Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

z kraju artykuł

Łódź: Łódzki Tramwaj Regionalny rusza

Piotr Anuszczyk, Gazeta Wyborcza,

dodane przez MQ

Urząd Wojewódzki przekazał łódzkiemu MPK unijne pieniądze na realizację projektu Łódzki Tramwaj Regionalny. Modernizacja torów ma ruszyć jeszcze w tym roku, a nowoczesnymi tramwajami pojedziemy najpóźniej w kwietniu 2008 r.
Na razie zmodernizowane mają być tory w granicach administracyjnych Łodzi, czyli od Helenówka do Chocianowic. Projekt zakłada też zakup 10 nowych tramwajów, wymianę trakcji, odnowienie przystanków oraz stworzenie systemu zarządzania ruchem.

Dzięki temu na trasie dzisiejszej linii kursowałaby szybkie niskopodłogowe tramwaje, a na skrzyżowaniach w centrum zawsze miałaby "zieloną falę". - To będzie nowa jakość. Ten tramwaj będzie nie tylko przewoził ludzi, on ma wręcz znaczenie miastotwórcze i scalające region - mówi Krzysztof Wąsowicz, prezes MPK. - Trwają już przetargi na dostawę taboru, inżyniera kontraktu i wykonawców. Chcemy, by jeszcze w tym roku jesienią ruszyła przebudowa torów.

A jeszcze kilka lat temu nawet władze Łodzi miały wątpliwości, czy inwestycja się powiedzie - Gdy podejmowaliśmy decyzję o powstaniu ŁTR, miejski przewoźnik był niemal bankrutem - mówi Jerzy Kropiwnicki, prezydent Łodzi. - Ale mimo to udało się, a MPK wyszło na prostą.

Koszty powstania ŁTR to w sumie 265 mln zł brutto. Połowę da Unia Europejska z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Resztę pieniędzy wyłoży MPK z pomocą miasta. Pośrednikiem w przekazaniu unijnych pieniędzy MPK jest właśnie Urząd Wojewódzki. Miejski przewoźnik jako beneficjent musi organizować i prowadzić przetargi, zawierać kontrakty na wykonanie, a później monitorować postępy prac.

Na podpisaniu kontraktu stawiły się też władze Pabianic i Zgierza. Z tych dwóch miast docierały ostatnio niepokojące sygnały o rezygnacji z udziału w projekcie. W Zgierzu spółdzielnia mieszkaniowa wycofała się z dzierżawy gruntów pod tramwaj, a Pabianice rozważały, czy nie lepiej zamiast tramwaju postawić na autobusy. - Weźmiemy udział w dalszej realizacji projektu - zapewnia Jan Berner, prezydent Pabianic. - Chcemy rozwoju linii 11, ale musimy jeszcze ustalić kwestie finansowo-techniczne projektu.

Pewny włączenia się do ŁTR jest i Zgierz - Mamy gotową dokumentację i zabezpieczone na ten cel pieniądze w przyszłorocznym budżecie. Gdy tylko będzie to możliwe, wystąpimy za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego o unijne dofinansowanie - twierdzi Krzysztof Kwiatkowski, wiceprezydent Zgierza. O to, by szybki tramwaj kursował po całym regionie, będzie zabiegać wojewoda Helena Pietraszkiewicz. - Mam zamiar aktywnie przypominać samorządowcom o projekcie i zachęcać ich, by się przyłączali. Obserwując zachodnie miasta widać, że siła tkwi w jedności. W UE stawia się właśnie na projekty o zasięgu regionalnym.

źródło: Gazeta Wyborcza

brak komentarzy