Encyklopedia

MAN A25

dodane przez SOLARIS1850; zmodyfikowane przez MQ

Rodzina A25 to rodzina niskopodłogowych, jednoczłonowych autobusów podmiejskich o długości 15 m produkowanych przez firmę MAN od 1998 do 2005. Autobusami z serii A25 są: MAN NÜ313-15 i MAN NÜ353-15.

Historia powstania

Rodzina MAN A25 powstała pod koniec lat dziewięćdziesiątych, gdy firma MAN zdecydowała się stworzyć serię autobusów jednoczłonowych klasy pojemności MEGA przystosowanych do ruchu podmiejskiego i międzymiastowego oparciu o rodzinę A26. Podstawowym modelem z serii A25 był model MAN NÜ313-15 z silnikiem o mocy 310 KM, a drugi model MAN NÜ353-15 miał moc 350 KM. W 2005 roku MAN wypuścił na rynek serię MAN Lion’s City L LE, która była zmodernizowaną rodziną A25 i serię MAN Lion’s City C LE, która była skróconą zmodernizowaną rodziną A25 o długości 13,1 m. Ta strategia firmy MAN była odpowiedzią na zastępowanie już leciwych autobusów serii A25 nową zmodernizowaną generacją autobusów podmiejskich pod nazwą marketingową Lion’s City.

Dane techniczne

Ze względu na pojemność rodzina MAN A25 jest zaliczana do rodziny autobusów MEGA. Autobusy MAN A25 są wyposażone w silnik D 2866 LUH 26 rodzimej produkcji MAN-a o mocy 310 lub 350 koni mechanicznych i skrzynię pięciobiegową ZF 5 HP 592. Autobusy posiadają dwoje drzwi w układzie 1-2-0 lub troje drzwi w układzie 1-2-1. Podłoga przy pierwszych drzwiach wznosi się na 320 mm nad jezdnią, a w pozostałych na 340 mm nad jezdnią.

Wyposażenie

Autobusy z rodziny MAN A25 były przystosowane do przewozu ogólnie 130 pasażerów, czyli 45 pasażerów na miejscach siedzących i 85 pasażerów na stojąco. Autobusy pod względem pozostałego wyposażenia były dostosowywane do specyfikacji i wymogów zamawiającego przewoźnika. Siedzenia w autobusie były standardowo ułożone w jeden rząd po dwa siedzenia z obu stron autobusu i cztery fotele ustawione do kierunku jazdy z tyłu autobusu przy układzie drzwi 1-2-1, lub tzw. siedzenia klubowe przy układzie drzwi 1-2-0. Podobnie ogrzewanie było dostosowywane do potrzeb zamawiającego. Najczęściej montowane były klasyczne dmuchawy, aczkolwiek występowały także pojazdy wyposażone w ogrzewanie konwektorowe, klimatyzację, czy również dodatkowe podgrzewanie podłogi. Stanowisko kierowcy występowało w wersji otwartej, albo półotwartej i wyposażone było w pulpit MAN-a, bądź też standardową konstrukcję produkcji VDO. Autobusy MAN A25 posiadały również systemy pomocnicze ABS i ASR.

na podstawie MAN Nutzfahrzeuge [1] [2] i wiedzy własnej opracował SOLARIS1850

Producent:
MAN (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg) Nutzfahrzeuge AG
Model:
A25
Liczba i układ drzwi:
3 (1-2-1), 2 (1-2-0)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
14670 mm
Szerokość:
2500 mm
Wysokość:
2750 mm
Liczba osi:
3
Masa własna:
12700 kg
Masa całkowita:
24000 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
320 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
340 mm
Norma Euro:
Euro III
Układ silnika:
sześciocylindrowy rzędowy pionowy
Moc silnika:
228,00 kW (310 KM),
257,42 kW (350 KM)
Skrzynia biegów:
Systemy ABS, ASR, EBS itp.:
ABS, ASR
Liczba miejsc siedzących:
45
Liczba miejsc stojących:
85
Liczba miejsc ogółem:
130
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Rozstaw osi:
6800 mm
Zobacz też: MAN NÜ313-15 (A25)