Forum
Strajk to koniec MZK?
wysłane przez Ralf
-- Czekam na tramwaj - powiadomcie rodzinę...
wysłane przez Piotr
> To zapewne strajk potrwa dzień, góra dwa tak żeby nie > zagroził on związkowcom utratą pracy.
A najgorsze będzie, gdy zaczną strajkować po parę godzin dziennie, co pewnie uniemożliwi szybkie zorganizowanie KM zastępczej, a skutecznie sparaliżuje miasto.
wysłane przez torwid 67
> A najgorsze będzie, gdy zaczną strajkować po parę godzin > dziennie, co pewnie uniemożliwi szybkie zorganizowanie KM > zastępczej, a skutecznie sparaliżuje miasto.
To już będzie bez znaczenia. Strajk ostrzegawczy był i każdy następny będzie traktowany jak generalny. Jeśli tramwaje staną, miasto uruchamia KM zastępczą i zwiększa liczbę linii z 8 do 15. Fakt, że potrzebuje na to 5 do 8 godzin, ale PKSy i inni busiarze przejmą „osiemsetki". A czy tramwaje po kilku godzinach ruszą, by stanąć np. następnego dnia znowu na 2 godziny, dla finansów MZK nie będzie już miało znaczenia. Każdy dzień to jakieś -180 tys. w budżecie firmy. Plus koszty komunikacji zastępczej i ewentualne roszczenia pasażerów.
-- Przełożony ma ZAWSZE rację, niestety...
Przełożony ma ZAWSZE rację, niestety...
wysłane przez Robert 5
> [...] A nowa spółka powinna od razu być prywatną > spółką bez udziału miasta.
Czyli np. czyją i w jaki sposób to widzisz?
wysłane przez Neo 42
> Czyli np. czyją i w jaki sposób to widzisz?
Może być tak jak jest w GOP-ie, czyli całe województwo płaci i zajmuje się spółkami w całym województwie. Może to by polepszyło sytuacje.
-- MAN NG272 #2254 ex 262 CV GmbH Cottbus
wysłane przez leks 17
> Może być tak jak jest w GOP-ie, czyli całe województwo płaci i zajmuje się spółkami w całym województwie. Może to by polepszyło sytuacje.
Nie masz o tych sprawach chyba w ogóle zielonego pojęcia ( nie twierdze, że ja mam ). Bo ja rozumiem twój post tak jakby to np. Stargard miał płacić za KM w Szczecinie, Szczecin za KM w Koszalinie i każdy każdemu za komunikacje w innym mieście. Nie wiem jak to sobie wyobrażasz. Każde miasto powinno samodzielnie utrzymywać komunikację. W GOP'ie jest inna sytuacja. Sieć tramwajowa przebiega po terenie kilku miast dlatego wszyscy powinni łożyć na utrzymanie sieci. I też nie wiem czy twoja propozycja w ogóle jest możliwa z prawnego punktu widzenia.
-- Szczecin to jedyne miasto w Polsce posiadające dwie oddzielne sieci tramwajowe.
Jedna o dług.110 KM, a druga 10m na rondzie Gierosa.
wysłane przez Neo 42
> Bo ja rozumiem twój post tak jakby to np. Stargard miał płacić > za KM w Szczecinie, Szczecin za KM w Koszalinie i każdy każdemu > za komunikacje w innym mieście.
Ale mi nie chodzi o to. Moja perspektywa wnioskuje na tym, że wojewoda płaci każdej spółce, a nie miasto miastu. Chodzi mi o coś w stylu dawnego WPK.
-- MAN NG272 #2254 ex 262 CV GmbH Cottbus
wysłane przez Phobos 17
> A nowa spółka powinna od razu być prywatną > spółką bez udziału miasta.
Niewykonalne. Radni najpierw musieliby się zgodzić na sprzedaż majątku miejskiego, jakimi są tramwaje, zajezdnie itd.
-- Stopka ku pamięci - Gdyby nie ja, nie mielibyście, gdzie wstawiać swoich stopek...
Masz prawo odmówić odpowiedzi na ten post. Bez względu, czy z tego prawa skorzystasz - wszystko co napiszesz może być wykorzystane przeciwko tobie.
wysłane przez Ralf
> Niewykonalne. Radni najpierw musieliby się zgodzić na > sprzedaż majątku miejskiego, jakimi są tramwaje, zajezdnie > itd.
Sądze, że jakby się zgodzili to byłoby to wykonalne ;) Wtedy może wspomniana już jakiś czas temu firma zainteresowałaby się kupnem wtedy już byłego majątku MZK i byłoby to w może lepszym stanie utrzymywane. Wiem, że zaraz pojawią się głosy, że jest to nierentowne etc. ale ile można chronić te wszystkie chore układy jakie się w MZK stworzyły. Sposobem może być również powołanie nowej spółki z udziałem miasta ale z tymi ludźmi, którzy chcą tej pracy i którzy nie przyczynili się do aż takiego zaognienia sytuacji.
-- Czekam na tramwaj - powiadomcie rodzinę...
wysłane przez techno
[ciach]
Zawsze można zrobić coś takiego:
Oddzielić przewozy od infrastruktury. Przewozy wraz z majątkiem (czyli tramwaje + zajezdnie) sprzedać prywatnemu inwestorowi (tak chciał kupić MZK Siemens) lub w formie spółki pozostawić we władaniu miasta (jak SPAK i SPAD), która startuje w przetargu na obsługę linii tramwajowych dla ZDiTM. Spółka taka nie przejmuje się niczym oprócz przewozów, bo przecież za tory nie odpowiada. Na utrzymanie infrastruktury ogłosić osobny przetarg. I zamiast naszych pracowników zaplecza mogłoby się zgłosić do przetargu np. ZNI Stargard i w konsekwencji przejąć nasze zaplecze odpowiednio je restrukturyzując. To tylko przykład, ale jak najbardziej realny.
