Encyklopedia

Jelcz M182MB

dodane przez kasper1

Jelcz M182MB to licencyjna odmiana Mercedesa O405GN2 wyprodukowana w liczbie jednej sztuki w 1997 roku.

Historia

W dniu 2 stycznia 1995 roku Jelczańskie Zakłady Samochodowe zostały przejęte przez Sobiesława Zasadę, przedstawiciela firmy Mercedes-Benz w Polsce. W tym samym roku rozpoczęto produkcję autobusów Jelcz M122MB na licencji Mercedesa O405N2, której w latach 1995–1997 wyprodukowano tylko 74 sztuk ze względu na wysoką cenę. Dwa lata później zaprezentowano przegubową odmianę, czyli Jelcza M182MB. Od oryginalnego Mercedesa O405GN2 różnił się ubogim wyposażeniem. Ten model również nie wszedł do seryjnej produkcji.

Trochę techniki

Jelcz M182MB jest wyposażony w silnik OM447hlA o mocy 300 KM (220 kW). Napęd jest przenoszony przez czterobiegową automatyczną skrzynię biegów ZF 4HP590 niemieckiej firmy ZF Friedrichshafen. Nadwozie tego typu autobusu jest wyposażone w cztery pary drzwi otwieranych do środka. Cechą charakterystyczną nadwozia są błotniki dobrze znane z Jelczy PR110M. Wewnątrz zastosowano typowe elementy autobusów Jelcza, między innymi oświetlenie wnętrza wywodzące się od Jelczy-Berlietów PR100, poręcze oraz włazy dachowe. Pasażerowie mogą zasiąść na 43 plastikowych fotelach firmy Astromal oraz zająć 116 miejsc stojących. System informacji pasażerskiej składa się z trzech zewnętrznych wyświetlaczy firmy Pixel Bydgoszcz oraz wewnętrznego wyświetlacza tej samej firmy.

Początki eksploatacji jako tester

Pierwotnie ten wóz był pomalowany w żółto-czerwone barwy obowiązujące również w Łodzi i Warszawie. W tamtych latach ten egzemplarz służył jako pojazd pokazowy. Pierwotnie pojazd miał czerwone siedzenia i poręcze w kolorze czarnym.

Eksploatacja w Krakowie

W 1998 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie odkupiło jeden egzemplarz od Zakładów Samochodowych Jelcz S.A. Wóz pierwotnie otrzymał numer #17026 i był przydzielony do zajezdni Bieńczyce, gdzie obsługiwał linie 128 i 132. Od pierwotnej eksploatacji wyróżniał się żółtymi poręczami i niebieskimi siedzeniami. W 1999 roku wóz ten został przenumerowany na #BD426. W 2001 roku w związku z decyzją o skumulowaniu wszystkich przegubowych Jelczy do zajezdni Wola Duchacka, został przeniesiony do tej zajezdni, gdzie otrzymał numer #DD426. Autobus tego typu w Krakowie lepiej sprawował się w eksploatacji niż Jelcze M181MB. W 2005 roku ten wóz otrzymał reklamę Castoramy, którą woził aż do 2007 roku. W styczniu 2012 roku jedyny egzemplarz Jelcza M182MB został odstawiony w związku z nieopłacalnością utrzymania serwisu dla jednego wozu, zaś wiosną 2012 roku został zezłomowany.

opracował kasper1

Producent:
Jelcz
Model:
M182MB
Liczba i układ drzwi:
4 (2-2-2-2)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
17980 mm
Szerokość:
2500 mm
Wysokość:
2933 mm
Liczba osi:
3
Masa własna:
15000 kg
Masa całkowita:
28000 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
317 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
635 mm
Silnik:
Mercedes-Benz OM447hlA
Norma Euro:
Euro II
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 6 cylindrów, 11,967 dm³
Moc silnika:
220 kW (300 KM)
Skrzynia biegów:
ZF 4HP590
Liczba miejsc siedzących:
43
Liczba miejsc stojących:
116
Liczba miejsc ogółem:
159
Lata produkcji:
1997
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Zobacz też: Mercedes-Benz O405GN2