Encyklopedia
Tatra K2
dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez kajetansz
Po nieudanych doświadczeniach z tramwajem K1 postanowiono opracować nowy model tramwaju przegubowego z zastosowaniem kształtu poprzednika. W ten właśnie sposób w 1966 roku fabrykę ČKD opuściły pierwsze dwa prototypy tramwaju oznaczonego jako typ K2 o numerach 7000 i 7001. Elektronika tramwaju była prawie w całości przeniesiona z tramwajów typu T3, jednak w przeciwieństwie do nich oraz poprzednika K1 tramwaje nie były przystosowane do łączenia w składy. Oba prototypu tramwajów K2 były początkowo testowane na ulicach Pragi po czym przekazano go do Mostu by resztę swoich dni dożył w Brnie.
Jeszcze w 1966 roku wdrożono produkcję seryjną tramwajów K2, którą kontynuowano do 1983 roku kończąc produkcję na 231 egzemplarzach dostarczonych do Bratysławy, Brna i Ostrawy, gdzie do tej pory służą mieszkańcom tych miast.
Modernizacje:
Podobnie jak typ T3 tramwaje K2 w trakcie swojej eksploatacji przeszły wiele modernizacji zarówno na bazie istniejącego wagonu jak i na bazie kompletnie nowego pudła.
K2MM - Najwcześniej przeprowadzana modernizacja tramwajów K2 jak i również K2YU, bo dokonana na przełomie lat 80-tych i 90-tych XX wieku, którą dokonano na 67 egzemplarzach tramwajów K2 z Brna polegająca na montażu kompletnie nowej elektroniki. Była ona na tyle nieudana, że wiele z tych tramwajów ponownie przywrócono elektronikę K2. Obecnie nie istnieje żaden wóz K2MM.
K2G - Modernizacja 7 tramwajów K2 z Ostrawy i 1 z Bratysławy przeprowadzona w latach 1998 – 2004. W tramwajach zastosowano nowy rozruch tyrystorowy TV8, zmodernizowano przedział pasażerski, oraz stanowisko motorniczego. Dodatkowo zastosowano system informacji pasażerskiej.
K2R - Modernizacja 5 tramwajów K2 i 2 K2MM z Brna dokonana w latach 1995 – 1998 w trakcie której wzorowano się na tramwajach T3R, których wygląd zaprojektował. Modernizacja obejmowała:
K2R.03 - Modernizacja 4 tramwajów K2 i 3 K2MM z Brna dokonana w latach 1998 – 1999. Jest ona uboższa od modernizacji jaką posiadają tramwaje K2R, gdyż w przeciwieństwie do nich tramwaje K2R.03 dalej posiadają:
K2R.03P - Modernizacja 2 tramwajów K2 i 1 K2MM z Brna dokonana w latach 2000 – 2002 w trakcie której zastosowano:
K2S - Modernizacja 25 tramwajów K2 z Bratysławy przeprowadzona w latach 1998 – 2006, której pierwowzorem były tramwaje K2R z Brna. Modernizacja objęła:
K2T - Modernizacja 2 tramwajów K2 i 2 K2MM z Brna dokonana w 2000 roku w trakcie której zastosowano:
K2P - Modernizacja 2 tramwajów K2 z Ostrawy, oraz 12 K2 i 11 K2MM z Brna przeprowadzona w latach 2000 – 2004 w trakcie której zastosowano:
K2P02 - Część tramwajówK2P z Brna, które w odróżnieniu od K2P posiadają pomarańczowe poręcze oraz tylny pulpit manewrowy.
K3R-N (K3R.N) – Modernizacja dwóch tramwajów K2 z Brna dokonana w latach 2002 – 2004. Dodatkowo w 2006 roku w zakładach Pars nova wyprodukowano 2 kompletnie nowe tramwaje K3R-N. Modernizacja polegała na wydłużeniu tramwaju poprzez wstawienie w środkowej części niskopodłogowego członu, w którym mogą się zmieścić 2 wózki inwalidzkie. Dodatkowo w trakcie modernizacji zastosowano:
Satra II - Modernizacja tramwajów K2 dokonana w firmie Pars nova i przeznaczona dla operatora w Sarajewie (Satra – SArajevski TRAmvaj). Ogółem w 1998 roku zmodernizowano 25 tramwajów K2. W trakcie modernizacji, której pierwowzorem były tramwaje K2R (patrz wyżej) zastosowano:
Satra III - Kolejna modernizacja 12 tramwajów K2 dokonana w firmie Pars nova dla sarajewskiego przewoźnika dokonana w 2004 roku. Pierwowzorem do wykonania takiej modernizacji były wozy K3R-N (patrz wyżej). Modernizacja objęła:
VarioLF2 - Ostatnia z rekonstrukcji tramwajów K2, ale też T3. Jest to sześcioosiowy przegubowy tramwaj z 43-procentowym udziałem niskiej podłogi. Został on opracowany przez konsorcjum o nazwie TW Team, w skład którego wchodzą Prago!mex, VKV Praha s.r.o. i KrnovskéOpravny a Strojírny s.r.o.. Całą elektronikę dostarcza Cegelec, a produkcją zajmuje się Dopravní podnik Ostrava. Tramwaj ten wyglądem zbliżony jest do wyżej opisanych VarioLF, jak i VarioLF3. Ta konstrukcja jest tak udana, że na życzenie zamawiającego konsorcjum jest w stanie wyprodukować kompletnie nowy tramwaj. W tak zmodernizowanym tramwaju zastosowano rozruch tyrystorowy TV Europulse i silniki na prąd przemienny o mocy całkowitej 540 kW. Również tutaj z powodu niskiej podłogi sprzęt elektroniczny został umieszczony na dachu. Ten tramwaj po raz pierwszy zaprezentowany został w trakcie wystawy Czech Raildays 2007.
