Encyklopedia
MAN NM223 (A35/A66/A76)
dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez MQ
Po raz pierwszy zaprezentowano go w 2000 roku na targach IAA we Frankfurcie. We wrześniu następnego roku zaprezentowano je na VII Wystawie Komunikacji Miejskiej w Łodzi. Dzięki zastosowaniu różnych wersji podwozia klienci mogli wybierać co do długości pojazdu, umiejscowienia drzwi oraz wyposażenia. Dzięki zastosowaniu pojedynczych opon na tylnej osi przestrzeń pasażerska zyskała na miejscu. Silnik znajduje się w pozycji poziomej (leżącej).
Pierwszy model dostępny jest w standardowej długości 8,83 m. W ofercie znajdowały się również autobusy o długości 8,13 m oraz 9,53. W przejściu za drugimi drzwiami znajdował się schodek spowodowany poziomym usytuowaniem silnika oraz długością pojazdu.
Każdy z podtypów mógł zostać zaopatrzony dwie różne przekładnie biegów, Voith'a D 851.3 z trzema przełożeniami lub skrzynię biegów marki ZF (model ZF 5 HP 502 39) z pięcioma biegami.
Odmiany
- MAN NM223.2 - autobus w pełni niskopodłogowy, dłuższy od pierwotnej wersji mający 9,67 m, dostępny również w wersji mającej 8,5 m oraz 10,49 m. Warto również wspomnieć, że w tej wersji silnik umiejscowiony jest poziomo
- MAN NM223.3 - jest to na razie ostatnia odmiana wersji NM223, która została zbudowana z pięciu tzw. modułów. W skład pierwszego modułu wchodzą: zwis przedni, pierwsze drzwi wraz z kabiną kierowcy. Drugi (i czwarty) moduł to przestrzeń miedzy I a II (lub II i III) drzwiami. Znajdują się tam okna oraz oś. W trzeci (środkowy) moduł wchodzą II drzwi oraz w zależności od wersji jedno lub dwa okna. Ostatnim, piątym modułem jest zwis tylny, w którym mogą znajdować się drzwi jedno- lub dwuskrzydłowe, jedno okno oraz silnik tym razem będący w zabudowie wieżowej (pionowej). Jednostka napędzająca została zamontowana na specjalnych prowadnicach, dzięki czemu jego wymontowanie (wraz ze skrzynią biegów) nie zabiera dużo czasu.
Poprzez modułową budowę tej wersji można było zastosować sześć wersji długości, ze względu na dwa różne zwisy przednie oraz trzy warianty rozstawu kół: standardowa wynosiła 9,67 m, możliwe było także zamówienie w wersji 8,78 m, 9,10 m, 9,36, 10,1 m oraz 10,37 m.
Znakiem rozpoznawczym dla tego modelu jest również zamówienie specjalnej, portalowej osi tylnej typu ZF AV 132S, dzięki czemu możliwe było zastosowanie pojedynczego ogumienia. Jednak przez to konieczne było zainstalowanie opon "Supersingle". Dzięki zastosowaniu tego typu ogumienia korytarzyk w przestrzeni pasażerskiej powiększy się o 30 cm. Z tego względu na prawych nadkolach zainstalowano siedzenia, tzw. na półtorej osoby. Po lewej stronie zamontowano podwójne siedzenia, przez co rzeczywista długość przejścia wynosiła 60 cm.
Pierwsze MANy w Polsce zostały dostarczone do Warszawy 12 grudnia 2002 roku do zajezdni "Stalowa'. Jest to podtyp NM223.3. Zostały one wyposażone w wyświetlacze oraz systemy informacji pasażerskiej firmy R&G z Mielca. Autobusy maja przydział numerowy od 1301-1315. Obecnie jest eksploatowanych 15 sztuk.
na podstawie IkaroMAN, Przegubowiec
opracował: Michał Pilaszkiewicz