Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

z kraju artykuł

Łódź/Bydgoszcz: Kolorowe tramwaje

Piotr Anuszczyk, Gazeta Wyborcza,

dodane przez djdark

W Bydgoszczy rozpoczęła się już produkcja nowych tramwajów dla Łodzi. O tym, jak mają być pomalowane, zdecydowali czytelnicy "Gazety" wspólnie z MPK.
Do wyboru mieliśmy cztery różne wariacje barw Łodzi oraz kolorów szarego i czarnego (opublikowaliśmy je miesiąc temu). MPK policzyło głosy i okazało się, że największą popularnością w internetowym głosowaniu cieszyła się wersja z czarnymi listwami bocznymi i żółtymi drzwiami. Tramwaje z bydgoskiej PESY mają mieć po 211 miejsc siedzących i płaską podłogę. MPK zamówiło 10 sztuk, a pierwsze przyjadą do Łodzi jeszcze w tym roku.

Jednak aby łodzianie mogli z nich korzystać konieczny jest remont torów. Terminów rozpoczęcia prac było już kilka, ale miejski przewoźnik za każdym razem podkreśla, że zdąży na czas (żeby nie stracić unijnego dofinansowania remont musi być skończony do końca kwietnia 2008). Projekt Łódzkiego Tramwaju Regionalnego zakłada m.in. wymianę ponad 30 km torów między Helenówkiem i Chocianowicami. Prace zostały podzielone na sześć etapów. Powodem, dla którego MPK stale podaje coraz to nowe terminy, są opóźniające się przetargi. - Właśnie powtórzyliśmy dwa z nich i czekamy już tylko na ich akceptację przez Urząd Zamówień Publicznych. Wierzę jednak, że mamy już komplet wykonawców - mówi Marcin Małek, rzecznik MPK. - Dokładna data wejścia na plac budowy jest jeszcze nieznana. Codziennie odbywają się w tej sprawie spotkania projektantów, wykonawców z urzędnikami Zarządu Dróg i Transportu. Najprawdopodobniej w pierwszej kolejności zostaną wymienione tory w śródmieściu - dodaje Małek.

Już teraz wiadomo, że aby zdążyć ze wszystkimi pracami na czas, w środku lata remonty będą trwały jednocześnie na wszystkich odcinkach. Oznacza to głównie problemy dla pasażerów. Kierowcy największe utrudnienia spotkają zapewne na Piotrkowskiej, gdzie tramwaje nie mają wydzielonego z ulicy torowiska. W pierwszej kolejności tory mają zostać wymienione na odcinku od Rynku Bałuckiego (ul. Dolna) do ul. Zielonej.

ŁTR w pigułce

Na trasie ŁTR (dzisiejsza linia 11) będą wymienione tory, wszystkie przystanki (31) zostaną zmodernizowane i przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Na 10 przystankach znajdzie się system informacji pasażerskiej, czyli elektroniczne rozkłady jazdy. Płynność przejazdu tramwajów ma gwarantować centrum sterowania ruchem oraz około 60 specjalnie zmodernizowanych sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach. Przetarg na 10 tramwajów wygrała zaś bydgoska PESA. Koszty powstania ŁTR to w sumie 265 mln zł brutto. Połowę da Unia Europejska z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Resztę pieniędzy wyłoży MPK z pomocą miasta.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona