Encyklopedia

description Moderus Alfa 105N/S/HF10AC

dodane 27.05.2011, godz. 22:46 przez zdjęcie profilowe użytkownika bartez bartez; zmodyfikowane 2.01.2014, godz. 19:19 przez zdjęcie profilowe użytkownika X X

02.01.2014
Dodano opis zdjęcie profilowe użytkownika X X
Moderus Alfa 105N/S/HF10AC – wysokopodłogowy, jednoczłonowy wagon będący kontynuacją dobrze znanych tramwajów z rodziny 105N wytwarzanych przez firmę Konstal z Chorzowa.

Produkowane przez firmę Modertrans z Poznania tramwaje mogą być napędzane przez silniki prądu stałego o mocy 41kW, lub silniki prądu przemiennego dysponujące mocą 50kW. Pozwala to rozpędzić tramwaj do 70km/h.

Wagony są w pełni wysokopodłogowe, wysokość podłogi to 885mm. Pozostałe wymiary to: 13500mm długości, 2350mm szerokości oraz 3350mm wysokości. Masa pojazdu bez pasażerów to 16,5 tony. Takie gabaryty pozwalają na przewiezienie blisko stu osób w tym w zależności od konfiguracji wnętrza od 16 do 20 osób na miejscach siedzących.

Wagony dla Szczecina wyposażone są w drzwi dwupłatowe otwierane na zewnątrz z nowoczesnymi mechanizmami i sterownikami typu IGE, posiadają także zabezpieczenia optyczne (fotokomórki) i mechaniczno-elektryczne (system rewersowania przy przeciążeniu), które mają na celu ochronę pasażerów przed przytrzaśnięciem. Na pokładzie znajduje się także system elektronicznej informacji pasażerskiej: zestaw elektronicznych wyświetlaczy ETLZ produkcji R&G Mielec (tablica czołowa + 2 boczne w rozmiarze 84x16 pikseli), tablica tylna 28x16 pikseli + ślepak przy pierwszych drzwiach. Zrezygnowano natomiast z wyświetlacza tylnego w pierwszych wagonach składów. Oprócz tego wszystkie wagony wyposażono w czerwone wyświetlacze ETL pod sufitem w przedziale pasażerskim. Ponadto wagony posiadają głosowe zapowiedzi przystanków - wewnętrzne oraz zewnętrzne zapowiadanie linii i kierunku jazdy - rozwiązanie zastosowane z myślą o osobach niewidomych i słabowidzących.

Ciekawostką jest zastosowanie przekształtnika, który umożliwia jazdę wagonu z napięcia baterii akumulatorów (bez napięcia sieci). Zasięg to co prawda tylko kilkanaście metrów, ale umożliwia to np. zjazd tramwaju ze skrzyżowania. Moderusy wyposażone są także w przetwornice statyczne Enika z dodatkową magistralą umożliwiającą kontrolę stanu przetwornicy na pulpicie wagonu w kabinie motorniczego. Prowadzący skład może podejrzeć zarówno pierwszy, jak i drugi wagon widząc napięcie baterii i prąd ładowania oraz stan przetwornicy (gotowość do pracy, normalna praca, usterka).

Wagony pobierają prąd z sieci trakcyjnej za pomocą pantografu, który w Moderusach podnoszony i opuszczany jest elektrycznie.

W Szczecinie, na dzień dzisiejszy, po ulicach porusza się dwanaście składów Moderusów oznaczonych jako 105N/S/HF10AC. Wszystkie stacjonują w zajezdni Golęcin. Wyprodukowane zostały w latach 2011-2013. Długa nazwa zawiera w informacje odnośnie wagonu i tak:
S – miejsce przeznaczenia czyli Szczecin
HF – wysoka podłoga (z ang. High Floor)
AC – silniki napędzane prądem przemiennym ( z ang. Altermating Current)
Liczba 10 w nazwie oznacza kolejną wykonaną przez producenta modernizację.

Zastosowane silniki to AC STDa 220 L4-1 50 kW

W porównaniu z dwoma wagonami 105N/S/HF09 jeżdżącymi w Szczecinie wagony HF10AC nie posiadają skosów w dolnej części pudła.
na podstawie: Wikipedia.pl, Modertrans.pl
opracował: bartez

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 12
Średni wiek pojazdu: 6,92 lat
nr tab. typ rok prod. rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
503 105N/S/HF10AC 2011 24.08.2011 Golęcin
504 105N/S/HF10AC 2011 24.08.2011 Golęcin
505 105N/S/HF10AC 2012 12.10.2012 Golęcin
506 105N/S/HF10AC 2012 12.10.2012 Golęcin
507 105N/S/HF10AC 2012 16.10.2012 Golęcin
508 105N/S/HF10AC 2012 16.10.2012 Golęcin
509 105N/S/HF10AC 2012 03.01.2013 Golęcin
510 105N/S/HF10AC 2012 03.01.2013 Golęcin
511 105N/S/HF10AC 2012 05.05.2013 Golęcin
512 105N/S/HF10AC 2013 05.05.2013 Golęcin
513 105N/S/HF10AC 2013 01.07.2013 Golęcin
514 105N/S/HF10AC 2013 01.07.2013 Golęcin