Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

z kraju artykuł

Warszawa: Komunikacja miejska musi mieć przywileje

Krzysztof Śmietana, Gazeta Wyborcza,

dodane przez djdark

Nowe pasy tylko dla autobusów m.in. w Al. Jerozolimskich, na Świętokrzyskiej i w al. "Solidarności" oraz nowe odcinki torów przy Dworcu Wileńskim mają być lekarstwem na ogromne utrudnienia w czasie budowy drugiej linii metra. Pierwsze zmiany zostaną wytyczone jeszcze w tym roku.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, wiosną przyszłego roku zacznie się drążenie drugiej linii metra od Dworca Wileńskiego do ronda Daszyńskiego. Wprawdzie tunele mają wiercić pod ziemią tarcze, ale stacje będą już budowane techniką odkrywkową i dlatego można się tam spodziewać gigantycznych utrudnień. Do największych zawirowań komunikacyjnych dojdzie u zbiegu Targowej i al. "Solidarności", czyli przy pomniku "czterech śpiących", na skrzyżowaniach Świętokrzyskiej z Nowym Światem i Marszałkowską oraz na rondzie ONZ. Ulice będą mocno zwężane, a niektóre odcinki okresowo trzeba będzie zamknąć.

W tym tygodniu w ratuszu dojdzie do spotkania, na którym szefowie miejskich instytucji będą się zastanawiać, jak będzie można zmniejszyć gigantyczne utrudnienia. Zarząd Transportu Miejskiego ma już jednak wstępne propozycje. - Po pierwsze w centrum miasta bezwzględnie trzeba będzie uprzywilejować komunikację miejską. Na jezdniach muszą powstać nowe pasy autobusowe - mówi Leszek Ruta, szef ZTM.

Na zlecenie ratusza firma Transeko przygotowuje właśnie analizę możliwości wytyczenia nowych pasów. Dzięki nim autobusy nie będą stać w korkach i zostaną lepiej wykorzystane. Według ZTM pasy muszą powstać przede wszystkich na trasach biegnących z Woli i Ochoty na Pragę.

Po pierwsze, musi być wytyczony w al. "Solidarności" od Żelaznej do pl. Bankowego. Dalej na Pragę autobusy jechałyby po wyremontowanym wiosną przyszłego roku torowisku - czyli pasem, który teraz przeznaczony jest tylko dla tramwajów. Pasy powinny także powstać w Al. Jerozolimskich - przynajmniej od pl. Zawiszy do Chałubińskiego i niewykluczone, że także na Świętokrzyskiej.

- Nowe pasy dla komunikacji są bardzo potrzebne w stolicy. Wciąż jest ich niewiele - tylko 13 km. To dziesięć razy mniej niż w Pradze czy w Berlinie - mówi Andrzej Brzeziński z firmy Transeko. Według niego pasy powinny być jednak lepiej oznakowane. Na dłuższych odcinkach powinny zostać oddzielone gumowymi krawężnikami, a na krótszych muszą się wyróżniać innym kolorem nawierzchni.

Według ZTM-u część nowych pasów może zostać wytyczona w tym roku. Leszek Ruta ma jednak jeszcze inne pomysły na złagodzenie ogromnych utrudnień w czasie budowy drugiej linii metra. Uważa, że powinno się przebudować tory w rejonie Dworca Wileńskiego.

- W czasie budowy tamtejszej stacji metra część torów trzeba będzie tymczasowo zdemontować. Dla tramwajów jadących ul. 11 Listopada od ronda Żaba musi powstać prawoskręt w Targową. Trzeba też zbudować 200-metrowy odcinek torów od pętli ZOO na Jagiellońskiej do al. "Solidarności" - proponuje Ruta. Na spotkaniu w ratuszu szefowie Tramwajów Warszawskich mają się odnieść do tych propozycji.



Wstępne lokalizacje nowych pasów autobusowych

1. ul. Marszałkowska (w obu kierunkach):

- od pl. Konstytucji do Al. Jerozolimskich,

- od Królewskiej do pl. Bankowego

2. ul. Wawelska (w obu kierunkach): od ul. Grójeckiej do al. Żwirki i Wigury

3. Trasa Łazienkowska - Ostrobramska (w obu kierunkach):

- od al. Żwirki i Wigury do ul. Waryńskiego,

- na moście Łazienkowskim,

- od ul. Saskiej do al. Stanów Zjednocznych,

- od ul. Fieldorfa do Płowieckiej

4. Al. Jerozolimskie: odcinek pl. Zawiszy - Chałubińskiego (kierunek: w stronę Wisły)

5. ul. Targowa (w obu kierunkach) od al. Zielenieckiej - do al. "Solidarności"

6. ul. Grochowska i ul. Płowiecka od ronda Wiatraczna do Traktu Lubelskiego (w obu kierunkach)

7. al. "Solidarności" (w obu kierunkach) od Żelaznej do pl. Bankowego

8. Wisłostrada od al. Witosa do ul. Łazienkowskiej (w obu kierunkach)

9. ul. Świętokrzyska od ronda ONZ do Kopernika

10. ul. Towarowa od ronda Daszyńskiego do pl. Zawiszy

11. ul. Radzymińska na wschód od obecnego pasa autobusowego

12. ul. Bitwy Warszawskiej od Grójeckiej do Al. Jerozolimskich (w obu kierunkach).

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona