Encyklopedia

description Tatra T6A2D

dodane 14.10.2006, godz. 23:12 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz; zmodyfikowane 15.07.2013, godz. 4:54 przez zdjęcie profilowe użytkownika paki paki

01.06.2013
Dodano informację o odstawieniu i kasacjach pierwszych wagonów w Szczecinie zdjęcie profilowe użytkownika paki paki
31.01.2008
Dodano informację o rozpoczeciu ekploatacji liniowej tramwajów T6A2D w Szczecinie. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
09.12.2007
Dodano informację o zakończeniu eksploatacji tramwajów T6A2D w Berlinie i Lipsku. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
26.11.2007
Dodano informację o planowanym na 8 grudnia 2007 roku zakończeniu eksploatacji w Berlinie tramwajów T6A2D. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
12.11.2007
Dodano informację o przyszłości tramwajów T6A2D w Berlinie. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
30.10.2007
Dodano informacje o zakupie i przybyciu pierwszego tramwaju <b>T6A2D</b> do Szczecina. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
23.06.2007
Dodano informację o planach zakupu 30 tramwajów <b>T6A2D</b> z BVG Berlin. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
01.05.2007
Dodano informacje o eksploatacji tramwajów <b>T6A2D</b> w Berlinie, Dreźnie, Lipsku, Magdeburgu, Rostoku i Szwerinie. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
03.04.2007
Dodano informację o planowanym przyjeździe wagonów na jazdy próbne do Szczecina. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
Już w 1978 roku zakłady ČKD podjęły rozmowy z przedsiębiorstwami komunikacyjnymi w NRD na temat następcy tramwaju T4D. Czesi opracowali wagon T5A2, który miał być zwężoną wersją T5A5. Niemcy nie zgodzili się na tę propozycję, gdyż miał on nie posiadać kompatybilnej doczepki oznaczonej jako B5A2. Wobec czego nigdy nie powstały egzemplarze T5A2.

Pierwsze dwa prototypy tramwaju typu T6A2 (numery fabryczne 175240 i 175241) powstały w 1985 i po okresie jazd próbnych w Pradze jeszcze w tym samym roku dotarły do Drezna, gdzie poddano je kolejnym testom. Wraz ze wspomnianymi egzemplarzami T6A2D wyprodukowano prototyp wagonu doczepnego B6A2D, który również dostarczono do Drezna. W 1991 wszystkie trzy eksperymentalne wozy przeznaczono do celów wycieczkowych. Kursowały w ten sposób do 2002 roku. Obecnie pierwszy prototyp T6A2D jest już wagonem historycznym.

W sumie wyprodukowano 174 sztuki T6A2D, które do końca 1991 dostarczono do Berlina, Drezna, Lipska, Magdeburga i Rostoku. Co prawda, część wagonów T6A2D dostarczono także do Schwerin, ale fabrycznie nowe przekazano do Magdeburga.

T6A2D
  • T – čtyřnápravový motorový tramvajový vůz (czteroosiowy tramwaj motorowy)
  • 6 – tramwaj szóstej generacji
  • A – jednokierunkowy tramwaj o odstępie czopów skrętu 6,7 m
  • 2– szerokość tramwaju 2,2 m
  • D – symbol kraju docelowego w tym wypadku NRD

Budowa wagonu:



T6A2D jest tramwajem wysokopodłogowym z trzema parami harmonijkowych drzwi, przy czym warto dodać, że w Berlinie i Rostoku w czasie modernizacji floty zastąpiono je płatami odskokowo-wychylnymi. Tramwaj posiada rozruch tyrystorowy TV3, który umożliwia oszczędne wykorzystanie energii w czasie hamowania i przyspieszania.

Eksploatacja wagonu:



Eksploatację T6A2D rozpoczęto w Dreźnie w 1985, już w 1988 z nowych wozów mogli skorzystać mieszkańcy Berlina i Lipska, a rok później rozpoczęły pracę przewozową w Magdeburgu i Rostoku. Przedsiębiorstwa komunikacyjne w NRD wykorzystywały je w czterech konfigurajcach:

Po zjednoczeniu Niemiec i na fali dotacji płynących od rządu na wyrównanie stanu gospodarczego byłej NRD i RFN zaczęto modernizować posiadane wagony. Otrzymały one wówczas m. in.:
  • nową podłogę,
  • nowe oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne,
  • system informacji pasażerskiej,
  • przyciski otwierania drzwi przez pasażera,
  • zmodernizowaną kabinę motorniczego z ręcznym zadajnikiem jazdy.

