Encyklopedia
Tatra KT4Dt
dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez
man







Od roku 1970 do Pragi przyjeżdżali specjaliści z NRD w celu opracowania nowej technologii budowy tramwaju. Już w 1969 roku czechosłowaccy konstruktorzy przebudowali sześcioosiowy wagon K1 na czteroosiowy, który wykonywał swoje jazdy próbne po sieci w Liberce. Na przełomie lat 1972/1973 wyprodukowano dwa prototypy wagonu KT4D (8001 i 8002), które po okresie jazd próbnych w Pradze zostały dostarczone do Poczdamu, gdzie otrzymały numery odpowiednio 001 i 002. Pierwszy wagon typu KT4D został dostarczony do Berlina 28 marca 1976, gdzie otrzymał numer 219 002-2.
Celem obniżenia kosztów obsługi wozów zaczęto wdrażać budowę tramwaju typu KT4Dt. W 1982 roku wyprodukowano dwa prototypy o numerach 0014 i 0015. W roku 1983 zaczęto produkować je seryjnie i do 1987 roku dostarczono wszystkie 99 sztuk do Berlina, który do roku 2006 był jedynym miastem na świecie posiadającym typ KT4Dt. W październiku 2006 roku pierwsze wozy KT4Dt trafiły do Szczecina z Berlina.
- K - kloub - przegub,
- T - tramwaj - tramwaj,
- 4 - liczba osi,
- D - Deutschland - Niemcy,
- t - Thyristorsteurung - rozruch tyrystorowy.
Daje nam to w sumie: przegubowy tramwaj czteroosiowy, wyprodukowany dla Niemiec, z rozruchem tyrystorowym.
- nową podłogę,
- nowe oświetlenie przedziału pasażerskiego,
- wyświetlacze przystankowe,
- nową sygnalizację przystankową,
- nowe drzwi odskokowo-wychylne,
- przyciski otwierania drzwi,
- przyciski "przystanek na żądanie",
- nowy pulpit motorniczego,
- nową kabinę motorniczego,
- nowy pantograf,
- elektrycznie sterowane lusterko,
- interkom,
- szafkę bezpiecznikową za kabiną motorniczego,
- nowe oświetlenie tyłu i przodu.
Kariera KT4Dt w Szczecinie
Na przełomie kwietnia i maja 2006 w Szczecinie testowano dwa berlińskie wagony. Były to wagony o numerach taborowych 7023 oraz 7046.Oba wagony testowe goszczące w Szczecinie trafiły do naszego miasta ponownie ale już na stałe. Wagonowi 7023 nadano numer 120, a wóz 7046 otrzymał numer 106.
Przejazdy techniczne KT4Dt odbywały się dodatkowo od poniedziałku do piątku również na trasach linii 7 i 8 ale tym razem bez pasażerów.
13 października 2006 roku w Berlinie podpisano umowę między MZK Szczecin a BVG Berlin na zakup 21 wagonów KT4Dt dla MZK Szczecin. W nocy z 26 na 27 października 2006 roku do zajezdni Pogodno dojechały pierwsze dwie sztuki wagonów KT4Dt. Wagony KT4Dt od początku swojego pobytu w Szczecinie stacjonują w zajezdni Pogodno. Początkowo nie zostały przemalowane i zostały wypuszczone na trasę w oryginalnych berlińskich barwach.
Pierwsza partia wagonów dostarczona w latach 2006 i 2007 otrzymała numery od 101 do 121.
Następne KT4Dt zawitały do zajezdni Pogodno w 2010 roku i były to pojazdy o numerach taborowych 122-132.
Ostatnia seria wagonów (i przy okazji największa) przyjechała do tej samej zajezdni w 2013 i 2014 roku. Tramwaje te otrzymały numery od 133 do 173. Jako ciekawostkę można dodać, że jeden z wagonów (o numerze 174) nigdy nie został wprowadzony do eksploatacji, a jedynie przeznaczony na części zamienne do innych tramwajów.Modernizacje "po szczecińsku"
Począwszy od 2011 roku prowadzone są modernizacje wagonów Tatra KT4Dt.Pierwsza transza modernizacji odbywała się w latach 2011–2015, a kolejne wagony modernizowane są od roku 2017 z niewielkimi zmianami w stosunku do poprzednich „przeróbek”.
Polegają one na:
- przemalowaniu wagonu z barw berlińskich w barwy „Floating Garden”,
- demontażu sprzęgów Scharfenberga (nie wszystkie),
- wymianie aparatury,
- zamontowaniu nowego sterownika tyrystorów,
- wymianie berlińskiego wzoru tapicerki siedzeń na barwy „Floating Garden” (do 2015 roku),
- wymianie siedzeń na siedziska firmy Astromal (od 2017 roku),
- odklejeniu przyciemnianej folii z szyb w przedziale pasażerskim,
- demontażu niekompatybilnych, niedziałających berlińskich wyświetlaczy wewnętrznych
22 150 kg (po modernizacji)
Średni wiek pojazdu: 36,96 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
101 | KT4Dt | 1985 | 10.11.2006 | Pogodno | ex 7021 (BVG Berlin) | modernizacja w 2011 r. |
102 | KT4Dt | 1985 | 10.11.2006 | Pogodno | ex 100 (przed wejściem do eksploatacji) | modernizacja w 2013 r. |
103 | KT4Dt | 1985 | 15.11.2006 | Pogodno | ex 7017 (BVG Berlin) | modernizacja w 2011 r. |
104II | KT4Dt | 1986 | 08.02.2007 | Pogodno | ex 116 (w 07.2011 r.) | modernizacja w 2011 r. |
105 | KT4Dt | 1986 | 01.12.2006 | Pogodno | ex 7045 (BVG Berlin) | modernizacja w 2012 r. |
106 | KT4Dt | 1986 | 08.12.2006 | Pogodno | ex 7046 (BVG Berlin) | modernizacja w 2012 r. |
107 | KT4Dt | 1985 | 13.12.2006 | Pogodno | ex 7024 (BVG Berlin) | modernizacja w 2013 r. |
108 | KT4Dt | 1985 | 16.12.2006 | Pogodno | ex 7035 (BVG Berlin) | modernizacja w 2013 r. |
109 | KT4Dt | 1985 | 15.01.2007 | Pogodno | ex 7036 (BVG Berlin) | modernizacja w 2013 r. |
110 | KT4Dt | 1985 | 03.01.2007 | Pogodno | ex 7037 (BVG Berlin) | modernizacja w 2013 r. |
111 | KT4Dt | 1985 | 28.09.2007 | Pogodno | ex 7039 (BVG Berlin) | modernizacja 2013 rok, ponowne lakierowanie listopad 2021 roku |
112 | KT4Dt | 1985 | 04.06.2007 | Pogodno | ex 7038 (BVG Berlin) | modernizacja w 2013 r. |
113 | KT4Dt | 1986 | 01.02.2007 | Pogodno | ex 7040 (BVG Berlin) | modernizacja w 2012 r. |
114 | KT4Dt | 1986 | 02.02.2007 | Pogodno | ex 7042 (BVG Berlin) | modernizacja w 2012 r. |
115 | KT4Dt | 1986 | 06.02.2007 | Pogodno | ex 7043 (BVG Berlin) | modernizacja w 2012 r. |
116II | KT4Dt | 1985 | 15.11.2006 | Pogodno | ex 104 (w 07.2011 r.) | modernizacja w 2011 r. |
117 | KT4Dt | 1986 | 21.02.2007 | Pogodno | ex 7047 (BVG Berlin) | modernizacja w 2012 r. |
118 | KT4Dt | 1986 | 23.02.2007 | Pogodno | ex 7048 (BVG Berlin) | modernizacja w 2012 r. |
119 | KT4Dt | 1987 | 01.03.2007 | Pogodno | ex 7099 (BVG Berlin) | modernizacja w 2013 r. |
120 | KT4Dt | 1985 | 02.03.2007 | Pogodno | ex 7023 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 03.04.2023 |
121 | KT4Dt | 1986 | 04.04.2007 | Pogodno | ex 7041 (BVG Berlin) | modernizacja w 2011 r. |
122 | KT4Dt | 1985 | 02.06.2010 | Pogodno | ex 7013 (BVG Berlin) | modernizacja w 2015 r. |
123 | KT4Dt | 1985 | 15.06.2010 | Pogodno | ex 7019 (BVG Berlin) | modernizacja w 2015 r. |
124 | KT4Dt | 1985 | 15.08.2010 | Pogodno | ex 7020 (BVG Berlin) | modernizacja w 2015 r. |
125 | KT4Dt | 1985 | 10.08.2010 | Pogodno | ex 7026 (BVG Berlin) | modernizacja w 2014 r. |
126 | KT4Dt | 1985 | 20.08.2010 | Pogodno | ex 7032 (BVG Berlin) | modernizacja w 2015 r. |
127 | KT4Dt | 1985 | 26.08.2010 | Pogodno | ex 7015 (BVG Berlin) | modernizacja w 2015 r. |
128 | KT4Dt | 1985 | 01.09.2010 | Pogodno | ex 7014 (BVG Berlin) | modernizacja w 2015 r. |
129 | KT4Dt | 1987 | 03.09.2010 | Pogodno | ex 7097 (BVG Berlin) | modernizacja w 2014 r. |
130 | KT4Dt | 1983 | 09.09.2010 | Pogodno | ex 7004 (BVG Berlin) | modernizacja w 2014 r. |
131 | KT4Dt | 1987 | 15.09.2010 | Pogodno | ex 7091 (BVG Berlin) | modernizacja w 2014 r. |
132 | KT4Dt | 1987 | 04.11.2010 | Pogodno | ex 7095 (BVG Berlin) | modernizacja w 2014 r. |
133 | KT4Dt | 1987 | 22.12.2012 | Pogodno | ex 7073 (BVG Berlin) | modernizacja 2014 rok, ponowne lakierowanie grudzień 2021 roku |
134 | KT4Dt | 1987 | 04.01.2013 | Pogodno | ex 7084 (BVG Berlin) | modernizacja w 2015 r. |
135 | KT4Dt | 1987 | 16.01.2013 | Pogodno | ex 7081 (BVG Berlin) | modernizacja w 2014 r. |
136 | KT4Dt | 1987 | 18.01.2013 | Pogodno | ex 7090 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 01.2019 |
