Encyklopedia
MAN GT6
dodane przez Mario; zmodyfikowane przez
man

Eksploatacja w Norymberdze
W 1962 roku do Norymbergii dostarczono pierwsze 14 tramwajów GT6, by do końca 1966 roku dostarczyć 56 egzemplarzy tych wagonów, którym nadano numery 301-356. Ostatnie wagony pochodzące z 1966 roku wyposażono w automatyczne zamykanie drzwi i radiotelefon. Po raz pierwszy tramwaje GT6 wyjechały na norymberską linię 1, a na linii 21 wyjeżdżały pierwsze trzy wagony GT6 wyposażono w trzy różne odbieraki prądu w celu ich testów przed planowanym wprowadzeniem tramwajów pod powierzchnię ziemi. W 1970 roku wóz 356 wyposażono w półautomatyczne sterowanie tramwajem systemu Simatic. Wraz ze zrezygnowaniem z usług konduktorów zamontowano w tramwajach przyciski „na żądanie”, a motorniczego wyposażono w kasę do sprzedaży biletów. Nieużywane już siedziska konduktorów w ramach napraw głównych demontowano, a ich miejsce miało służyć do postoju wózków dziecięcych w trakcie jazdy.Początkowo tramwaje GT6 kursowały z doczepami B4 na liniach 2, 3 i 8, a po zlikwidowaniu linii tramwajowej łączącej Norymbergę z Fürth w 1981 roku pojawiały się linii 4. Od połowy lat 80. XX wieku tramwaje GT6 zaczęły pojawiać się na wszystkich norymberskich liniach. Wtedy to część wozów wyposażono w system informacji pasażerskiej, jednak zdemontowano go wiosną 1987 roku. W 1990 tramwaje otrzymały nowe pantografy, a w 1993 roku system sterowania zwrotnicami przy użyciu pętli indukcyjnej.
W 1993 roku zapadła decyzja o wycofaniu tych tramwajów. Część z wozów została wysłana do Krakowa, a te, które pozostały znajdowały się w eksploatacji jeszcze do 2003 roku. W 2007 roku istniały jeszcze 3 egzemplarze tych tramwajów w Norymberdze – jeden wagon gospodarczy i 2 tramwaje zabytkowe. Te tramwaje, które nie zostały sprzedane do Krakowa zezłomowano.
Eksploatacja w Krakowie
Pod koniec roku 1994 do Krakowa przybyła pierwsza partia wagonów silnikowych typu GT6. Prawie wszystkie norymberskie tramwaje transportowane były na platformach kolejowych i rozładowane zostały przy Dworcu Towarowym. Pojazdy transportowane były wraz z doczepami typu B4 lub przyjechały solo. Ciekawostką jest to, iż ostatni norymberski wagon GT6 wraz z wagonem typu T4 przyjechał na lawecie samochodowej i został rozładowany w zajezdni Podgórze. Większość norymberskich pojazdów została zmodernizowana. Polegało to na przebudowaniu pierwszych drzwi na dwuskrzydłowe, a we wszystkich z nich zamontowano podwójne reflektory. Niektóre tramwaje otrzymały nowe pomarańczowe wyświetlacze oraz wymieniono wewnątrz siedzenia drewniane na tapicerowane. Tramwaj o numerze 187 jeździł w barwach norymberskiego przewoźnika. Większość niemieckich tramwajów jeździło z doczepami typu B4. Jeden z krakowskich GT6 został kupiony przez prywatną firmę i przebudowany na pojazd restauracyjny. Za sam przejazd trzeba było zapłacić 15 zł. Kraków był pierwszym miastem, który wprowadził używane tramwaje.na podstawie: Transport Szynowy, PSMKMS, oraz informacji własnych
opracował: Mariusz Belko
Eksploatację w Norymberdze opisał Kajetan Szmuciński na podstawie:
Binder Robert, Wentzel Ernst „Der Stadtverkehr in Nürnberg und Fürth von 1881 bis 1981”, VAG Verkehr-Aktiengesellschaft, Nürnberg 1988
Höltge Dieter, Kochems Michael “Straßen- und Stadtbahnen in Deutschland Band 10: Bayern”, EK—Verlag GmbH, Freiburg 2006
Neuer Andreas, Pickl Peter, Wentzel Ernst “Die Nürnberg-Fürther Straßenbahn im Wandel der Zeiten. Ein Streifzug durch das Historische Straßenbahndepot St. Peter”, Freunde der Nürnberg-Fürther Straßenbahn e. V.”, Nürnberg 2005