Encyklopedia
Pesa 120NaS2
dodane przez jas59; zmodyfikowane przez
man

Pesa Swing 120NaS2 to jednokierunkowy, pięcioczłonowy, w pełni niskopodłogowy tramwaj o długości 30,12 m.
Podobnie jak Swingi z poprzedniej dostawy, 120NaS2 również są przystosowane do poruszania się po torach o szerokości 1000 mm i 1435 mm. W tramwaju istnieje możliwość rekuperacji (odzyskiwania) energii. Na życzenie klienta pojazd można dodatkowo wyposażyć w zasobniki energii, co przyczynia się do obniżenia kosztów eksploatacji.Tramwaje posiadają falownikowy układ napędowy, na który składają się 4 asynchroniczne silniki o mocy 105 kW.
Pesa 120NaS2 posiada klasę wytrzymałości konstrukcji na ściskanie P IV (400 kN) i spełnia warunki crash-normy PN-EN-15227 2008.Zastosowany napęd daje możliwość przemieszczania pojazdu w warunkach braku zasilania. Wykorzystanie energii zgromadzonej w bateriach pozwala na pokonanie kilkudziesięciu metrów. Szczególnie przydatne staje się to w przypadku zaniku zasilania sieci, gdy zachodzi potrzeba zjechania ze skrzyżowania lub wjechania na torowisko nie posiadające trakcji (np. hala remontowa).
Serwisanci mają do dyspozycji system diagnostyki on-line, który umożliwia monitorowanie stanu floty pojazdów. Również motorniczy posiadają tę możliwość – dzięki zastosowaniu systemu klasyfikacji zdarzeń – samemu mogą dokładnie określić sposób postępowania w danym momencie.
Pesa 120NaS2 w Szczecinie
Pierwszy z 22 zamówionych Swingów 120NaS2 pojawił się w zajezdni Pogodno w dniu 26 stycznia 2013 roku.Dodatkowo w ramach umowy z Pesą do zajezdni trafił także specjalistyczny sprzęt do obsługi tramwajów.
Nowe Swingi nieco różnią się od modelu 120NaS z poprzedniej dostawy. Tramwaje są o dwa metry krótsze w stosunku do starszych egzemplarzy. Posiadają także dwie rampy dla wózków, o jedną więcej niż ich starsze odpowiedniki. We wnętrzu wagonów znalazł się jeden rząd siedzeń, nie zaś dwa, jak w Swingach 120NaS. Poręcze w nowych tramwajach pomalowano na kolor zielony.Wagony otrzymały również zupełnie nowy system informacji pasażerskiej z firmy Novamedia. Wyposażono je w pięć wyświetlaczy zewnętrzne w kolorze bursztynowym - dwa z prawej strony pojazdu pokazujące linię, kierunek oraz trasę przejazdu, jeden z przodu pokazujący linię i kierunek, boczny dla osób niedowidzących oraz tylny wyświetlacz typu „kwadrat” z numerem linii.
Wewnątrz pojazdu oprócz wyświetlaczy LCD na suficie, pojawiły się także elektroniczne tablice tzw. „termometry” z dynamicznym przebiegiem trasy. Lokalizację tramwaju na trasie wskazywała specjalna przeskakująca kulka w barwach miasta, zaś obok na fragmencie mapy miasta wskazywane było położenie tramwaju.
Nowością było również prezentowanie czasu do odjazdu podczas postoju na przystanku końcowym na wyświetlaczu czołowym oraz wewnętrznych ekranach LCD, a także elektroniczna tablica umieszczona przy szybie w kabinie motorniczego informująca o przypisaniu tramwaju do brygady - tzw. „brygadówka”. Ponadto tramwaje otrzymały zewnętrzną głosową informację pasażerską, uruchamianą w trakcie otwarcia drzwi na przystanku.Swingi wyposażono również w bezprzewodowy Internet dla podróżujących, automat biletowy marki Pixel oraz klimatyzację całego przedziału pasażerskiego.
Tramwaje debiutowały na trasach od marca 2013 roku do kwietnia 2014. Otrzymały numery taborowe 807–828.
W lipcu 2022 rozpoczęto proces liftingu wagonów. Zakłada on wymianę całego systemu informacji pasażerskiej na urządzenia firmy R&G Mielec. Proces obejmuje wymianę wszystkich zewnętrznych wyświetlaczy na nowe w kolorze białym, a także ekranów LCD oraz termometrów elektronicznych. Ponadto, w wagonach montowany jest dodatkowy rząd siedzeń.
49 (z podwójnym rzędem siedzeń)
Średni wiek pojazdu: 9,68 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
807 | 120NaS2 | 2013 | 12.03.2013 | Pogodno | ||
808 | 120NaS2 | 2013 | 12.03.2013 | Pogodno | ||
809 | 120NaS2 | 2013 | 21.03.2013 | Pogodno | ||
810 | 120NaS2 | 2013 | 19.03.2013 | Pogodno | ||
811 | 120NaS2 | 2013 | 02.04.2013 | Pogodno | ||
812 | 120NaS2 | 2013 | 12.04.2013 | Pogodno | ||
813 | 120NaS2 | 2013 | 09.10.2013 | Pogodno | ||
814 | 120NaS2 | 2013 | 23.10.2013 | Pogodno | ||
815 | 120NaS2 | 2013 | 13.11.2013 | Pogodno | ||
816 | 120NaS2 | 2013 | 27.11.2013 | Pogodno | ||
817 | 120NaS2 | 2013 | 10.12.2013 | Pogodno | ||
818 | 120NaS2 | 2013 | 02.01.2014 | Pogodno | ||
819 | 120NaS2 | 2013 | 17.01.2014 | Pogodno | odbudowa członu A u zewnętrznego wykonawcy w dniach 17.11.2020–11.01.2021 | |
820 | 120NaS2 | 2013 | 27.01.2014 | Pogodno | ||
821 | 120NaS2 | 2013 | 08.02.2014 | Pogodno | ||
822 | 120NaS2 | 2014 | 18.02.2014 | Pogodno | ||
823 | 120NaS2 | 2014 | 05.03.2014 | Pogodno | ||
824 | 120NaS2 | 2014 | 05.03.2014 | Pogodno | ||
825 | 120NaS2 | 2014 | 18.03.2014 | Pogodno | ||
826 | 120NaS2 | 2014 | 25.03.2014 | Pogodno | ||
827 | 120NaS2 | 2014 | 03.04.2014 | Pogodno | ||
828 | 120NaS2 | 2014 | 10.04.2014 | Pogodno |