Encyklopedia

description Škoda 15 T ForCity

dodane 28.04.2011, godz. 20:48 przez zdjęcie profilowe użytkownika zack1989 zack1989; zmodyfikowane 6.05.2011, godz. 19:53 przez zdjęcie profilowe użytkownika MQ MQ

Škoda 15 T ForCity to jednoprzestrzenny, modułowy, w pełni niskopodłogowy tramwaj wyprodukowany przez Škoda Transportation w czeskim Pilźnie. Pojazd jest przeznaczony przede wszystkim na rynek europejski dla średnich i dużych miast. Dostępne są one dwu-, trzy-, lub czteroczłonowe dla różnego rozstawu szyn, napięcia sieci, szerokości wagonu oraz wersje jedno-, lub dwukierunkowe.

Pojazd jest wyposażony w bezprzekładniowe indywidualnie sterowane synchroniczne silniki trakcyjne z magnesami trwałymi oraz falownikami IGBT. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, jak i umieszczenie sprzętu elektrycznego na dachu, pozwoliło na zmniejszenie zapotrzebowania na energię elektryczną oraz koszty utrzymania, jak i zwiększyło komfort i użyteczność tramwaju, poprzez zastosowanie niskiej podłogi przystosowanej dla osób niepełnosprawnych.

Zastosowanie sprawdzonych materiałów w produkcji nadwozi zapewnia ich niezawodność oraz długą żywotność. Wysoka moc, pełna przyczepność, oraz wózki umieszczone między modułami pod przegubem umożliwiają ForCity poruszanie się po krętych ulicach zatłoczonych centrach miast, oraz stromych wzniesieniach przekraczających nawet 85‰. Doświadczenie z wozów 14T pokazało, że o wiele bardziej efektywnym rozwiązaniem jest zastosowanie wózków skrętnych, dzięki temu obciążenie na wózki, jak i skrętność tramwaju, została poprawiona. Pojazd posiada cztery pary obrotowych wózków- na krańcach tramwaju, oraz między modułami (wózki Jakobsa).

Hamowanie jest wykonywanie głównie przez hamulec elektrodynamiczny, co umożliwia rekuperację energii hamowania z powrotem do sieci elektrycznej. Jeśli nie ma takiej potrzeby, energia zostaje zużyta na potrzeby tramwaju. System hamowania elektrodynamicznego jest również dostępny w przypadku braku zasilania w sieci. Każdy z wózków jest wyposażony w parę elektromagnetycznych hamulców szynowych o napięciu 24 V DC. Tramwaj posiada również hamulec tarczowy, który wykorzystywany jest w nagłych wypadkach jak i w przypadku braku hamowania elektrodynamicznego. Hamulec tarczowy jest używany także jako hamulec postojowy.

Łatwe wsiadanie do pojazdu jest umożliwione dzięki podłodze na wysokości 350mm. Przy pierwszych drzwiach umieszczona jest elektrycznie sterowana rampa, dzięki której osoby poruszające się na wózku inwalidzkim, jak i osoby z wózkami dziecięcymi, mogą bez problemu wjechać do tramwaju. Pojazd jest jednoprzestrzenny, wyposażony w system monitoringu, co zwiększa bezpieczeństwo podróżnych.

W związku z tym, że wózki umieszczone są pomiędzy modułami, konstrukcja ForCity jest bardzo elastyczna, jeżeli chodzi o projekt wnętrza tramwaju jak i rozmieszczenie drzwi. Wersja dla Pragi i Rygi posiada po dwie pary drzwi na moduł, oraz drzwi do kabiny motorniczego. Każde drzwi są wyposażone w osobny mechanizm otwierający połączoną z komputerem centralnym. Pierwsze drzwi wyposażone są w rampę dla wózków.

ForCity w Pradze



Dopravní podnik hlavního města Prahy, a.s. (Przedsiębiorstwo Transportowe Stołecznego Miasta Pragi, S.A.) w 2005 zakupiło na drodze przetargu 250 tramwajów 15T. Cena zamówienia nie jest jasna- według oficjalnego komunikatu miało to być 17 miliardów, zdaniem Skody – 18 miliardów, a według radnego Hudeckieho prawie 20 miliardów koron. Różnica pomiędzy najwyższą a najniższą podawaną sumą wynosi więc 3 miliardy koron, czyli ponad 480 milionów złotych.

Prototyp został dostarczony do Pragi w 2009 roku. Pierwszy tramwaj z pasażerami, jednak jeszcze w ramach testów, wyjechał na praskie ulice 5. października 2010 roku, a liniowa eksploatacja zaczęła się 5. lutego 2011. Pojazd posiada klimatyzowaną jedynie kabinę motorniczego. Wszystkie zamówione pojazdy mają być dostarczone do 2018r.

ForCity w Rydze



W maju 2008 Škoda podpisała umowę z SIA Rīgas satiksme (ryskie przedsiębiorstwo transportowe) na dostarczenie 20 tramwajów 15 T z opcją na dodatkowe 32.

Od wersji praskiej odróżnia je klimatyzacja całej przestrzeni pasażerskiej, brak napędu na pierwszy wózek ze względu na mniej górzysty teren, szerokotorowy rozstaw szyn, prędkość maksymalna (70 km/h). Również odróżnia je ilość i moc silników- 12 x 46,6 kW.

Pierwszy z zamówionych tramwajów został dostarczony do Rygi w marcu 2010, a kolejne 19 do końca 2010 roku. Pierwsze jazdy z pasażerami odbyły się w czerwcu 2010 po przejściu wymaganych testów.
Ryga w umowie opcjonalnej zamówiła również sześć czterosegmentowych pojazdów o długości ponad 40m.
Na podstawie: Wikipedii, skoda.cz, infotram.pl oraz rynek-kolejowy.pl opracował zack1989
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.
Zobacz też: Škoda 14 T, Škoda 16 T