Jeszcze w 1966 roku wdrożono produkcję seryjną tramwajów K2, którą kontynuowano do 1983 roku kończąc produkcję na 231 egzemplarzach dostarczonych do Bratysławy, Brna i Ostrawy, gdzie do tej pory służą mieszkańcom tych miast.
Modernizacje:
Podobnie jak typ T3 tramwaje K2 w trakcie swojej eksploatacji przeszły wiele modernizacji zarówno na bazie istniejącego wagonu jak i na bazie kompletnie nowego pudła.
K2MM - Najwcześniej przeprowadzana modernizacja tramwajów K2 jak i również K2YU, bo dokonana na przełomie lat 80-tych i 90-tych XX wieku, którą dokonano na 67 egzemplarzach tramwajów K2 z Brna polegająca na montażu kompletnie nowej elektroniki. Była ona na tyle nieudana, że wiele z tych tramwajów ponownie przywrócono elektronikę K2. Obecnie nie istnieje żaden wóz K2MM.
K2G - Modernizacja 7 tramwajów K2 z Ostrawy i 1 z Bratysławy przeprowadzona w latach 1998 – 2004. W tramwajach zastosowano nowy rozruch tyrystorowy TV8, zmodernizowano przedział pasażerski, oraz stanowisko motorniczego. Dodatkowo zastosowano system informacji pasażerskiej.
K2R - Modernizacja 5 tramwajów K2 i 2 K2MM z Brna dokonana w latach 1995 – 1998 w trakcie której wzorowano się na tramwajach T3R, których wygląd zaprojektował. Modernizacja obejmowała:
- nowy wygląd zewnętrzny
- drzwi odskokowo-wychylne
- nowa antykorozyjna karoseria
- modernizacja przedziału pasażerskiego
- przymocowywane elementy ścian bocznych
- zastosowanie oświetlenia przedziału pasażerskiego z zastosowaniem prądu o napięciu 24 V
- informacja pasażerska
- nowe okna z zastosowanie uchylnych okienek w ich górnej części
- modernizacja stanowiska motorniczego
- pulpit manewrowy na tyle pojazdu
- zastosowanie połówkowych pantografów
- tyrystorowy rozruch TV8
K2R.03 - Modernizacja 4 tramwajów K2 i 3 K2MM z Brna dokonana w latach 1998 – 1999. Jest ona uboższa od modernizacji jaką posiadają tramwaje K2R, gdyż w przeciwieństwie do nich tramwaje K2R.03 dalej posiadają:
- stare okna
- drzwi harmonijkowe
- klasyczne ułożenie siedzisk 2+1, jednak z zastosowaniem nowych siedzeń
- stare ustawienie okien z odsuwnymi górnymi częściami
K2R.03P - Modernizacja 2 tramwajów K2 i 1 K2MM z Brna dokonana w latach 2000 – 2002 w trakcie której zastosowano:
- rozruch tyrystorowy wyprodukowany przez firmę Alstom TV Progress
- klimatyzowana kabina motorniczego
- połówkowy pantograf
- nowe plastikowe siedzenia w przedziale pasażerskim
- diodowe wyświetlacze
K2S - Modernizacja 25 tramwajów K2 z Bratysławy przeprowadzona w latach 1998 – 2006, której pierwowzorem były tramwaje K2R z Brna. Modernizacja objęła:
- nowy wygląd tramwaju
- nowy połówkowy pantograf
- odskokowo-wychylne drzwi
- nowy wygląd przedziału pasażerskiego
- nowe stanowisko motorniczego
- rozruch TV14 z tranzystorami IGBT
K2T - Modernizacja 2 tramwajów K2 i 2 K2MM z Brna dokonana w 2000 roku w trakcie której zastosowano:
- rozruch tyrystorowy TV14, w którym zastosowano tranzystory IGBT
- nową karoseria z zachowaniem starego kształtu
- nowy połówkowy pantograf
- nowa kabina motorniczego
- tylny pulpit sterowniczy
- białe pozycyjne światło z przodu pojazdu
- system informacji pasażerskiej
- nowy wystrój przedziału pasażerskiego
K2P - Modernizacja 2 tramwajów K2 z Ostrawy, oraz 12 K2 i 11 K2MM z Brna przeprowadzona w latach 2000 – 2004 w trakcie której zastosowano:
- nową antykorozyjną karoserię
- nowy tył pojazdu
- tyrystorowy rozruch TV Progress
- połówkowy pantograf
- nową kabinę motorniczego
- dodatkowe światła postojowe
- system informacji pasażerskiej
- diodowe wyświetlacze
- modernizację przedziału pasażerskiego
K2P02 - Część tramwajówK2P z Brna, które w odróżnieniu od K2P posiadają pomarańczowe poręcze oraz tylny pulpit manewrowy.
