Düwag GT8

[dodane 06.04.2007, g. 19:46 przez DamTram, ostatnio modyfikowane: 13.03.2008, g. 23:32 przez –– mkubien]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« MAN T4Düwag GT8S »

Więcej informacji...
producent: Düwag
model: GT8
długość: 25,645 m/26,395 m
szerokość: 2,35 m
wysokość: 3,35 m
masa własna: 25 400 kg/27 770 kg
ilość członów: 3
ilość osi: 8
ilość i układ drzwi: 4 (2-2-0-2-2) lub 5 (2-2-2-2-2)
wysokość podłogi: brak danych
liczba i moc silników: 2 x 95-115 kW
miejsc siedzących: 62-67 (w zależności od wersji)
miejsc ogółem: O: 232
GT8 z Düsseldorfu: 260-265
N: 237
lata produkcji: 1957-1976
zakupiono, w eksploatacji: nie występuje w Szczecinie
porównaj z... »
Jeden z 6 zakupionych w 2004 roku dwukierunkowych wagonów GT8
Jeden z 6 zakupionych w 2004 roku dwukierunkowych wagonów GT8
881x699; 137.3 KB

Ciągły wzrost liczby pasażerów wymusił na przedsiębiorstwie Rheinische Bahn Gesellschaft z Düsseldorfu zamówienie w miejscowych zakładach Düwag wydłużoną, trójczłonową wersję, sprawdzonego już przegubowego wagonu. Prototyp wagonu GT8 powstał w 1957 roku. Dodatkowy człon spowodował wydłużenie wagonu o ponad sześć i pół metra oraz zwiększenie pojemności o ok. 80 miejsc. Wadą tej konstrukcji był brak drzwi w środkowym członie, co utrudniało wymianę pasażerów. Wadę tą usunięto w kolejnych wersjach. Düwag GT8 to jednokierunkowy, ośmioosiowy wagon osadzony na 4 wózkach skrętnych. Wagon posiada dwa silniki po jednym na skrajny wózek o mocy 95-115 kW (w zależności od wersji). Podobnie jak w wagonach GT6 zastosowano rozruch oporowy za pomocą nastawnika, statyczną przetwornicę, hamulce: elektrodynamiczne, szynowe, tarczowe oraz hamulec ręczny (postojowy). Wagony tego typu produkowano do 1976.

GT8 w Poznaniu



W Polsce pierwsze wozy tego typy pojawiły się w Poznaniu pod koniec 1996 roku. Do końca 1999 roku Poznań posiadał już 22 wozy z Düsseldorfu (650-671) w tym jeden o wydłużonym środkowym członie (GT8 656). Wagon ten jest dłuższy od pozostałych o 75 cm, cięższy o 2370 kg oraz o zwiększonej liczbie miejsc, jednak nie posiada dodatkowych trzecich drzwi. W latach 2000-2002 ze względu na tymczasowy brak możliwości kupna tramwajów z Düsseldorfu i Amsterdamu MPK Poznań zdecydowało się na kupno 11 tramwajów typu N(miejscowe oznaczenie wagonów GT8) z Frankfurtu nad Menem. Rok później kupiono kolejną partię 10 wagonów z Düsseldorfu. W 2004 roku ze względu na zapotrzebowanie wagonów dwukierunkowych przedsiębiorstwo z Poznania zakupiło 6 wagonów typu O z Frankfurtu. Podobnie jak przy oznaczeniu N, O to wewnętrzne oznaczenie wagonów typu GT8ZR w Frankfurcie. Wagony te nie zmieniły numeracji i jeżdżą z Frankfurckimi numerami bocznymi.

W latach 1996-2005 Poznań kupił łącznie 49 wagonów GT8 z czego do dziś jeździ 46. Obecnie w Poznaniu można spotkać kilka wersji:

  • GT8 z Düsseldorfu w wersji bez drzwi w środkowym członie (10 sztuk)
  • GT8 z Düsseldorfu w wersji z drzwiami w środkowym członie (19 sztuk)
  • N (GT8) z Frankfurtu nad Menem w wersji bez drzwi w środkowym członie (11 sztuk)
  • O (GT8ZR) z Frankfurtu nad Menem w wersji dwukierunkowej (6 sztuk)

GT8 w Łodzi



W 2006 roku przedsiębiorstwo Międzygminna Komunikacja Tramwajowa kupiło do Łodzi pierwsze wagony typu GT8 z Freiburgu. Wszystkie 5 sztuk stacjonuje w zajezdni Helenówek. Podobnie jak z Poznaniu z wagonami O tak i tutaj wagony kursują z numerami taborowymi poprzedniego przewoźnika. Wszystkie wozy zostały zakupione do obsługi linii 46, która jest najdłuższą linią tramwajową w Polsce (34 km).



GT8 w Szczecinie



Po sprowadzeniu w 1996 roku wagonów GT6 do Szczecina, powstała koncepcja aby kupić wagony GT8 do 2000 roku. Niestety wagonów nie zakupiono. W 2006 roku pomysł z wagonami GT8 dla Szczecina odżył. Jednak zamiast nich, zdecydowano się zakupić Tatry KT4Dt

na podstawie: Komunikacja Miejska w Poznaniu, Wikipedia.pl

Creative Commons License
To hasło jest dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 2.5 Polska.
Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść hasła i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.



Patrz także: Düwag GT6

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)