Encyklopedia

description Tatra KT4Dt

dodane 15.04.2006, godz. 0:12 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz; zmodyfikowane 18.07.2009, godz. 0:53 przez zdjęcie profilowe użytkownika djdark djdark

16.01.2007
Dodano informację, że oba wagony testowe zostały dostarczone do Szczecina już na stałe. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
10.01.2007
Dodano informację o testach i początkach eksploatacji zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
05.11.2006
Dodano informację, że od 10.2006 wozy zaczęły trafiać do Szczecina. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
30.10.2006
Dodano zdjęcie maszyny drzwiowej zmodernizowanego wagonu z Berlina. zdjęcie profilowe użytkownika Phobos Phobos
16.10.2006
Dodano zdjęcia wagonów w Berlinie. zdjęcie profilowe użytkownika konjo konjo
W 1959 roku wyprodukowano w Bremie pierwszy tzw. "krótki wagon przegubowy". Po pewnym czasie wykonano taki wagon dla przewoźnika z Monachium. Próbne jazdy tych wagonów były na tyle udane, że zainteresowano się tą koncepcją na dobre.

Od roku 1970 do Pragi przyjeżdżali specjaliści z NRD w celu opracowania nowej technologii budowy tramwaju. Już w 1969 roku czechosłowaccy konstruktorzy przebudowali sześcioosiowy wagon K1 na czteroosiowy, który wykonywał swoje jazdy próbne po sieci w Liberce. Na przełomie lat 1972/1973 wyprodukowano dwa prototypy wagonu KT4D (8001 i 8002), które po okresie jazd próbnych w Pradze zostały dostarczone do Poczdamu, gdzie otrzymały numery odpowiednio 001 i 002. Pierwszy wagon typu KT4D został dostarczony do Berlina 28 marca 1976, gdzie otrzymał numer 219 002-2.

Celem obniżenia kosztów obsługi wozów zaczęto wdrażać budowę tramwaju typu KT4Dt. W 1982 roku wyprodukowano dwa prototypy o numerach 0014 i 0015. W roku 1983 zaczęto produkować je seryjnie i do 1987 roku dostarczono wszystkie 99 sztuk do Berlina, który do roku 2006 był jedynym miastem na świecie posiadającym typ KT4Dt. W październiku 2006 roku pierwsze wozy KT4Dt trafiły do Szczecina z Berlina.

Oznaczenie KT4Dt pochodzi z języka czeskiego i niemieckiego:
  • K - kloub - przegub,
  • T - tramwaj - tramwaj,
  • 4 - liczba osi,
  • D - Deutschland - Niemcy,
  • t - Thyristorsteurung - rozruch tyrystorowy.

Daje nam to w sumie: przegubowy tramwaj czteroosiowy, wyprodukowany dla Niemiec, z rozruchem tyrystorowym.

Po upadku muru berlińskiego i zjednoczeniu Niemiec zaczęto w Berlinie rozwijać sieć komunikacji tramwajowej. Wybudowano trasę do Berlina Zachodniego do Kliniki Virchowa, zaczęto też remontować park wagonowy oraz dokupować nowe tramwaje. Z tego też powodu w 1993 roku pierwsze KT4Dt pojechały na gruntowną modernizację do zakładów Bautzen, gdzie otrzymały:
  • nową podłogę,
  • nowe oświetlenie przedziału pasażerskiego,
  • wyświetlacze przystankowe,
  • nową sygnalizację przystankową,
  • nowe drzwi odskokowo-wychylne,
  • przyciski otwierania drzwi,
  • przyciski "przystanek na żądanie",
  • nowy pulpit motorniczego,
  • nową kabinę motorniczego,
  • nowy pantograf,
  • elektrycznie sterowane lusterko,
  • interkom,
  • szafkę bezpiecznikową za kabiną motorniczego,
  • nowe oświetlenie tyłu i przodu.

W roku 1994 pierwsze zmodernizowane Tatry wróciły do Berlina do zajezdni Weißensee. W połowie 1995 roku, gdy do modernizacji pojechały pierwsze wagony typu T6A2D i B6A2D, wagony KT4Dt zaczęły stacjonować w zajezdni Niederschönhausen, a od października 1999 również w zajezdni Lichtenberg. W latach 2002-2003 wszystkie wagony KT4Dt przeszły gruntowny przegląd techniczny. Od 2003 zaczęto odstawiać je jako czynne rezerwy, ale od marca 2006 część z nich znowu zaczęła pojawiać się na linii.

Na przełomie kwietnia i maja 2006 w Szczecinie testowano dwa berlińskie wagony. Były to:
  • 7023 (1994 ex 9728; 1992 ex 219 428-4),
  • 7046 (1994 ex 9751; 1992 ex 219 451-6).