K3R-N (K3R.N) – Modernizacja dwóch tramwajów K2 z Brna dokonana w latach 2002 – 2004. Dodatkowo w 2006 roku w zakładach Pars nova wyprodukowano 2 kompletnie nowe tramwaje K3R-N. Modernizacja polegała na wydłużeniu tramwaju poprzez wstawienie w środkowej części niskopodłogowego członu, w którym mogą się zmieścić 2 wózki inwalidzkie. Dodatkowo w trakcie modernizacji zastosowano:
- nowa karoseria wraz z nowym wyglądem
- upodobnienie wnętrza tramwaju do tramwajów T6A5 i KT8D5N
- nową kabina motorniczego wraz z klimatyzacją
- informację pasażerską
- połówkowy pantograf
Satra II - Modernizacja tramwajów K2 dokonana w firmie Pars nova i przeznaczona dla operatora w Sarajewie (Satra – SArajevski TRAmvaj). Ogółem w 1998 roku zmodernizowano 25 tramwajów K2. W trakcie modernizacji, której pierwowzorem były tramwaje K2R (patrz wyżej) zastosowano:
- nową karoserię, identyczną jak w K2R
- elektronikę od firmy Siemens, mimo iż w pierwszym egzemplarzu zastosowano tyrystorowy rozruch TV14
- nową kabinę motorniczego wraz z klimatyzacją
- nowy wygląd przedziału pasażerskiego
Satra III - Kolejna modernizacja 12 tramwajów K2 dokonana w firmie Pars nova dla sarajewskiego przewoźnika dokonana w 2004 roku. Pierwowzorem do wykonania takiej modernizacji były wozy K3R-N (patrz wyżej). Modernizacja objęła:
- wstawienie środkowego niskopodłogowego członu
- nowy wygląd
- nowy przedział pasażerski
- nową kabinę motorniczego wraz z klimatyzacją
- połówkowy pantograf
VarioLF2 - Ostatnia z rekonstrukcji tramwajów K2, ale też T3. Jest to sześcioosiowy przegubowy tramwaj z 43-procentowym udziałem niskiej podłogi. Został on opracowany przez konsorcjum o nazwie TW Team, w skład którego wchodzą Prago!mex, VKV Praha s.r.o. i KrnovskéOpravny a Strojírny s.r.o.. Całą elektronikę dostarcza Cegelec, a produkcją zajmuje się Dopravní podnik Ostrava. Tramwaj ten wyglądem zbliżony jest do wyżej opisanych VarioLF, jak i VarioLF3. Ta konstrukcja jest tak udana, że na życzenie zamawiającego konsorcjum jest w stanie wyprodukować kompletnie nowy tramwaj. W tak zmodernizowanym tramwaju zastosowano rozruch tyrystorowy TV Europulse i silniki na prąd przemienny o mocy całkowitej 540 kW. Również tutaj z powodu niskiej podłogi sprzęt elektroniczny został umieszczony na dachu. Ten tramwaj po raz pierwszy zaprezentowany został w trakcie wystawy Czech Raildays 2007.
opracował: Kajetan Szmuciński
Producent:
ČKD
Model:
K2
Liczba członów:
2
Liczba i układ drzwi:
4 (4-4-4-4)
Długość:
20,4 m
Szerokość:
2,5 m
Wysokość:
3,05 m
Liczba osi:
6
Liczba i moc silników:
4 x 40 kW
Liczba miejsc siedzących:
49
Liczba miejsc ogółem:
180
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie