Forum
Możliwość pisania na forum dostępna jest tylko dla zalogowanych użytkowników.
Tramwaj: nowe wyzwanie
Jeśli nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, za ok. 5 miesięcy na szczecińskie tory wyjedzie nietypowy tramwaj. Będzie to wagon częściowo niskopodłogowy, złożony od podstaw w Szczecinie. We wtorek podpisano umowę pomiędzy spółką "Tramwaje Szczecińskie" i firmą Modertrans Poznań sp. z o.o. Umowa warta jest 4 501 950 zł brutto.
wysłane przez mxk
Michal napisał(a):
> Też się kiedyś nad tym zastanawiałem. > Też w pierwszej chwili zirytowało mnie 2,9 mln - nowy, 4,5 mln > - nasz, > ale po chwili zastanowienia i poszperania: > > Po 1. Tyle kosztował 3 lata temu
Tyle tylko, że 3 lata temu ta cena obejmowała także montaż, a do tych 4,5 mln z umowy z Modertransem trzeba doliczyć koszt montażu w WNT (te 70 etatów).
A nawet biorąc pod uwagę średnioroczny wskaźnik inflacji (przy całej świadomości ułomności tego kryterium) wg GUS: 2011 - 4,3% 2012 - 3,7% 2013 - 0,9%
Daje to zwaloryzowaną kwotę kompletnego, zmontowanego tramwaju w wysokości 3164843,43 zł. Nadal jest to 1,4 mln (ok. 30%) mniej niż "tramwaj w paczkach" kupiony przez TS. A jak doliczy się koszty montażu w WNT to wartości stają się jeszcze większe.
> po 2. Przy większym zamówieniu cena również spadnie
Wątpię, że producenci tramwajów operują na 40% marży, z której ochoczo schodzą, szczególnie gdy SIWZ praktycznie wyklucza innych producentów.
> po 3. Przy kolejnych nie będziemy przecież już płacić za > wiedzę i za nadzór
Ale nadal będziemy dopłacać za sztucznie generowane etaty w WNT, które ten tramwaj zmontują.
> po 4. Z Poznania dla Poznania cena jest zawsze niższa :)
Pod względem transportu? To ułamek kosztu zamówienia.
> Wiec raczej wyjdziemy na tym składaniu in plus.
Chyba tylko jeżeli ten plus, jak to mówił L. Wałęsa, będzie "plusem ujemnym" ;)
-- "Myślenie nic nie kosztuje. Płaci się za bezmyślność"
> Też się kiedyś nad tym zastanawiałem. > Też w pierwszej chwili zirytowało mnie 2,9 mln - nowy, 4,5 mln > - nasz, > ale po chwili zastanowienia i poszperania: > > Po 1. Tyle kosztował 3 lata temu
Tyle tylko, że 3 lata temu ta cena obejmowała także montaż, a do tych 4,5 mln z umowy z Modertransem trzeba doliczyć koszt montażu w WNT (te 70 etatów).
A nawet biorąc pod uwagę średnioroczny wskaźnik inflacji (przy całej świadomości ułomności tego kryterium) wg GUS: 2011 - 4,3% 2012 - 3,7% 2013 - 0,9%
Daje to zwaloryzowaną kwotę kompletnego, zmontowanego tramwaju w wysokości 3164843,43 zł. Nadal jest to 1,4 mln (ok. 30%) mniej niż "tramwaj w paczkach" kupiony przez TS. A jak doliczy się koszty montażu w WNT to wartości stają się jeszcze większe.
> po 2. Przy większym zamówieniu cena również spadnie
Wątpię, że producenci tramwajów operują na 40% marży, z której ochoczo schodzą, szczególnie gdy SIWZ praktycznie wyklucza innych producentów.
> po 3. Przy kolejnych nie będziemy przecież już płacić za > wiedzę i za nadzór
Ale nadal będziemy dopłacać za sztucznie generowane etaty w WNT, które ten tramwaj zmontują.
> po 4. Z Poznania dla Poznania cena jest zawsze niższa :)
Pod względem transportu? To ułamek kosztu zamówienia.
> Wiec raczej wyjdziemy na tym składaniu in plus.
Chyba tylko jeżeli ten plus, jak to mówił L. Wałęsa, będzie "plusem ujemnym" ;)
-- "Myślenie nic nie kosztuje. Płaci się za bezmyślność"
"Myślenie nic nie kosztuje. Płaci się za bezmyślność"
Re: Cena i inne ciekawostki
· 10 lat temu ·
mxk