Encyklopedia

Solaris Urbino 15 LE CNG

dodane przez fan004; zmodyfikowane przez fan004

Solaris Urbino 15 LE CNG to, jak nazwa wskazuje, niskowejściowy autobus zasilany sprężonym gazem ziemnym (ang. Low Entry Compressed Natural Gas). Po raz pierwszy zaprezentowany został w 2008 roku podczas targów Autotec w Brnie. Jest to niskowejściowa wersja pojazdu Urbino 15 CNG, produkowanego w latach 2004 - 2018, przygotowana z myślą o liniach podmiejskich i międzymiastowych. Podobnie jak w przypadku swojego protoplasty, autobus należy do grupy pojazdów niskoeimisyjnych.

Autobus nieznacznie różni się od wersji miejskiej. W pojazdach Urbino 15 LE CNG od początku stosowano napęd  amerykańskiego koncernu Cummins Inc (moedel ISLG8.9E6 320) o mocy 239 kW (317 KM) i standardzie Euro 6. 

Wykorzystano taką samą skrzynię biegów jak w przypadku pojazdów miejskich - Voith Diwa 6 lub ZF Ecolife. Pojazd posiada również układ elektropneumatycznego sterowania hamulców (EBS), układ elektroniczny zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu (ABS) i poślizgowi przy ruszaniu (ASR), jak również hamulec postojowy, przystankowy i retarder skrzyni biegów. W ramach opcji możliwe było zamontowanie elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy (ESC). Na dachu znajdowało się 6 lub 7 butli na gaz o pojemności 214 l każda. 

Pojazd od wersji SU15 CNG różni się przede wszystkim wysokością podłogi, która wynosi 320 mm (wejścia) i 360 mm (podesty pod fotelami i tył pojazdu) oraz drzwiami, dostępnymi w czterech układach: 1-2-0, 1-2-1, 2-2-0, 2-2-1. Ciekawym w przypadku tego modelu była możliwość wyboru jednoskrzydłowych trzecich drzwi. Zmieniło się także wnętrze autobusu. Posiada on aż 64 miejsca siedzące, wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Dodatkowo wersja podmiejska wyposażona została w półki na bagaż pod sufitem. Wnętrze jest dostępne dla osób niepełnosprawnych poprzez ręcznie odchylaną rampę w drugich drzwiach. 

Standardem pozostały 2-stopniowe dmuchawy, zapewniające ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej, dwukierunkowe wentylatory oraz klimatyzację kokpitu kierowcy. W opcji znajdował się także piec na biopaliwo i zbiornik ogrzewania oraz klimatyzacja przedziału pasażerskiego. 

Eksploatacja

Łącznie w latach 2008 - 2018 wyprodukowano ponad 200 pojazdów typu Urbino 15 LE Electric. Można je spotkać mi.in. w Czechach i na Ukrainie, jednak najwięcej niskowejściowych "desek" CNG trafiło na skandynawskie drogi.

W 2010 roku firma Solaris otrzymała nagrodę Juniora Eksportu za sprzedaż 230 sztuk SU 15 LE CNG do Szwecji i Norwegii, co stanowiło ponad 20% ogólnej sprzedaży firmy w tym roku. Obecnie autobusy te wciąż można je spotkać w kilkunastu szwedzkich i kilku norweskich miastach.

2018 roku, w związku z malejącym zainteresowaniem klientów, Solaris wycofał z oferty wszystkie modele 15-metrowych autobusów, w tym Solarisy Urbino 15 LE CNG. Ich następcą jest produkowany od 2020 roku Solaris Urbino 15 LE Electric

Na podstawie wikipedii oraz portali: wnp.pl i busphoto.eu opracował Wojciech Szłapacki (fan004)

Producent:
Solaris
Model:
Urbino 15 LE CNG
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-1)
3 (1-2-1)
2 (2-2-0)
2 (1-2-0)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
14590 mm
Szerokość:
2550 mm
Wysokość:
3250 mm
Liczba osi:
3
Masa całkowita:
do 25 000 kg
Wysokość podłogi:
320 mm (wejścia) 360 mm (podesty)
Silnik:
Cummins ISLG8.9E6 320
Norma Euro:
Euro 6
Moc silnika:
239 kW
Skrzynia biegów:
Voith Diwa 6
ZF Ecolife
CAN bus:
instalacja elektryczna oparta o magistralę
Systemy ABS, ASR, EBS itp.:
EBS, ABS, ASR oraz ESC (w opcji)
Liczba miejsc siedzących:
64
Liczba miejsc stojących:
57
Liczba miejsc ogółem:
121
Lata produkcji:
2008 - 2018
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Liczba i pojemność butli gazowych:
6×214 l /7×214 l
Średnica zawracania:
25 m