Encyklopedia

description Škoda 14 T

dodane 15.07.2007, godz. 21:21 przez zdjęcie profilowe użytkownika mike_1994 mike_1994; zmodyfikowane 3.12.2008, godz. 22:13 przez zdjęcie profilowe użytkownika mike_1994 mike_1994

Po powstaniu modelu Škody 10T nadszedł czas na kolejną koncepcję wieloczłonowego, niskopodłogowego tramwaju miejskiego.

Škoda 14 T jest pięcioczłonowym, jednokierunkowym, w 50 % niskopodłogowym tramwajem miejskim wywodzącym się z modelu 05 T. Niska podłoga obejmuje człon II i IV, gdzie podłoga wznosi się na 35 cm. Projekt pudła był pomysłem Porsche Desing. Cała konstrukcja opiera się na trzech wózkach, każdy napędzany dwoma asynchronicznymi silnikami. Falowniki wykonane w technologii IGBT przekształcają prąd stały na prąd przemienny. Wszytskie wózki są napędzane - taki był wymóg Pragi gdyż tamtejsze wzniesienia (do 85 %) są trudne do pokonania. Wóz zaopatrzony jest w elektrohydrauliczny hamulec tarczowy, elektromagnetyczny hamulec szynowy oraz hamulec trakcyjny z odzyskiwanie energii lub wytrącaniem jej w rezystorach. Całe wnętrze monitorowane jest systemem kamer CCTV. Cztery pary drzwi odskokowo-wychylnych oraz dwa pojedyncze wejścia na początku i końcu wagonu zapewniają dobrą i szybką wymianę pasażerów. Zamontowana jest również klimatyzacja dla przestrzeni pasażerskiej jak i również Intercom. Odbierak prądu zamontowany jest na pierwszym członie wagonu. Tramwaj jest przeznaczony dla miasta Pragi. Wagony zbliżone są wyglądem do Tatr KT8D5.

Oficjalna prezentacja pierwszego zakupionego wozu odbyła się 13 grudnia 2005 roku.

Škody 14 T w Pradze

Po zakupieniu czterech wagonów Tatra RT6N1 oraz ich odstawieniu, Praga miała problem ze znalezieniem odpowiednich i mało awaryjnych niskopodłogowych wozów.

Po udanych testach w Pilznie Škody 14 T trafiły do miejsca, gdzie mają pełnić stałą służbę liniową. Pierwsze wagony są eksploatowane w Pradze od 2006 roku. Wszystkie 60 sztuk zamówionych przez Pragę wagonów ma zostać dostarczona do 2009 roku. Pierwsze wyprodukowane wozy będące prototypami również trafiły do Pragi. Nadano im numery 9111 oraz 9112.
na podstawie: Wikipedia.pl, Wikipedia.cz, Stránky o Městské Hromadné Dopravě, Škoda Holding o
opracował: Michał Pilaszkiewicz
aktualizacja: Mr_Reaper