Encyklopedia

MZK 105N/S/HF/09

dodane przez fan004; zmodyfikowane przez man

105N/S/HF/09 jest to jednoczłonowy wysokopodłogowy tramwaj miejski o napędzie chopperowym, zbudowany na bazie chorzowskiego Konstala 105N. Wyposażony został w rozruch impulsowy.

Poszczególne człony nazwy oznaczają:
S - miejsce przeznaczenia, czyli w tym wypadku Szczecin
HF - (z ang. High Floor) oznacza, że pojazd jest wysokopodłogowy
09 - oznacza kolejną modernizację pojazdu 105N

W Szczecinie można spotkać jeden skład tego typu, który w 2008 roku został skonstruowany w ramach modernizacji dwóch wagonów typu 105N z zajezdni Pogodno o numerach 696+712. Oba wagony zostały zmodernizowane z wykorzystaniem pudeł wyprodukowanych przez firmę Modertrans Poznań na wzór tramwajów kursujących po Poznaniu.

W ramach modernizacji dokonano zupełnej zmiany wyglądu pojazdów, zarówno z zewnątrz, jak i w środku. Zlikwidowano trzecie drzwi, a pozostałe zastąpiono nowymi przesuwno-odskokowymi. W kabinie motorniczego zamontowano również nowy pulpit, podobny do tych z Konstali 105N2k/S/2000. Dodatkowo zamontowano również klimatyzację kokpitu oraz przedziału pasażerskiego. Pojazdy zostały wyposażone w trzy wyświetlacze firmy R&G Mielec - jeden z przodu, jeden z tyłu oraz jeden za pierwszą szybą po drzwiowej stronie pojazdu. Ponadto szyby w wagonach zostały przyciemnione, a wewnątrz zostały zamontowane nowe siedzenia firmy Astromal. Oba wagony zostały pomalowane zgodnie ze schematem barw Floating Garden i otrzymały unikalne oznaczenie modelu MZK 105N/S/HF/09.

Skład o niezmienionych numerach taborowych przypisano do zajezdni Pogodno, skąd wyjechał na jazdy próbne 19 grudnia, zaś 31 grudnia 2008 zadebiutował na linii 7.

26 listopada 2010 roku zmieniono numery taborowe wagonów odpowiednio na 501+502.

Z początkiem stycznia 2013 roku skład został przeniesiony do zajezdni Golęcin, gdzie stacjonuje po dziś dzień.

W roku 2014 przeprowadzono remont wagonów polegający na wymianie tapicerki siedzeń i drobnych zmianach we wnętrzu.

opracował: Wojciech Szłapacki

Producent:
MZK
Model:
105N/S/HF/09
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
Długość:
13 500 mm
Szerokość:
2 350 mm
Wysokość:
3 350 mm
Liczba osi:
4
Liczba miejsc siedzących:
22
Liczba miejsc stojących:
105
Liczba miejsc ogółem:
127
Lata produkcji:
2008
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
2/2

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 2
Średni wiek pojazdu: 16,00 lat
nr tab. typ rok prod. rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
501 105N/S/HF/09 2008 26.11.2010 Golęcin ex 696II (26.11.2010) modernizacja w 2008 r.; nowe pudło; ex Pogodno w 01.2013 r.
502 105N/S/HF/09 2008 26.11.2010 Golęcin ex 712II (26.11.2010) modernizacja w 2008 r.; doczepa czynna 105ND/S/HF/09; ex Pogodno w 01.2013 r.