Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

z kraju artykuł

Warszawa: 15 niskopodłogowych tramwajów dostarczy bydgoska PESA

Krzysztof Śmietana, Gazeta Wyborcza,

dodane przez Jacek; zmodyfikowane

Wiadomo już, kto wyprodukuje 15 niskopodłogowych tramwajów dla Warszawy. Przetarg wygrała bydgoska PESA. Wagony zaczną jeździć w 2007 roku.
Stolica próbowała kupić niskopodłogowe tramwaje od pięciu lat. Wreszcie się udało. Wczoraj komisja przetargowa wybrała ofertę PESY. O wygranej zdecydowała cena. Za 15 niskopodłogowców stolica zapłaci 88,7 mln zł. - Warszawa dokonała bardzo dobrego wyboru. To nowoczesna konstrukcja. Tramwaj będzie miał niską podłogę na całej długości. Mniej sprawni bez problemu dostaną się do środka - zapowiada Jacek Korycki z PESY. Dodaje też, że jego firma dostarczy wagony, które na pewno nie będą się psuć.

Sceptycy przypominają jednak, że bydgoska fabryka nie produkowała do tej pory tramwajów na dużą skalę. Zajmowała się jedynie ich przebudową. Dlatego niewykluczone jest, że na początku może dochodzić do awarii. Tak to było w przypadku pociągu dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej, który PESA wyprodukowała w zeszłym roku.

Podobne tramwaje fabryka musi jednak najpierw dostarczyć do Elbląga, gdzie również wygrała przetarg. Sześć pojazdów ma wyprodukować do końca przyszłego roku. Warszawskie tramwaje będą się różnić od tych elbląskich głównie wielkością. Będą dłuższe o prawie 12 m. Całkowita długość warszawskiego pojazdu to 32 m. Poszczególne części tramwaju mają łączyć aż cztery przeguby. W sumie ma on zabierać ponad dwustu pasażerów, w tym 63 na miejscach siedzących.

Pierwsze tramwaje z Bydgoszczy zaczną jeździć po stolicy jesienią w drugiej połowie 2007 roku, a ostatnie na początku 2008 roku. Mają kursować głównie po przewidzianej do modernizacji trasie z Ochoty Alejami Jerozolimskimi, al. Waszyngtona, Grochowską na Gocławek.

W przyszłym roku w Warszawie zobaczymy za to nowe tramwaje, które dostarczy fabryka Cegielskiego z Poznania. Niestety, będą mniej dostępne dla osób starszych i niepełnosprawnych. Do środka będą musieli się wspinać po schodach. W poznańskiej fabryce stolica zamówiła w sumie 30 wagonów.

źródło: Gazeta Wyborcza

brak komentarzy