Moderus Alfa 105N/S/HF10AC

[dodane 27.05.2011, g. 22:46 przez –– bartez, ostatnio modyfikowane: 02.01.2014, g. 19:19 przez –– X]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« MZK 105N/S/HF/09Moderus Beta MF 15 AC »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Najnowszy "Moderus" jeździ "po bydgosku"
Najnowszy "Moderus" jeździ "po bydgosku"
900x600; 164 KB
zobacz więcej
Moderus Alfa 105N/S/HF10AC – wysokopodłogowy, jednoczłonowy wagon będący kontynuacją dobrze znanych tramwajów z rodziny 105N wytwarzanych przez firmę Konstal z Chorzowa.

Produkowane przez firmę Modertrans z Poznania tramwaje mogą być napędzane przez silniki prądu stałego o mocy 41kW, lub silniki prądu przemiennego dysponujące mocą 50kW. Pozwala to rozpędzić tramwaj do 70km/h.

Wagony są w pełni wysokopodłogowe, wysokość podłogi to 885mm. Pozostałe wymiary to: 13500mm długości, 2350mm szerokości oraz 3350mm wysokości. Masa pojazdu bez pasażerów to 16,5 tony. Takie gabaryty pozwalają na przewiezienie blisko stu osób w tym w zależności od konfiguracji wnętrza od 16 do 20 osób na miejscach siedzących.

Wagony dla Szczecina wyposażone są w drzwi dwupłatowe otwierane na zewnątrz z nowoczesnymi mechanizmami i sterownikami typu IGE, posiadają także zabezpieczenia optyczne (fotokomórki) i mechaniczno-elektryczne (system rewersowania przy przeciążeniu), które mają na celu ochronę pasażerów przed przytrzaśnięciem. Na pokładzie znajduje się także system elektronicznej informacji pasażerskiej: zestaw elektronicznych wyświetlaczy ETLZ produkcji R&G Mielec (tablica czołowa + 2 boczne w rozmiarze 84x16 pikseli), tablica tylna 28x16 pikseli + ślepak przy pierwszych drzwiach. Zrezygnowano natomiast z wyświetlacza tylnego w pierwszych wagonach składów. Oprócz tego wszystkie wagony wyposażono w czerwone wyświetlacze ETL pod sufitem w przedziale pasażerskim. Ponadto wagony posiadają głosowe zapowiedzi przystanków - wewnętrzne oraz zewnętrzne zapowiadanie linii i kierunku jazdy - rozwiązanie zastosowane z myślą o osobach niewidomych i słabowidzących.

Ciekawostką jest zastosowanie przekształtnika, który umożliwia jazdę wagonu z napięcia baterii akumulatorów (bez napięcia sieci). Zasięg to co prawda tylko kilkanaście metrów, ale umożliwia to np. zjazd tramwaju ze skrzyżowania. Moderusy wyposażone są także w przetwornice statyczne Enika z dodatkową magistralą umożliwiającą kontrolę stanu przetwornicy na pulpicie wagonu w kabinie motorniczego. Prowadzący skład może podejrzeć zarówno pierwszy, jak i drugi wagon widząc napięcie baterii i prąd ładowania oraz stan przetwornicy (gotowość do pracy, normalna praca, usterka).

Wagony pobierają prąd z sieci trakcyjnej za pomocą pantografu, który w Moderusach podnoszony i opuszczany jest elektrycznie.

W Szczecinie, na dzień dzisiejszy, po ulicach porusza się dwanaście składów Moderusów oznaczonych jako 105N/S/HF10AC. Wszystkie stacjonują w zajezdni Golęcin. Wyprodukowane zostały w latach 2011-2013. Długa nazwa zawiera w informacje odnośnie wagonu i tak:
S – miejsce przeznaczenia czyli Szczecin
HF – wysoka podłoga (z ang. High Floor)
AC – silniki napędzane prądem przemiennym ( z ang. Altermating Current)
Liczba 10 w nazwie oznacza kolejną wykonaną przez producenta modernizację.

Zastosowane silniki to AC STDa 220 L4-1 50 kW

W porównaniu z dwoma wagonami 105N/S/HF09 jeżdżącymi w Szczecinie wagony HF10AC nie posiadają skosów w dolnej części pudła.

na podstawie: Wikipedia.pl, Modertrans.pl
opracował: bartez


nr tab.typrok prod.rozp. eksp.zajezdniaexuwagi
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem503105N/S/HF10AC201124.08.2011Golęcin
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem504105N/S/HF10AC201124.08.2011Golęcin
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem505105N/S/HF10AC201212.10.2012Golęcin
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem506105N/S/HF10AC201212.10.2012Golęcin
Dostępne zdjęcie pojazdu507105N/S/HF10AC201216.10.2012Golęcin
Dostępne zdjęcie pojazdu508105N/S/HF10AC201216.10.2012Golęcin
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem509105N/S/HF10AC201203.01.2013Golęcin
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem510105N/S/HF10AC201203.01.2013Golęcin
Dostępne zdjęcie pojazdu511105N/S/HF10AC201205.05.2013Golęcin
Dostępne zdjęcie pojazdu512105N/S/HF10AC201305.05.2013Golęcin
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem513105N/S/HF10AC201301.07.2013Golęcin
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem514105N/S/HF10AC201301.07.2013Golęcin

Znaleziono: 12 pojazdów
Średnia wieku: 5.92 lat

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)