Encyklopedia

Jelcz M183M

dodane przez kasper1; zmodyfikowane przez MQ

Jelcz M183M to prototypowy autobus niskopodłogowy klasy MEGA wyprodukowany w 1998 roku w liczbie jednej sztuki.

Historia

W 1998 roku Jelczańskie Zakłady Samochodowe zaprezentowały pierwsze autobusy niskopodłogowe ze stuprocentowym udziałem niskiej podłogi. Pierwszym z nich był Jelcz M125M, który został zbudowany od podstaw. W tym samym roku zaprezentowano również autobus Jelcz M183M, który był pierwszym polskim autobusem niskopodłogowym bez stopni wejściowych we wszystkich drzwiach.

Technika

Jelcz M183M jest wersją rozwojową autobusu przegubowego Jelcz M181M. Do napędu zastosowano silnik niemieckiej firmy MAN D0826LUH13 o mocy 260 KM (191 kW), który został umieszczony asymetrycznie z tyłu pojazdu, oraz skrzynię biegów ZF 5HP500 niemieckiej firmy ZF Friedrichshafen. Powierzchnia okien w stosunku do modelu Jelcz M181M została powiększona. Powiększenie powierzchni okien polegało na zrównaniu linii okien. W modelu Jelcz M183M zastosowano wszystkie osie portalowe. Osią kierującą była oś Jelcz 65N, osią wleczoną była ZF AVN-132, zaś osią napędową ZF AV 132/90. Dzięki temu uzyskano niską podłogę na 100% powierzchni autobusu. Ciekawostką jest to, że w tylnej części autobusu znajdował się amfiteatralny układ siedzeń, taki jak w MAN-ach NG313. Pasażerowie mogli zasiąść się na 37 siedzeniach firmy Astromal oraz zająć 144 miejsc stojących. System informacji pasażerskiej stanowiły mozaikowe wyświetlacze firmy Pixel Bydgoszcz, na które składały się przedni wyświetlacz, boczny oraz mniejszy tylny.

Eksploatacja jako tester

Jelcz M183M był testowany między innymi w Białymstoku i w Katowicach.

Eksploatacja w PKS Żary

W 2000 roku PKS Żary otrzymał Jelcza M183M, który był dawnym testerem. Otrzymał tam numer #Z00003. W 2002 roku został oddelegowany do PKS Wejherowo do obsługi gdyńskiej linii R jako zastępstwo. Jelcz obsługiwał połączenia przede wszystkim do Zielonej Góry i do Żagania.

Eksploatacja w PKS Gliwice

W 2007 roku PKS Gliwice otrzymało od PKS Żary jedynego Jelcza M183M. W PKS Gliwice nosił on różne numery – między innymi #S-70199, #S-97003, #523, #525 i #591. We wrześniu 2007 otrzymał on biało-niebieskie barwy PKS Gliwice, zaś rok później został odstawiony. W 2009 roku został on wystawiony na sprzedaż. Niestety nie było chętnych na odkup tego prototypu i skutkiem tego była kasacja prototypowego Jelcza M183M w marcu 2011 roku.

opracował kasper1

Producent:
Jelcz
Model:
M183M
Liczba i układ drzwi:
4 (2-2-2-2)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
17980 mm
Szerokość:
2500 mm
Wysokość:
3050 mm
Liczba osi:
3
Masa własna:
15400 kg
Masa całkowita:
28000 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
320 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
340 mm
Silnik:
Norma Euro:
Euro II
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 6 cylindrów, 6,871 dm³
Moc silnika:
191 kW (260 KM)
Skrzynia biegów:
Liczba miejsc siedzących:
37
Liczba miejsc stojących:
144
Liczba miejsc ogółem:
181
Lata produkcji:
1998
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Zobacz też: Jelcz M181M/MB