-- Problemy z matematyką? Zadzwoń! 0-800-[(10x)(13i)^2]-[sin(xy)/2.362x]
Problemy z matematyką? Zadzwoń! 0-800-[(10x)(13i)^2]-[sin(xy)/2.362x]
wysłane przez Robert 5
> > [...] w formie spółki [...], która startuje w przetargu na > obsługę linii tramwajowych dla ZDiTM.
Ale w jakim przetargu? Raczej chyba miałaby ta spółka zlecenia od miasta z wolnej ręki (lub w trybie zapytania o cenę, negocjacji cenowych itp.). Nie wnikam tu w szczegóły, ale ustawowe widełki cenowe wciąż idą w górę.
> To tylko przykład, ale jak najbardziej realny.
Oczywiście - kwestia tylko podjęcia decyzji o dzieleniu lub niedzieleniu obecnego MZK na mniejsze podmioty (np. oddzielając infrastrukturę od przewozów i zostawiając ją jako komunalną - tak jak napisałeś).
wysłane przez cezar900
wysłane przez LLUZNIAK
> Będzie to spółka utrzymywana z kasy > miasta, bo inaczej się nie da. W żadnym mieście tramwaje > nie są dochodowe i u nas też nie będą, tak to już jest.
Komunikacja tramwajowa nie jest dochodowa, natomiast spółka byłaby od tego żeby się utrzymać na rynkowych zasadach u musiałaby być przez to dochodowa.
Gdyby wprowadzić zasady podpisywania umów i rozliczeń takie jak w przypadku spółek autobusowych i jeszcze najlepiej umożliwić konkurencję na rynku przewozów tramwajowych poprzez wprowadzenie przetargów na poszczególne linie (nie mówię że od razu po strajku, ale np. w przeciągu roku stworzyć można dajmy na to trzy spółki, z czego jedna zajmowałaby się jedynie utrzymaniem infrastruktury, a dwie pozostałe mogłyby świadczyć usługi przewozowe na zlecenie ZDiTMu płacąc tej pierwszej za wykorzystanie sieci, albo druga, lepsza opcja - zostawić sieć miejską i ogólnie dostępną dla spółek) to jest szansa że coś by ruszyło... Jakby dodać do tego otwartość na prywatnych inwestorów...
wysłane przez Mareczek 5
> Gdyby wprowadzić zasady podpisywania umów i rozliczeń takie > jak w przypadku spółek autobusowych i jeszcze najlepiej > umożliwić konkurencję na rynku przewozów tramwajowych > poprzez wprowadzenie przetargów na poszczególne linie
Eeeee... ?!?! Jak chcesz wprowadzić przetargi a później konkurencje na poszczególne linie tramwajowe?
-- "A mi się wydaje, że na kolei będzie normalnie gdy osoby zarządzające nie będą nosić imion takich jak Władysław, Stanisław, Czesław, Józef czy Halina" - (C) głos na puszczy
Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids
wysłane przez techno
> Eeeee... ?!?! Jak chcesz wprowadzić przetargi a później > konkurencje na poszczególne linie tramwajowe?
Dodam tylko, że nikt w Polsce nie myśli o konkurencji na torach tramwajowych (opinie w tym względzie są wyjątkowo zgodne wśród ludzi zawodowo zajmujących się komunikacją miejską). Czy tramwaje są zakładem budżetowym, czy spółką, to i tak nie zmieni faktu, że na naszych torach tramwajowych jest miejsce na jeden podmiot.
-- Problemy z matematyką? Zadzwoń! 0-800-[(10x)(13i)^2]-[sin(xy)/2.362x]
Problemy z matematyką? Zadzwoń! 0-800-[(10x)(13i)^2]-[sin(xy)/2.362x]
wysłane przez Robert 5
> > Eeeee... ?!?! Jak chcesz wprowadzić przetargi a później > konkurencje na poszczególne linie tramwajowe?
Szczecińskie Przedsiębiorstwo Tramwajowe "Golęcin" i Szczecińskie Przedsiębiorstwo Tramwajowe "Pogodno" ;-D
wysłane przez LLUZNIAK
> Szczecińskie Przedsiębiorstwo Tramwajowe "Golęcin" i > Szczecińskie Przedsiębiorstwo Tramwajowe "Pogodno" ;-D
Dooookładnie :D A pisząc o konkurencji na poszczególnych liniach miałem na myśli wprowadzenie osobnych przetargów na poszczególne linie (żeby nie były "popakietowane" jak linie autobusowe).
wysłane przez Mareczek 5
> Szczecińskie Przedsiębiorstwo Tramwajowe "Golęcin" i > Szczecińskie Przedsiębiorstwo Tramwajowe "Pogodno" ;-D
I najlepiej aby w jednej spółce nie dało się jeździć na biletach drugiej :D
-- "A mi się wydaje, że na kolei będzie normalnie gdy osoby zarządzające nie będą nosić imion takich jak Władysław, Stanisław, Czesław, Józef czy Halina" - (C) głos na puszczy
Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids
wysłane przez Robert 5
> I najlepiej aby w jednej spółce nie dało się jeździć na > biletach drugiej :D
A teraz już wypisujesz cuda :>. Czy gdy jadę autobusem, ma dla mnie znaczenie przy kasowaniu biletu, czy to autobus SPAD czy SPAK?
wysłane przez Mareczek 5
> A teraz już wypisujesz cuda :>
Odniosłem się do obecnej sytuacji na kolei :)
Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids