Encyklopedia
MAN A25
dodane przez SOLARIS1850; zmodyfikowane przez MQ
Rodzina A25 to rodzina niskopodłogowych, jednoczłonowych autobusów podmiejskich o długości 15 m produkowanych przez firmę MAN od 1998 do 2005. Autobusami z serii A25 są: MAN NÜ313-15 i MAN NÜ353-15.
Historia powstania
Rodzina MAN A25 powstała pod koniec lat dziewięćdziesiątych, gdy firma MAN zdecydowała się stworzyć serię autobusów jednoczłonowych klasy pojemności MEGA przystosowanych do ruchu podmiejskiego i międzymiastowego oparciu o rodzinę A26. Podstawowym modelem z serii A25 był model MAN NÜ313-15 z silnikiem o mocy 310 KM, a drugi model MAN NÜ353-15 miał moc 350 KM. W 2005 roku MAN wypuścił na rynek serię MAN Lion’s City L LE, która była zmodernizowaną rodziną A25 i serię MAN Lion’s City C LE, która była skróconą zmodernizowaną rodziną A25 o długości 13,1 m. Ta strategia firmy MAN była odpowiedzią na zastępowanie już leciwych autobusów serii A25 nową zmodernizowaną generacją autobusów podmiejskich pod nazwą marketingową Lion’s City.
Dane techniczne
Ze względu na pojemność rodzina MAN A25 jest zaliczana do rodziny autobusów MEGA. Autobusy MAN A25 są wyposażone w silnik D 2866 LUH 26 rodzimej produkcji MAN-a o mocy 310 lub 350 koni mechanicznych i skrzynię pięciobiegową ZF 5 HP 592. Autobusy posiadają dwoje drzwi w układzie 1-2-0 lub troje drzwi w układzie 1-2-1. Podłoga przy pierwszych drzwiach wznosi się na 320 mm nad jezdnią, a w pozostałych na 340 mm nad jezdnią.
Wyposażenie
Autobusy z rodziny MAN A25 były przystosowane do przewozu ogólnie 130 pasażerów, czyli 45 pasażerów na miejscach siedzących i 85 pasażerów na stojąco. Autobusy pod względem pozostałego wyposażenia były dostosowywane do specyfikacji i wymogów zamawiającego przewoźnika. Siedzenia w autobusie były standardowo ułożone w jeden rząd po dwa siedzenia z obu stron autobusu i cztery fotele ustawione do kierunku jazdy z tyłu autobusu przy układzie drzwi 1-2-1, lub tzw. siedzenia klubowe przy układzie drzwi 1-2-0. Podobnie ogrzewanie było dostosowywane do potrzeb zamawiającego. Najczęściej montowane były klasyczne dmuchawy, aczkolwiek występowały także pojazdy wyposażone w ogrzewanie konwektorowe, klimatyzację, czy również dodatkowe podgrzewanie podłogi. Stanowisko kierowcy występowało w wersji otwartej, albo półotwartej i wyposażone było w pulpit MAN-a, bądź też standardową konstrukcję produkcji VDO. Autobusy MAN A25 posiadały również systemy pomocnicze ABS i ASR.
257,42 kW (350 KM)