Encyklopedia
Moderus Alfa 105N/S/HF10AC
dodane przez bartez; zmodyfikowane przez
Pepe
Moderus Alfa 105N/S/HF10AC to wysokopodłogowy, jednoczłonowy wagon będący kontynuacją dobrze znanych tramwajów z rodziny 105N wytwarzanych przez firmę Konstal z Chorzowa.
Produkowane przez firmę Modertrans z Poznania tramwaje mogą być napędzane przez silniki prądu stałego o mocy 41kW, lub silniki prądu przemiennego dysponujące mocą 50kW. Pozwala to rozpędzić tramwaj do 70km/h.
Wagony są w pełni wysokopodłogowe, wysokość podłogi to 885mm. Pozostałe wymiary to: 13500mm długości, 2350mm szerokości oraz 3350mm wysokości. Masa pojazdu bez pasażerów to 16,5 tony. Takie gabaryty pozwalają na przewiezienie blisko stu osób w tym w zależności od konfiguracji wnętrza od 16 do 20 osób na miejscach siedzących.
Wagony dla Szczecina wyposażone są w drzwi dwupłatowe otwierane na zewnątrz z nowoczesnymi mechanizmami i sterownikami typu IGE, posiadają także zabezpieczenia optyczne (fotokomórki) i mechaniczno-elektryczne (system rewersowania przy przeciążeniu), które mają na celu ochronę pasażerów przed przytrzaśnięciem. Na pokładzie znajduje się także system elektronicznej informacji pasażerskiej: zestaw elektronicznych wyświetlaczy ETLZ produkcji R&G Mielec (tablica czołowa + 2 boczne w rozmiarze 84x16 pikseli), tablica tylna 28x16 pikseli + ślepak przy pierwszych drzwiach. Zrezygnowano natomiast z wyświetlacza tylnego w pierwszych wagonach składów. Oprócz tego wszystkie wagony wyposażono w czerwone wyświetlacze ETL pod sufitem w przedziale pasażerskim. Ponadto wagony posiadają głosowe zapowiedzi przystanków - wewnętrzne oraz zewnętrzne zapowiadanie linii i kierunku jazdy - rozwiązanie zastosowane z myślą o osobach niewidomych i słabowidzących.
Ciekawostką jest zastosowanie przekształtnika, który umożliwia jazdę wagonu z napięcia baterii akumulatorów (bez napięcia sieci). Zasięg to co prawda tylko kilkanaście metrów, ale umożliwia to np. zjazd tramwaju ze skrzyżowania. Moderusy wyposażone są także w przetwornice statyczne Enika z dodatkową magistralą umożliwiającą kontrolę stanu przetwornicy na pulpicie wagonu w kabinie motorniczego. Prowadzący skład może podejrzeć zarówno pierwszy, jak i drugi wagon widząc napięcie baterii i prąd ładowania oraz stan przetwornicy (gotowość do pracy, normalna praca, usterka).
Wagony pobierają prąd z sieci trakcyjnej za pomocą pantografu, który w Moderusach podnoszony i opuszczany jest elektrycznie.
Długa nazwa zawiera w informacje odnośnie wagonu i tak:
S – miejsce przeznaczenia czyli Szczecin
HF – wysoka podłoga (z ang. High Floor)
AC – silniki napędzane prądem przemiennym ( z ang. Altermating Current)
Liczba 10 w nazwie oznacza kolejną wykonaną przez producenta modernizację.
Zastosowane silniki to AC STDa 220 L4-1 50 kW
W porównaniu z dwoma wagonami 105N/S/HF09 jeżdżącymi w Szczecinie wagony HF10AC nie posiadają skosów w dolnej części pudła.
W Szczecinie, na dzień dzisiejszy, po ulicach porusza się sześć składów Moderusów oznaczonych jako 105N/S/HF10AC. Wszystkie stacjonują w zajezdni Golęcin. Wyprodukowane zostały w latach 2011-2013 i noszą numery taborowe od 503 do 514.
na podstawie: Wikipedia.pl, Modertrans.pl
opracował: bartez
Średni wiek pojazdu: 12,92 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
503 | 105N/S/HF10AC | 2011 | 24.08.2011 | Golęcin | ||
504 | 105N/S/HF10AC | 2011 | 24.08.2011 | Golęcin | ||
505 | 105N/S/HF10AC | 2012 | 12.10.2012 | Golęcin | ||
506 | 105N/S/HF10AC | 2012 | 12.10.2012 | Golęcin | ||
507 | 105N/S/HF10AC | 2012 | 16.10.2012 | Golęcin | ||
508 | 105N/S/HF10AC | 2012 | 16.10.2012 | Golęcin | ||
509 | 105N/S/HF10AC | 2012 | 03.01.2013 | Golęcin | ||
510 | 105N/S/HF10AC | 2012 | 03.01.2013 | Golęcin | ||
511 | 105N/S/HF10AC | 2012 | 05.05.2013 | Golęcin | ||
512 | 105N/S/HF10AC | 2013 | 05.05.2013 | Golęcin | ||
513 | 105N/S/HF10AC | 2013 | 01.07.2013 | Golęcin | ||
514 | 105N/S/HF10AC | 2013 | 01.07.2013 | Golęcin |