Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

z kraju komunikacja miejska

Amsterdam: Pierwszy pociąg z nowej serii metra już w Amsterdamie

Marcin Stefanowicz,

dodane przez Phobos; zmodyfikowane

Pierwszy z trzydziestu nowych pociągów metra zamówionych przez GVB Amsterdam u hiszpańskiego producenta CAF dotarł dziś do warsztatów przewoźnika. Nowa seria otrzymała tu oznaczenie M7.

Nowy skład dotarł dorgą morską do Rotterdamu „w częściach” już wczoraj, po czym został na lawetach przetransportowany do Diemen, gdzie znajdują się główne warsztaty pojazdów szynowych przewoźnika. Teraz skład zostanie połączony w całość i rozpoczną się procedury testowe i odbiorowe. Część testów (w tym testy dynamiczne: jazdy, hamowania i poziomu hałasu) została już przeprowadzona na torze testowym producenta w Hiszpanii, jednak program testów w Amsterdamie i tak został rozpisany na cały kolejny rok.

Pociągi bazujące na serii CAF Inneo (jeżdżące m.in. w Rzymie, Istambule czy Helsinkach) mają długość około 60 metrów i składają się z 3 członów. W Amsterdamie otrzymały oznaczenie M7 i planowana jest ich eksploatacja pojedynczo lub w dwuskładach w zależności od potrzeb przewozowych. Na życzenie przewoźnika zostały w maksymalnym możliwym stopniu upodobnione do poprzednich składów Alstom Metropolis (serie M5 i M6), kursujących po Amsterdamie od 2013 roku.

Hiszpański CAF ma ugruntowaną pozycję w Niderlandach. W 1998 roku zakończył realizację kontraktu dla GVB Amsterdam na dostawę składów szybkiego tramwaju/metra serii S3/M4. Trwa realizacja kontraktu na dostawy 206 pociągów znanych jako Sprinter Nieuwe Generatie dla Kolei Niderlandzkich oraz nowych tramwajów Urbos 100 również do Amsterdamu (seria 15G).

źródło: GVB Amsterdam

Serie metra w Amsterdamie:

M1/M2/M3 – 3 wersje rozwojowe pierwszych składów metra w Amsterdamie zaprojektowane i dostarczone przez Linke-Hofmann-Busch w latach 1973–1980 w łącznej liczbie 44 sztuk. Dwuczłonowe pociągi łączone były w składy do 3 sztuk. Ostatecznie wycofane z eksploatacji w 2015 roku po dostawie ostatnich składów serii M5/M6.

S1/S2 – wyprodukowane w latach 1990–94 przez La Brugeoise et Nivelles w liczbie 25 sztuk dwuczłonowe składy szybkiego tramwaju mogącego poruszać się również po linii metra. Skonstruowane z myślą o nowej linii budowanej do satelickiego miasta Amstelveen. Po jej zamknięciu w 2019 roku kursują po całej sieci metra w Amsterdamie.

S3/M4 – wyprodukowane w latach 1996–97 przez CAF w łącznej liczbie 37. Dwuczłonowe pociągi do obsługi nowej linii Ringlijn oraz zwiększenia częstotliwości na Amstelveenlijn.

M5/M6 – trzyczłonowe jednostki łączone w dwuskłady, tworzące jednoprzestrzenny sześcioczłonowy pociąg Alstom Metropolis, kursujące od 2013 roku. Oryginalne zamównienie opiewało na 23 składy (oznaczone M5), a dodatkowe 5 zamówiono w trakcie realizacji kontraktu (seria M6). Obie serie są identyczne, ale z powodów formalnych noszą osobne oznacznie serii.

brak komentarzy