137 | KT4Dt | 1987 | 22.01.2013 | Pogodno | ex 7082 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 01.2019 |
138 | KT4Dt | 1987 | 01.02.2013 | Pogodno | ex 7094 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 08.2018 |
139 | KT4Dt | 1985 | 06.02.2013 | Pogodno | ex 7030 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 08.2018 |
140 | KT4Dt | 1987 | 28.02.2013 | Pogodno | ex 7093 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 12.2017 |
141 | KT4Dt | 1987 | 07.03.2013 | Pogodno | ex 7085 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 01.2018 |
142 | KT4Dt | 1987 | 14.03.2013 | Pogodno | ex 7079 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 12.2017 |
143 | KT4Dt | 1987 | 25.03.2013 | Pogodno | ex 7072 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 20.07.2020 |
144 | KT4Dt | 1987 | 21.03.2013 | Pogodno | ex 7074 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 25.09.2020 |
145 | KT4Dt | 1987 | 08.05.2013 | Pogodno | ex 7077 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 05.2018 |
146 | KT4Dt | 1987 | 15.05.2013 | Pogodno | ex 7083 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 21.05.2020 |
147 | KT4Dt | 1987 | 29.05.2013 | Pogodno | ex 7086 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 21.05.2020 |
148 | KT4Dt | 1985 | 30.05.2013 | Pogodno | ex 7029 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 23.11.2020 |
149 | KT4Dt | 1987 | 28.06.2013 | Pogodno | ex 7070 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 23.11.2020 |
150 | KT4Dt | 1987 | 19.08.2013 | Pogodno | ex 7092 (BVG Berlin) | Transport pudła do warsztatów remontowych - 11.07.2023 |
151 | KT4Dt | 1986 | 21.08.2013 | Pogodno | ex 7061 (BVG Berlin) | |
152 | KT4Dt | 1986 | 30.08.2013 | Pogodno | ex 7062 (BVG Berlin) | |
153 | KT4Dt | 1986 | 02.09.2013 | Pogodno | ex 7056 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 27.07.2023 |
154 | KT4Dt | 1986 | 06.09.2013 | Pogodno | ex 7049 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 04.2019 |
155 | KT4Dt | 1987 | 12.09.2013 | Pogodno | ex 7088 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 04.2019 |
156 | KT4Dt | 1987 | 13.09.2013 | Pogodno | ex 7071 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 08.2019 |
157 | KT4Dt | 1986 | 18.09.2013 | Pogodno | ex 7065 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 08.2019 |
158 | KT4Dt | 1986 | 20.09.2013 | Pogodno | ex 7069 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 10.2019 |
159 | KT4Dt | 1986 | 25.09.2013 | Pogodno | ex 7059 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 10.2019 |
160 | KT4Dt | 1986 | 27.09.2013 | Pogodno | ex 7054 (BVG Berlin) | |
161 | KT4Dt | 1986 | 09.10.2013 | Pogodno | ex 7064 (BVG Berlin) | |
162 | KT4Dt | 1986 | 14.10.2013 | Pogodno | ex 7051 (BVG Berlin) | przekazany do modernizacji 26.07.2023 |
163 | KT4Dt | 1987 | 07.11.2013 | Pogodno | ex 7098 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 03.04.2023 |
164 | KT4Dt | 1987 | 08.11.2013 | Pogodno | ex 7078 (BVG Berlin) | przekazany do modernizacji 27.07.2023 |
165 | KT4Dt | 1987 | 14.11.2013 | Pogodno | ex 7089 (BVG Berlin) | przekazany do modernizacji 27.07.2023 |
166 | KT4Dt | 1986 | 15.11.2013 | Pogodno | ex 7068 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 27.07.2023 |
167 | KT4Dt | 1986 | 15.11.2013 | Pogodno | ex 7066 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 08.02.2023 |
168 | KT4Dt | 1986 | 09.03.2014 | Pogodno | ex 7055 (BVG Berlin) | |
169 | KT4Dt | 1986 | 22.04.2014 | Pogodno | ex 7060 (BVG Berlin) | |
170 | KT4Dt | 1986 | 12.05.2014 | Pogodno | ex 7063 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 08.02.2023 |
171 | KT4Dt | 1986 | 01.07.2014 | Pogodno | ex 7053 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 01.2018 |
172 | KT4Dt | 1987 | 04.06.2014 | Pogodno | ex 7080 (BVG Berlin) | oddany po modernizacji 05.2018 |
173 | KT4Dt | 1986 | 20.07.2014 | Pogodno | ex 7050 (BVG Berlin) | przekazany do modernizacji 28.07.2023 |