Wagon 7023 został wyprodukowany w 1985, a 7046 w 1986 roku. Oba wagony w 1994 przeszły modernizację w zakładach Bautzen. Oba wagony testowe goszczące w Szczecinie trafiły do naszego miasta ponownie ale już na stałe. Wagonowi 7023 przyznano numer 120, a wóz 7046 otrzymał numer 106

Testy trwały do początku maja 2006 roku i odbywały się one w czasie weekendów na trasach linii 7 i 8, dodatkowo w czasie zjazdów do Zajezdni Pogodno, w której stacjonowały na czas testów zahaczały o pętlę Głębokie. Wagony nie tylko były prezentowane mieszkańcom Szczecina w trakcie weekendów na liniach, ale również dzięki MZK Szczecin w dniu 30.04.2006 oba wagony były prezentowane każdemu chętnemu na terenie Zajezdni Golęcin, i Zajezdni Pogodno. W czasie tych prezentacji Szczecinianie mieli możliwość porównania ich z obecnymi w Szczecinie wagonami generacji 105N.
Jazdy techniczne KT4Dt odbywały się dodatkowo od poniedziałku do piątku również na trasach linii 7 i 8, ale tym razem bez pasażerów.

13 października 2006 roku w Berlinie podpisano umowę między MZK Szczecin a BVG Berlin na zakup 21 wagonów KT4Dt dla MZK Szczecin. W nocy z 26 na 27 października 2006 roku do zajezdni Pogodno dojechały pierwsze dwie sztuki wagonów KT4Dt. Następnie te wagony były sukcesywnie dostarczane i 10 listopada 2006 roku pierwszy skład KT4Dt wyjechał na trasę. Wagony KT4Dt stacjonują w Zajezdni Pogodno.
opracowanie: Kajetan Szmuciński

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 73
Średni wiek pojazdu: 32,96 lat
nr tab. typ rok prod. rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
101 KT4Dt 1985 10.11.2006 Pogodno ex 7021 (BVG Berlin) modernizacja w 2011 r.
102 KT4Dt 1985 10.11.2006 Pogodno ex 100 (przed wejściem do eksploatacji) modernizacja w 2013 r.
103 KT4Dt 1985 15.11.2006 Pogodno ex 7017 (BVG Berlin) modernizacja w 2011 r.
104II KT4Dt 1986 08.02.2007 Pogodno ex 116 (w 07.2011 r.) modernizacja w 2011 r.
105 KT4Dt 1986 01.12.2006 Pogodno ex 7045 (BVG Berlin) modernizacja w 2012 r.
106 KT4Dt 1986 08.12.2006 Pogodno ex 7046 (BVG Berlin) modernizacja w 2012 r.
107 KT4Dt 1985 13.12.2006 Pogodno ex 7024 (BVG Berlin) modernizacja w 2013 r.
108 KT4Dt 1985 16.12.2006 Pogodno ex 7035 (BVG Berlin) modernizacja w 2013 r.
109 KT4Dt 1985 15.01.2007 Pogodno ex 7036 (BVG Berlin) modernizacja w 2013 r.
110 KT4Dt 1985 03.01.2007 Pogodno ex 7037 (BVG Berlin) modernizacja w 2013 r.
111 KT4Dt 1985 28.09.2007 Pogodno ex 7039 (BVG Berlin) modernizacja w 2013 r.
112 KT4Dt 1985 04.06.2007 Pogodno ex 7038 (BVG Berlin) modernizacja w 2013 r.
113 KT4Dt 1986 01.02.2007 Pogodno ex 7040 (BVG Berlin) modernizacja w 2012 r.
114 KT4Dt 1986 02.02.2007 Pogodno ex 7042 (BVG Berlin) modernizacja w 2012 r.
115 KT4Dt 1986 06.02.2007 Pogodno ex 7043 (BVG Berlin) modernizacja w 2012 r.
116II KT4Dt 1985 15.11.2006 Pogodno ex 104 (w 07.2011 r.) modernizacja w 2011 r.
117 KT4Dt 1986 21.02.2007 Pogodno ex 7047 (BVG Berlin) modernizacja w 2012 r.
118 KT4Dt 1986 23.02.2007 Pogodno ex 7048 (BVG Berlin) modernizacja w 2012 r.
119 KT4Dt 1987 01.03.2007 Pogodno ex 7099 (BVG Berlin) modernizacja w 2013 r.
120 KT4Dt 1985 02.03.2007 Pogodno ex 7023 (BVG Berlin)
121 KT4Dt 1986 04.04.2007 Pogodno ex 7041 (BVG Berlin) modernizacja w 2011 r.
122 KT4Dt 1985 02.06.2010 Pogodno ex 7013 (BVG Berlin) modernizacja w 2015 r.
123 KT4Dt 1985 15.06.2010 Pogodno ex 7019 (BVG Berlin) modernizacja w 2015 r.
124 KT4Dt 1985 15.08.2010 Pogodno ex 7020 (BVG Berlin) modernizacja w 2015 r.
125 KT4Dt 1985 10.08.2010 Pogodno ex 7026 (BVG Berlin) modernizacja w 2014 r.
126 KT4Dt 1985 20.08.2010 Pogodno ex 7032 (BVG Berlin) modernizacja w 2015 r.
127 KT4Dt 1985 26.08.2010 Pogodno ex 7015 (BVG Berlin) modernizacja w 2015 r.
128 KT4Dt 1985 01.09.2010 Pogodno ex 7014 (BVG Berlin) modernizacja w 2015 r.
129 KT4Dt 1987 03.09.2010 Pogodno ex 7097 (BVG Berlin) modernizacja w 2014 r.
130 KT4Dt 1983 09.09.2010 Pogodno ex 7004 (BVG Berlin) modernizacja w 2014 r.
131 KT4Dt 1987 15.09.2010 Pogodno ex 7091 (BVG Berlin) modernizacja w 2014 r.
132 KT4Dt 1987 04.11.2010 Pogodno ex 7095 (BVG Berlin) modernizacja w 2014 r.
133 KT4Dt 1987 22.12.2012 Pogodno ex 7073 (BVG Berlin) modernizacja w 2014 r.
134 KT4Dt 1987 04.01.2013 Pogodno ex 7084 (BVG Berlin) modernizacja w 2015 r.
135 KT4Dt 1987 16.01.2013 Pogodno ex 7081 (BVG Berlin) modernizacja w 2014 r.
136 KT4Dt 1987 18.01.2013 Pogodno ex 7090 (BVG Berlin)
137 KT4Dt 1987 22.01.2013 Pogodno ex 7082 (BVG Berlin)
138 KT4Dt 1987 01.02.2013 Pogodno ex 7094 (BVG Berlin)
139 KT4Dt 1985 06.02.2013 Pogodno ex 7030 (BVG Berlin)
140 KT4Dt 1987 28.02.2013 Pogodno ex 7093 (BVG Berlin)
141 KT4Dt 1987 07.03.2013 Pogodno ex 7085 (BVG Berlin)
142 KT4Dt 1987 14.03.2013 Pogodno ex 7079 (BVG Berlin)
143 KT4Dt 1987 25.03.2013 Pogodno ex 7072 (BVG Berlin)
144 KT4Dt 1987 21.03.2013 Pogodno ex 7074 (BVG Berlin)
145 KT4Dt 1987 08.05.2013 Pogodno ex 7077 (BVG Berlin)
146 KT4Dt 1987 15.05.2013 Pogodno ex 7083 (BVG Berlin)
147 KT4Dt 1987 29.05.2013 Pogodno ex 7086 (BVG Berlin)
148 KT4Dt 1985 30.05.2013 Pogodno ex 7029 (BVG Berlin)
149 KT4Dt 1987 28.06.2013 Pogodno ex 7070 (BVG Berlin)
150 KT4Dt 1987 19.08.2013 Pogodno ex 7092 (BVG Berlin)
151 KT4Dt 1986 21.08.2013 Pogodno ex 7061 (BVG Berlin)
152 KT4Dt 1986 30.08.2013 Pogodno ex 7062 (BVG Berlin)
153 KT4Dt 1986 02.09.2013 Pogodno ex 7056 (BVG Berlin)
154 KT4Dt 1986 06.09.2013 Pogodno ex 7049 (BVG Berlin)
155 KT4Dt 1987 12.09.2013 Pogodno ex 7088 (BVG Berlin)
156 KT4Dt 1987 13.09.2013 Pogodno ex 7071 (BVG Berlin)
157 KT4Dt 1986 18.09.2013 Pogodno ex 7065 (BVG Berlin)
158 KT4Dt 1986 20.09.2013 Pogodno ex 7069 (BVG Berlin)
159 KT4Dt 1986 25.09.2013 Pogodno ex 7059 (BVG Berlin)
160 KT4Dt 1986 27.09.2013 Pogodno ex 7054 (BVG Berlin)
161 KT4Dt 1986 09.10.2013 Pogodno ex 7064 (BVG Berlin)
162 KT4Dt 1986 14.10.2013 Pogodno ex 7051 (BVG Berlin)
163 KT4Dt 1987 07.11.2013 Pogodno ex 7098 (BVG Berlin)
164 KT4Dt 1987 08.11.2013 Pogodno ex 7078 (BVG Berlin)
165 KT4Dt 1987 14.11.2013 Pogodno ex 7089 (BVG Berlin)
166 KT4Dt 1986 15.11.2013 Pogodno ex 7068 (BVG Berlin)
167 KT4Dt 1986 15.11.2013 Pogodno ex 7066 (BVG Berlin)
168 KT4Dt 1986 09.03.2014 Pogodno ex 7055 (BVG Berlin)
169 KT4Dt 1986 22.04.2014 Pogodno ex 7060 (BVG Berlin)
170 KT4Dt 1986 12.05.2014 Pogodno ex 7063 (BVG Berlin)
171 KT4Dt 1986 01.07.2014 Pogodno ex 7053 (BVG Berlin)
172 KT4Dt 1987 04.06.2014 Pogodno ex 7080 (BVG Berlin)
173 KT4Dt 1986 20.07.2014 Pogodno ex 7050 (BVG Berlin)