Informacja z serwisu Komunikacja Miejska Szczecin
http://www.mkm.szczecin.pl

Kontrakt na tramwaje: ods艂ona druga

Miros艂aw Winconek, 24Kurier
20.06.2012

Jeszcze w tym tygodniu do wszystkich firm, kt贸re zainteresowane s膮 dostaw膮 22 niskopod艂ogowych tramwaj贸w dla Szczecina, powinna dotrze膰 specyfikacja istotnych warunk贸w zam贸wienia. Tym samym zaczyna si臋 d艂ugo oczekiwany drugi i rozstrzygaj膮cy etap przetargu na kontrakt wart oko艂o dwustu milion贸w z艂otych.

Po fazie wyja艣nie艅 i weryfikacji dokument贸w oraz odwo艂aniu jednego z potencjalnych oferent贸w do Krajowej Izby Odwo艂awczej przy Urz臋dzie Zam贸wie艅 Publicznych sp贸艂ka "Tramwaje Szczeci艅skie" mo偶e wreszcie zaprosi膰 do udzia艂u w zasadniczej cz臋艣ci przetargu producent贸w, kt贸rzy zabiegaj膮 o zlecenie. W gronie potencjalnych dostawc贸w jest bydgoska Pesa (jej seria 6 sk艂ad贸w pod nazw膮 "swing" dot膮d je藕dzi po Szczecinie). Opr贸cz niej do rywalizacji o zam贸wienie stan臋艂y Solaris Bus & Coach z Bolechowa ko艂o Poznania oraz czeska Skoda. Czwarty wnioskodawca to hiszpa艅ska firma Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. z siedzib膮 w Beasain.

D艂u偶sza ni偶 wcze艣niej zak艂adano procedura wyboru kontrahenta to skutek zastrze偶e艅 jednego z nich do tre艣ci niekt贸rych wymog贸w formalno-prawnych, jakie sp贸艂ka "TS" sformu艂owa艂a w og艂oszeniu o przetargu. Odwo艂anie do KIO z艂o偶y艂a hiszpa艅ska firma Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.. Jak poinformowa艂a nas Ma艂gorzata Str臋ciwilk, rzeczniczka prasowa KIO, post臋powanie odwo艂awcze zosta艂o umorzone, a orzeczenie w tej sprawie zapad艂o w miniony pi膮tek.

- Ostatecznie uznali艣my argumenty hiszpa艅skiego oferenta, a ten nie wni贸s艂 sprzeciwu, wi臋c rozstrzygni臋cie KIO mog艂o by膰 tylko w艂a艣nie takie o umorzeniu post臋powania. A to oznacza, 偶e nie ma ju偶 przeszk贸d, by wszystkie cztery firmy z艂o偶y艂y nam kompletne oferty, zgodnie z warunkami, jakie postawimy im jako zamawiaj膮cy - wyja艣ni艂 Krystian Wawrzyniak, prezes "TS".

Ca艂kowity orientacyjny wydatek na nowy tabor, kt贸ry do Szczecina ma trafi膰 najp贸藕niej do grudnia 2014 r., uwzgl臋dniaj膮c w puli je偶d偶膮ce na razie niskopod艂ogowce Pesy, to ponad 244 mln z艂. Na pocz膮tku tego roku sp贸艂ka "Tramwaje Szczeci艅skie" - jak ju偶 informowali艣my - podpisa艂a umow臋 z Bankiem Millennium, kt贸ry udzieli jej kredytu do kwoty 80 mln z艂 na zakup tych tramwaj贸w. To pieni膮dze na wk艂ad w艂asny. Reszta ma pochodzi膰 z eurodotacji, zapisanej w unijnym Programie Operacyjnym Infrastruktura i 艢rodowisko.

Kredyt tramwajowy sp艂acany b臋dzie od 2016 r. przez nast臋pnych osiem lat 艣rodkami z podwy偶szenia kapita艂u zak艂adowego sp贸艂ki "TS", gwarantowanego w planach finansowych miasta, jak r贸wnie偶 tymi z ostatecznego rozliczenia przewidzianej na inwestycj臋 unijnej dotacji. W cz臋艣ci POIi艢, przy kt贸rej podziale po艣redniczy ministerstwo infrastruktury, zapisanych zosta艂o 117 mln z艂 na zakup w sumie 28 wagon贸w. Jednym z zabezpiecze艅 kredytu b臋dzie zastaw dot膮d kupionych 6 niskopod艂ogowc贸w, jak i nast臋pnych zakontraktowanych w tocz膮cym si臋 w艂a艣nie przetargu sk艂ad贸w.