z kraju artykuł

GOP: Pasażer na linii ognia

Michał Tabaka, Dziennik Zachodni,

dodane przez MQ

Koniec okupacji bytomskich konduktorów siedziby zarządu KZK GOP i przerwanie strajku głodowego nie oznacza unormowania sytuacji. Wręcz przeciwnie. Od jutra w autobusach PKM Bytom SA może dochodzić do kuriozalnych sytuacji. Pasażerowie powinni być przygotowani na podwójne kontrole, wypisywanie mandatów mimo zakupu biletu, a nawet kurs autobusu na komisariat policji.
Kiedy na Zgromadzeniu KZK GOP (przedstawiciele 23 gmin) ostatecznie odrzucono możliwość kontynuowania w dotychczasowej formie programu pilotażowego pozwalającego od 23 miesięcy na zatrudnienie 283 konduktorów, prezydent Bytomia Krzysztof Wójcik zapowiedział wystąpienie z KZK GOP. A z ust Piotra Heine, prezesa PKM Bytom SA, zrezygnowani konduktorzy usłyszeli, że nie mają się o co martwić.

Przypomnijmy: program pilotażowy pozwalający na zatrudnienie 283 konduktorów zaczął się 1 czerwca 2004 r. W grudniu ub. r. KZK GOP, powołując się na precyzyjne wyliczenia, stwierdził, że kontynuowanie go w takiej formie jak do tej pory nie jest możliwe. Komunikacyjna centrala chciała utrzymać konduktorów tylko na 11 liniach. Tylko tam - wg. KZK GOP - było to opłacalne. Pozwolić to miało na zatrudnienie od 130 do 180 konduktorów. Reszta na umowę zlecenie. Druga strona nie chciała o tym słyszeć.

Zdecydowana większość miejsc pracy zostanie utrzymana - cieszy się teraz Laura Klekocka, przewodnicząca Związku Zawodowego Konduktorów.

Czyli konduktorzy nadal w autobusach PKM Bytom SA będą sprzedawać bilety i je sprawdzać. Według KZK GOP złamią w ten sposób prawo. Przedstawiciele komunikacyjnej centrali twierdzą, że PKM Bytom nie może podpisać umowy na obsługę konduktorską. jeżeli takiego zapisu nie ma w osobnej umowie między przewoźnikiem a KZK GOP.

- Od 1 czerwca ci ludzie będą pracować samowolnie, na własną rękę, nielegalnie - uważa Alodia Ostroch z biura prasowego KZK GOP. - My ze swojej strony ogłaszamy nabór na kontrolerów, którzy będą obsługiwać te bytomskie linie.

Komunikacyjna centrala ostrzega pasażerów korzystających z autobusów PKM Bytom, żeby nie kupowali biletów od "samozwańczych" konduktorów.

- Te bilety są nieważne. Nasz kontroler nie będzie ich uwzględniać i wypisze mandat za jazdę "na gapę" - ostrzega Alodia Ostroch. - Tym samym pasażerowie nie powinni od działających na własną rękę konduktorów kupować jakichkolwiek biletów.

Klekocka przekonuje, że to wszystko jest jedną wielką bzdurą. - Sprzedawane przez nas bilety są ważne dzisiaj i będą za tydzień - twierdzi przewodnicząca ZZK. - Jeżeli do autobusu wejdzie kontroler KZK GOP to też będzie musiał u nas kupić bilet. Żadna legitymacja nie będzie go uprawniać do bezpłatnego przejazdu. Jak się nie podporządkuje, to pojedziemy od razu na policję. Podobnie zareagujemy, kiedy ludzie z KZK GOP zaczną kontrolować naszych pasażerów - przestrzega Laura Klekocka.

Kontroler KZK GOP będzie więc musiał wykazać się sporą odwagą i... finansowym masochizmem. Bo jeżeli kupi bilet od bytomskiego konduktora, to zaraz potem musi wlepić sam sobie mandat.

Władze Bytomia bezradnie rozkładają ręce. - Dopóki jako gmina jesteśmy w Zgromadzeniu KZK GOP mamy ograniczone pole manewru - mówi Jacek Wicherski, rzecznik UM Bytom. - Dlatego póki co organizatorem transportu w mieście jest KZK GOP i to on rozdaje jeszcze karty. Gdybyśmy teraz chcieli jako miasto podpisać osobną umowę z PKM Bytom, to naruszylibyśmy umowę z KZK GOP.

Krzysztof Wójcik, prezydent Bytomia, stojący od początku murem za konduktorami, twierdzi, że wystąpienie ich gminy z KZK GOP jest już przesądzone. Podjęcie stosownej uchwały zapowiedziano podczas czerwcowej sesji rady miejskiej. Okres wypowiedzenia wynosi pół roku, co oznacza, że formalnie Bytom miałby opuścić związek już w 2007 r. Po drodze jednak są wybory samorządowe, które mogą wyłonić nowych włodarzy. Ci niekoniecznie muszą być zwolennikami tego rozwodu. Jeżeli jednak takie rozwiązanie zostanie podtrzymane, to od nowego roku Bytom będzie organizował komunikacje miejską we własnym zakresie.

Linie PKM Bytom

39 Bytom - Ruda Śl., 57 Gliwice, 80 Tarnowskie Góry - Gliwice, 96 Siemianowice Śl., 121 Ruda Śl., 127 Bytom, 135 Bytom - Tarnowskie Góry, 139 Chorzów - Bytom, 144 Ruda Śl. - Chorzów, 146 Bytom - Ruda Śl., 167 Bytom - Radzionków, 169 Bytom - Ruda Śl., 176 Bytom, 183 Bytom, 201 Bytom - Ruda Śl., 227 Bytom, 230 Ruda Śl., 255 Ruda Śl., 280 Bytom - Gliwice, 288 Gliwice, 608 Bytom - Radzionków, 623 Bytom, 708 Bytom - Radzionków, 735 Bytom - Tarnowskie Góry, 820 Katowice - Tarnowskie Góry.

źródło: Dziennik Zachodni

brak komentarzy