Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Radni obronili buspas. Nie będzie zmian na ul. Energetyków

Andrzej Kraśnicki jr, Gazeta.pl,

dodane przez MQ

Spełnia swoją rolę, zdecydowanie zyskali pasażerowie komunikacji miejskiej, a kierowcy samochodów osobowych nie cierpią aż tak bardzo - oto wnioski z dyskusji szczecińskich radnych o budzącym wielkie emocje buspasie na ul. Energetyków.
Radni z komisji gospodarki komunalnej zajęli się tematem buspasa m.in. w efekcie interwencji Zbigniewa Antonowicza z Rady Interesantów Portu (skupia reprezentantów firm działających w porcie). Według Antonowicza buspas powoduje korki i utrudnia wyjazd z portu. To zresztą opinia wielu przeciwników takiej organizacji ruchu na ul. Energetyków.

W roli obrońcy buspasa wystąpił Radosław Tumielewicz, kierownik zespołu ds. organizacji ruchu w Wydziale Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska w magistracie.

- To nie jest tak, że przed wyznaczeniem buspasa kolejek na ul. Energetyków nie było - mówił Tumielewicz i pokazał serię archiwalnych zdjęć, między innymi z serwisu Google Street View.

Na zdjęciach widać było dwa pasy ul. Energetyków zastawione samochodami od Mostu Długiego do wjazdu na Most Portowy oraz kolejki samochodów czekających na włączenie się do ruchu od strony ul. Bytomskiej i Floriana. W ciągu pojazdów stało kilka autobusów komunikacji miejskiej.

Po wyznaczeniu buspasa kolejka aut na jednym, ogólnodostępnym pasie jest w godzinach szczytu taka sama. Ale autobusy już w niej nie stoją. Efekt?

- Autobusy nie mają już opóźnień sięgających 15 minut, a tramwaje dzięki swobodnemu przejazdowi przez Most Długi odcinek od Basenu Górniczego do ul. Wyszyńskiego pokonują trzy minuty szybciej - wyliczał Jerzy Barański, zastępca dyrektora ZDiTM.

Zyskali więc pasażerowie komunikacji miejskiej. Według Radosława Tumielewicza z ośmiu linii autobusowych jadących ul. Energetyków korzysta dziennie 9 tysięcy osób, z czego w jednej godzinie szczytu (np. między 15 a 16) 1,7 tys. Tramwajami 2, 7 i 8 przejeżdża dziennie 10,5 tysiąca osób, w godzinie szczytu 1,2 tys.

- Samochodami jadącymi ogólnodostępnym pasem przejeżdża w ciągu godziny szczytu około 700 osób - wyliczał Tumielewicz.

Z wyliczeń WGKiOŚ wynika, że kierowcy w ogonku na ul. Energetyków nie tkwią długo. Przejazd od namiotu Opery do Mostu Długiego trwa średnio 3 minuty i dziesięć sekund, spod Trasy Zamkowej - niecałe sześć minut.

- Słucham tego z zażenowaniem, żyjemy w dwóch różnych światach - denerwował się Antonowicz przekonując, że korek jest znacznie bardziej uciążliwy, a na dodatek utrudnia funkcjonowanie portu, bo paraliżuje transport towarów.

- Problemy z szybszym przejazdem występują cztery godziny na dobę, to nie paraliżuje przecież wywozu ładunków z portu - dziwił się Jerzy Barański.

Radni też nie mieli wątpliwości, że buspas jest dobrym rozwiązaniem.

- Kiedyś bardzo dużo jeździłem samochodem i korki na Energetyków były jeszcze zanim powstał buspas - mówił radny Marek Duklanowski.

- W Szczecinie jest coraz więcej samochodów i trzeba raczej zachęcić kierowców do komunikacji miejskiej lub do korzystania z Trasy Zamkowej - mówił radny Władysław Dzikowski.

Według wyliczeń WGKiOŚ kierowca, który chce dostać się z prawobrzeża do Bramy Portowej, jadąc Trasą Zamkową zamiast ul. Energetyków nadłoży tylko 900 metrów.

Za około półtora miesiąca w podjęciu decyzji, którą trasę wybrać, kierowców ma wspomagać system kierowania ruchem. Jedna z tablic elektronicznych stoi już nad ul. Gdańską. Będą na niej wyświetlane aktualne informacje, ile trwa przejazd ul. Energetyków, a ile przez Trasę Zamkową.

W 2015 roku buspas będzie wytyczony na przebudowanym torowisku na ul. Energetyków. Wstępny projekt zakłada, że nad jednym z już dwóch ogólnodostępnych pasów, przed Mostem Długim będzie sygnalizacja sterująca wjazdem na przeprawę. Tramwaje i autobusy będą miały pierwszeństwo.

źródło: Gazeta.pl

6 komentarzy