Encyklopedia

Pragoimex/Aliance TW Team Vario LF

dodane przez fan004; zmodyfikowane przez MQ

Vario LF jest modernizacją powszechnie znanego modelu Tatry T3 produkowanej przez ČKD. Z tego względu pojazdy te oznaczane są też jako Tatra T3R.EVN lub T3RN.EV. Wytwarzany jest od 2004 roku przez Aliance TW Team, czyli we współpracy czeskich firm Pragoimex z Pragi, VKV Praha i Krnovské opravny a strojírny z Karniowa. Jest to pierwszy z całej rodziny pojazdów Vario.

Konstrukcja ramwaju jest bezpośrednio oparta na wcześniejszej modernizacji – Tatry T3R.EV. Jest to jednoczłonowy, jednokierunkowy wagon silnikowy o udziale niskiej podłogi wynoszącym 36%, co odróżnia go od poprzednika. Wysokość podłogi wynosi 350 mm w środkowym, niskopodłogowym fragmencie oraz 860 mm na przodzie i tyle tramwaju. Przystosowany jest do eksploatacji na torze o prześwicie 1000, 1435 i 1524 mm. Nadwozie opiera się na dwóch wózkach, na których zamontowano po dwa 4-polowe silniki asynchroniczne typu Pragoimex TAM 1004C/R o mocy 90 kW każdy. Pozwala to na uzyskanie maksymalnej prędkości 65 km/h. Prąd z sieci o napięciu 600 V odbierany jest poprzez pantograf Stemman Fb 800.

Nowoczesny wygląd zewnętrzny projektu Františka Pelikána również odróżnia go od starszego modelu T3R.EV. Vario LF Wyposażony jest w trzy pary drzwi harmonijkowych zainstalowanych w układzie 4-4-4. W pojeździe znajduje się od 23 do 32 miejsc siedzących (w zależności od zamawiającego) i do 98 miejsc stojących przy normie 4 os./m². Za wentylację służą przsuwane szybki w szybach bocznych pojazdu. Komfort motorniczemu zapewnia również klimatyzacja kabiny oddzielonej od przestrzeni pasażerskiej przesuwanymi drzwiami.

W sumie wyprodukowano 165 sztuk pojazdów różniących się od siebie rostawem kół i wyposażeniem, przez co posiadają one odmienne oznaczenia (LF, LF.E, LF.S, LFR.E i LFR.S). Eksploatowane są one w czterech krajach: Czechach (łącznie 143 pojazdy w Brnie, Ołomuńcu, Ostrawie, Pilźnie, Moście i Litvínovie), Uzbekistanie (20 sztuk w Taszkencie) oraz Rosji i Słowacji (po jednym pojeździe w Moskwie i Koszycach).

na podstawie wikipedia.org, imhd.sk, bmhd.cz
opracował Wojciech Szłapacki (fan004)

Producent:
Pragoimex/Aliance TW Team
Model:
Vario LF
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
3 (4-4-4)
Długość:
15100 mm
Szerokość:
2480 mm
Wysokość:
3058 mm
Liczba osi:
4
Masa własna:
21200 kg
Liczba i moc silników:
4 × 90 kW
Liczba miejsc siedzących:
23–32
Liczba miejsc ogółem:
do 121
Lata produkcji:
od 2004
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Rozstaw kół:
1000/1435/1524 mm
Typ silników:
Pragoimex TAM 1004C/R
Prędkość maksymalna:
65 km/h