Szczecin inne/różne

Nieuczciwa konkurencja?

Maciej Kubień,

dodane przez MQ; zmodyfikowane

Konkurencja jest dobra, o ile jest zdrowa. Tymczasem policka firma Ever-Trans, która na początku grudnia uruchomiła busowe połączenie Police - Szczecin w celu przejęcia pasażerów komunikacji miejskiej stosuje metody iście busiarskie.
Dla uzasadnienia tego stwierdzenia opiszemy sytuację, która miała miejsce wczoraj.

Według rozkładu jazdy o godz. 17:04 z placu Rodła odjeżdża do Polic autobus linii F. O godz. 16:57 na przystanek linii F podjechał bus firmy Ever-Trans. Kierowcy towarzyszył naganiacz, który nachalnie oferował każdej przechodzącej osobie dojazd do Polic za 2,50 zł. W międzyczasie na placu Rodła zjawił się autobus linii F, który jednak nie mógł zatrzymać się przy słupku przystankowym, gdyż miejsce to zajęte było przez wspomnianego wyżej busa. Pojazd odjechał o godz. 17:02, czyli dwie minuty przed odjazdem autobusu.

A teraz trochę faktów. Jak wynika z rozmieszczenia tabliczek rozkładowych na placu Rodła, przystanek busiarza dla kursów w kierunku Polic znajduje się dokładnie po przeciwnej stronie ulicy - na przystanku linii 59. Przystanek linii F służy busiarzowi jedynie dla kursów w kierunku dworca PKS. Po drugie, jak wynika z rozkładów zamieszczonych na tabliczkach, najbliższe kursy w kierunku Polic wykonywane są o godz. 16:47 i 18:27, zatem o opisywanej porze busiarza na placu Rodła w ogóle nie powinno być (niewiarygodne wydaje się zwykłe opóźnienie, gdyż opóźnień nie nadrabia się przez 5-minutowe postoje na przystankach). Kursy z przystanku linii F wykonywane są natomiast o godz. 16:29 i 18:09. Mając na uwadze powyższe, działania firmy Ever-Trans należy uznać za dokładnie przemyślane i nakierowane na podebranie pasażerów linii F.

Aby uzyskać pełny obraz należy wspomnieć, że jakiś czas temu przystanek busiarza na osiedlu Chemik został przeniesiony z parkingu przed centrum handlowym "Kinga" do zatoki na przystanku początkowym linii 107 i F. Skutkuje to w godzinach szczytu, kiedy jednoczesny postój dwóch autobusów przegubowych na tym przystanku nie należy do rzadkości, koniecznością postoju drugiego autobusu poza zatoką z powodu braku miejsca.

W tym momencie powstają dwa pytania. Po pierwsze - jak na działania firmy Ever-Trans zapatrują się instytucje odpowiedzialne za kontrolowanie działalności przewoźników drogowych? I po drugie - kto i dlaczego wydał zgodę na urządzenie przystanku postojowego dla busów w zatoce przystankowej na osiedlu Chemik?

Niestety nie udało nam się stwierdzić, czy podawana przez naganiacza cena 2,50 zł za dojazd do Polic jest ceną zgodną z taryfą, gdyż firma nie podaje cennika na tabliczkach rozkładowych. Przewoźnik prawdopodobnie nie posiada również swojej strony internetowej.

40 komentarzy