Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

z kraju artykuł

Kraków: Kraków składa tramwaje dla Gdańska

pil, Gazeta Wyborcza,

dodane przez djdark ; zmodyfikowane

W zajezdni Podgórze są już części, z których powstaną bombardiery dla Krakowa i Gdańska. Części, a nie gotowe maszyny, bo dzięki temu będzie praca dla ludzi z Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.
Sprowadzanie do Krakowa niskopodłogowych tramwajów rozpoczęło się wraz z pomysłem na budowę linii szybkiego tramwaju. Linii jeszcze nie ma, ale po mieście jeździ już 26 takich maszyn. W zeszłym roku MPK za ponad 30 mln zł znów zamówiło bombardiery, tym razem 24. Niedługo powinien zostać ogłoszony przetarg na kolejne 12 niskopodłogowych maszyn. Ostatnie zamówienie jest związane z realizacją zupełnie nowej linii tramwajowej, która ma być poprowadzona na Ruczaju wzdłuż ul. Grota-Roweckiego: kiedy będą pieniądze na nowe tory, znajdzie się też budżet na nowe tramwaje.

Kilka dni temu do Krakowa dotarły pierwsze elementy, z których pracownicy miejskiego przewoźnika złożą zamówione 24 maszyny dla Krakowa. Przekazanie montażu w ręce MPK było jednym z warunków ogłoszonego przez miejskiego przewoźnika przetargu - w ten sposób przez najbliższe dwa lata będzie praca dla ludzi zatrudnionych w tej firmie. - W rzeczywistości MPK zapłaci Bombardierowi jak za gotowe maszyny. Oni z kolei traktują nas jak firmę zewnętrzną i zamawiają u nas montaż. Dostajemy zapłatę za usługę i wypłacamy z tego pensje montażystom - wyjaśnia Bożena Pękala, rzecznik MPK. Na zamówieniu tramwajów MPK dodatkowo zarobi. W zajezdni Podgórze składane będą bowiem również trzy niskopodłogowce dla Gdańska. Ile pieniędzy wpłynie za tę pracę do kasy MPK, nie wiadomo, bo oficjalnie cena jest objęta tajemnicą handlową.

Składane właśnie bombardiery będą się nieznacznie różniły od tych, które już mamy - tramwaje będą miały bardziej opływowe kształty. Oprócz tego, zdaniem producenta, będą miały lepsze systemy hamulcowe i elektronikę. Pierwsze trzy z nowych bombardierów powinny wyjechać na tory w październiku bieżącego roku.

Są też szanse na sprowadzenie z Norymbergi trzech następnych używanych tramwajów dwukierunkowych typu N8 - trzy już jeżdżą na linii "24" między Politechniką Krakowską a Bronowicami. Wszystko zależy jednak od tego, kiedy Norymberga kupi nowe pojazdy dla siebie. N8 to po bombardierach najnowsze technicznie tramwaje w Krakowie.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona