Encyklopedia

description Solaris Tramino

dodane 18.02.2009, godz. 22:29 przez zdjęcie profilowe użytkownika Mario Mario; zmodyfikowane 9.07.2010, godz. 23:18 przez zdjęcie profilowe użytkownika Mario Mario

30.03.2009
Sprecyzowano opis hasła zdjęcie profilowe użytkownika Mario Mario
Solaris Tramino - projekt niskopodłogowego, przegubowego tramwaju o budowie modułowej. Planowane są wersje trzy- (18,8 m) i pięcioczłonowe (31,7 m) ze stu- lub siedemdziesięcioprocentowym udziałem niskiej podłogi. Możliwe będzie również skonstruowanie tramwaju jeszcze dłuższego.

Tramino w wersji pięcioczłonowej będzie osadzony na trzech wózkach, z których dwa będą napędowe, a jeden toczny. Osprężynowanie I stopnia realizowane ma być poprzez stożkowe gumowo-metalowe elementy sprężyste. Natomiast osprężynowanie II stopnia zapewnią dwie pary stalowych sprężyn śrubowych na każdej stronie wózka. Wszystkie wózki będą posiadały sztywne, zespolone z kołami osie, a w kołach gumową przekładkę, tłumiącą hałas. Wózki napędowe na każdej osi będą miały jedną tarczę hamulcową z zaciskiem sprężynowym (biernym, spełniającym rolę hamulca roboczego i hamulca postojowego). Na każdej osi wózka tocznego będą zamocowane dwie tarcze hamulcowe. Każdy wózek wyposażony będzie w dwa magnetyczne hamulce szynowe. Przy wózkach napędowych znajdzie się również piasecznica. Tramwaje mają posiadać 4 silniki asynchroniczne (czyli prądu przemiennego) o mocy 105 kW każdy. Wszystkie urządzenia elektryczne takie jak; system trakcyjny, systemy drzwiowe, urządzenia klimatyzacji, elementy do obsługi oraz oświetlenia, połączone mają być poprzez system CAN umożliwiający sprawny nadzór i diagnozę pracy urządzeń. Człony drugi i czwarty wyposażone mają być w dwie pary drzwi, natomiast w pierwszym i piątym członie umieszczono pojedyncze drzwi. Człon drugi w drzwiach będzie posiadał rampę dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach. Wszystkie drzwi mają być odskokowo-przesuwne i otwierane przez pasażera za pomocą przycisków w drzwiach. Szyby oraz panele zewnętrzne będą przyklejone do struktury pojazdu. Projektanci położyli szczególny nacisk na uzyskanie skutecznego nawiewu powietrza i klimatyzację przestrzeni pasażerskich. Komfort ten zapewnią 2 agregaty klimatyzacyjne o odpowiednio dobranych parametrach oraz 16 wentylatorów wywiewnych służących do odprowadzania zużytego powietrza na zewnątrz. Sterowanie wagonem odbywać się będzie za pomocą ręcznego zadajnika jazdy. Dachy wszystkich pięciu członów zostaną zbudowane z aluminiowych, warstwowych płyt. Na dachu trzeciego członu znajdzie się pantograf firmy Stemmann typu FB-700 oraz "wyłącznik szybki".

Prototyp tramwaju produkowany przez firmę Solaris będzie promowany na targach TRAKO w Gdańsku jesienią 2009 roku.
na podstawie danych Solaris-a
opracował: Mariusz Belko
współpraca: Hubert Dziak
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.