Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Dlaczego komunikacja miejska? Oto 5 powodów

Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Biuletyn Komunikacji Miejskiej, dodatek Komunikacja Miejska - Czyste Powietrze Dla Wszystkich (fragment),

dodane przez Jasiek; zmodyfikowane

Kongestia jest problemem każdego większego miasta. Kierowcy tracą przez nią czas, mieszkańcy miast - zdrowie, a budżety publiczne obciążają milionowe inwestycje. Co gorsza, budowa nowych dróg często powoduje dalszy wzrost ruchu, hałasu i emisji szkodliwych substancji. Alternatywą jest transport miejski. Konkurencyjny i wybierany przez zmotoryzowanych - staje się elementem przyjaznego, rozwijającego się w sposób zrównoważony miasta. Istnieje przynajmniej 5 powodów, żeby stawiać na komunikację publiczną!

Powód 1: Mniejsza emisja zanieczyszczeń



Przesiadając się do autobusu, każdy podróżujący spowoduje 14-krotnie mniejszą emisję C02, niż wybierając własny samochód!

Powód 2: Mniejsze spalanie paliwa



zdjęcie
Średnie spalanie paliwa na jedną osobę
Każda osoba, która przesiądzie się z samochodu do autobusu, spowoduje, aż 13 - krotnie mniejsze zużycie paliwa. A zatem mieszkańcy miast, z dobrym systemem transportu miejskiego nie tylko oddychają czystszym powietrzem, ale i są bogatsi, ponieważ mniej wydają!

Powód 3: Mniejsze zapotrzebowanie na teren



zdjęcie
Szerokość pasa potrzebnego do przewiezienia 40000 osób w jednym kierunku na godzinę
Wydzielając pas dla autobusów zapewniamy płynny ruch używając 4–krotnie mniej terenu potrzebnego do wybudowania drogi dla samochodów osobowych, zaś budując linię tramwajową obniżamy zapotrzebowanie na grunt prawie 10-krotnie.

Powód 4: Krótszy czas jazdy



Badania wskazują, że czas jazdy jest kluczowym czynnikiem wyboru środka transportu, znacznie istotniejszym niż cena, czy komfort podróży.

Wydaje się, że zatrzymując się na przystankach nie przejedzie się tak szybko, jak bez przystanków. Pozory mylą! W godzinach szczytu, kiedy w całym mieście tworzą się korki uliczne, na wydzielonym pasie ruchu tramwaje mogą osiągać prędkości komunikacyjne rzędu 28 - 29 km/h. Dla samochodów w takiej sytuacji, taka prędkość często jest nieosiągalna, a z pewnością wymagałaby miliardowych inwestycji w infrastrukturę.

Powód 5: Pełna dostępność i duża akceptacja społeczna



Inwestując w transport publiczny jesteśmy w stanie stworzyć system transportowy zapewniający mobilność każdemu. Ale byłby w błędzie ten kto uważa, że jest to tylko oferta dla niezmotoryzowanych. W dużych miastach zachodniej Europy nawet 2/3 pasażerów komunikacji miejskiej ma wybór: może jechać własnym samochodem, ale wybiera transport miejski!

Dodatkowo wzrastające przewozy w komunikacji miejskiej prowadzą do odciążenia dróg i usprawnienia ruchu samochodów i innych pojazdów. Gdyby wiedziało to więcej polskich kierowców, to może akceptacja dla rozwiązań preferujących transport publiczny byłaby jeszcze większa. Chociażby w Gdyni, gdzie nie ma „buspasów”, a ich wprowadzenia chciałoby 56% mieszkańców, 31% jest przeciw. A więc większość jest za!

Dlaczego jeszcze? Aby przerwać błędne koło



zdjęcie
Błędne koło stałego zwiększania się ruchu samochodowego

źródło: Biuletyn Komunikacji Miejskiej, dodatek Komunikacja Miejska - Czyste Powietrze Dla Wszystkich

89 komentarzy