Jako ciekawostkę można dodać, że w Rostoku tramwaje T6A2D jeżdżą w składzie z doczepami 4NBWE, których projekt i pudła wykonały odpowiednio Instytut Pojazdów Szynowych i zakłady HCP (Fabryka Pojazdów Szynowych).

T6A2D w Berlinie



Między 1988 a 1991 dostarczono do Berlina 118 egzemplarzy tramwaju T6A2D. Na samym początku przydzielono je do zajezdni Marzahn skąd jako tzw. "Großzug" (T6A2D+T6A2D+B6A2D) wyjeżdżały na najbardziej obciążone trasy miasta. Od 1991 roku takie potrójne składy wyjeżdżały również z berlińskiej zajezdni Köpenick. W 1992 pierwszy wagon T6A2D pojechał do Mittenwalde w celu przejścia modernizacji. W 1993 tramwaje T6A2D wyjeżdżały również z zajezdni Niederschönhausen obsługując sieć tramwajową w dzielnicy Pankow. Po powrocie pierwszego zmodernizowanego wagonu w 1993 roku zaprezentowano go prasie po czym wszystkie wagony po modernizacji skierowano do zajezdni Niederschönhausen i Schöneweide/Köpenick, z których wyjeżdżały na trasy jako wagony solowe, składy dwuwagonowe lub w konfiguracji T6A2D+B6A2D. Do 1996 roku zmodernizowano wszystkie wagony. Od 1 października 2000 roku wszystkie wagony T6A2D skierowano do zajezdni Schöneweide/Köpenick, do 8 grudnia 2007 roku kursowały na okolicznych liniach, kiedy to po raz ostatni wyjechały na trasy. Powodem zakończenia eksploatacji składów T6A2D były oszczędności. Składy 2xT6A2D zastąpiono przez pojedyncze wagony KT4D/KT4Dt. Część z wycofanych w Berlinie tramwajów T6A2D zostanie przetransportowana do Szczecina.

T6A2D w Dreźnie



Jak już zostało napisane na początku do Drezna przybyły jedynie prototypu z tzw. serii zerowej. drezno nigdy nie otrzymało seryjnie wyprodukowanych wagonów T6A2D. Ich eksploatacja liniowa nie ma długiej historii, gdyż jeden skład T6A2D służył od 1989 roku jako tramwaj turystyczny. Drugi skład T6A2D+T6A2D+B6A2D kursował na linii 3. W 2004 roku pierwszy prototyp skierowano do drezdeńskiego muzeum tramwajów i przywrócono mu wygląd z początku eksploatacji.

T6A2D w Lipsku



Między 1988 a 1991 rokiem dostarczono 28 tramwajów T6A2D do tego saksońskiego miasta. Tramwaje były podobnie jak ich poprzednicy T4D przystosowane do jazd jako tzw. Großzugi. Po przełomie 1989/1990 nie dostarczano kolejnych wagonów z Czechosłowacji.
Tramwaje te poddano tylko w niewielkiej mierze modernizacjom, do tej pory przednie światła odpowiadają oryginalnym. Z eksploatacji wycofano je 30 listopada 2007 roku.

T6A2D w Magdeburgu



W 1989 roku dostarczono do Magdeburga 6 wagonów T6A2D, po czym rok później dostarczono 6 kolejnych przeznaczonych dla Szwerina. Podobnie jak w Lipsku wagony nie przechodziły wielu modernizacji, przez co są bardzo podobne do swego stanu pierwotnego.

T6A2D w Rostoku



Rostok był jednym z miast w NRD, które przez długie lata nie otrzymywało dostaw nowego taboru tramwajowego. W grudniu 1989 roku tamtejsze przedsiębiorstwo komunikacyjne otrzymało 12 wozów T6A2D, które jako skład dwuwagonowy zadebiutowały na tamtejszej linii 2 8 grudnia 1989 roku. 23 kwietnia 1990 roku również na tej samej linii odbył się debiut tzw. Großzugu. W 1990 roku do Rostoku dotarło kolejnych 10 sztuk tramwaju T6A2D. W tym też roku dostarczono kolejne 2 sztuki tego wagonu, które zostały zamienione z B6A2D. Wagony przybyły do Rostoku krótko po tym jak zmieniło się malowanie wozów w tym nadbałtyckim mieście na niebieskie z białym paskiem nad oknami i szarym fartuchem. Zaraz po przybyciu wagonom zamontowano nowe wyświetlacze. W 1996 roku zmodernizowano pierwszy tramwaj T6A2D, w którym zamontowano nowe drzwi a wnętrze wozu upodobniono do wnętrza świeżo dostarczonego do Rostoku wagonu 6NGTWDE. Do 200 roku wszystkie 24 tramwaje T6A2D poddano modernizacji. Od tego czasu 22 wagony kursują z doczepami 4NBWE.

T6A2D w Szwerinie



Epizod tramwajów T6A2D w Szwerinie to tylko jednoroczny episod, gdyż po dostarczeniu 6 sztuk w 1989 roku, rok później wszystkie przekazano do Magdeburga. Te tramwaje nie otrzymały w Szwerinie nawet numerów taborowych.

T6A2D w Szczecinie



Już w marcu 2007 roku na niemieckich forach internetowych zaczęły pojawiać się pogłoski o sprzedaży wagonów T6A2D wraz z doczepami B6A2D do Szczecina. Na początku kwietnia 2007 roku "Głos Szczeciński" opublikował informację jakoby 3 tramwaje T6A2D i B6A2D na początku maja mają przyjechać do Szczecina na jazdy próbne. Z jazd próbnych jednak zrezygnowano, natomiast pod koniec czerwca 2007 roku do publicznej wiadomości podano, że MZK zakupiło z Berlina 30 sztuk tych wagonów. Ostatecznie w październiku 2007 roku kupiono 32 takie pojazdy, a pierwszy wagon T6A2D przybył do Szczecina 29 października 2007 roku, jednak do eksploatacji liniowej weszły dopiero 31 stycznia 2008 roku. Dostawa wagonów trwała niemal rok. Ostatni z nich przywieziono 29 września 2008 roku w godzinach wieczornych.

Pierwsze skreślenia i kasacje

Pierwszym wagonem z serii T6A2D skasowanym w Szczecinie był 230. Przez dłuższy czas pełnił rolę magazynu części zamiennych, a na przełomie października i listopada 2012 roku pudło zostało skasowane.

Dnia 22.11.2010 roku w wagon 1212 uderzył samochód osobowy, powodując znaczne uszkodzenia przetwornicy i układu sterowania. Przez dłuższy czas służył jako dawca części zamiennych. Ze względu na wysokie koszty naprawy pokolizyjnej i stopień rozszabrowania dnia 1.10.2012 roku wagon 1212 został skreślony ze stanu. Pod koniec maja 2013 roku pudło wagonu zostało przetransportowane na ER i oczekuje na kasację.

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 48
Średni wiek pojazdu: 29,65 lat
nr tab. typ rok prod. rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
201 T6A2D 1991 31.01.2008 Golęcin ex 5209 (BVG Berlin) ex Pogodno w 02.2014
202 T6A2D 1991 31.01.2008 Golęcin ex 5206 (BVG Berlin) ex Pogodno w 02.2014
203 T6A2D 1989 04.07.2008 Golęcin ex 5185 (BVG Berlin) ex Pogodno w 03.2014
204 T6A2D 1989 04.07.2008 Golęcin ex 5187 (BVG Berlin) ex Pogodno w 03.2014
205 T6A2D 1991 28.04.2008 Golęcin ex 5214 (BVG Berlin) ex Pogodno w 04.2014
206 T6A2D 1991 28.04.2008 Golęcin ex 5207 (BVG Berlin) ex Pogodno w 04.2014
207 T6A2D 1988 11.06.2008 Golęcin ex 5103 (BVG Berlin) ex Pogodno w 04.2014
208 T6A2D 1988 11.06.2008 Golęcin ex 5101 (BVG Berlin) ex Pogodno w 04.2014
209 T6A2D 1991 13.08.2008 Golęcin ex 5218 (BVG Berlin) ex Pogodno w 04.2014
210 T6A2D 1989 13.08.2008 Golęcin ex 5192 (BVG Berlin) ex Pogodno w 04.2014
211 T6A2D 1991 12.08.2008 Golęcin ex 5208 (BVG Berlin) ex Pogodno w 01.2015
212 T6A2D 1989 12.08.2008 Golęcin ex 5188 (BVG Berlin) ex Pogodno w 01.2015
213 T6A2D 1991 17.09.2008 Golęcin ex 5195 (BVG Berlin) ex Pogodno w 02.2015
214 T6A2D 1991 17.09.2008 Golęcin ex 5200 (BVG Berlin) ex Pogodno w 02.2015
215 T6A2D 1991 15.10.2008 Golęcin ex 5202 (BVG Berlin) ex Pogodno w 08.2015
216 T6A2D 1991 15.10.2008 Golęcin ex 5217 (BVG Berlin) ex Pogodno w 08.2015
217 T6A2D 1991 24.10.2008 Golęcin ex 5203 (BVG Berlin) ex Pogodno w 11.2018
218 T6A2D 1991 24.10.2008 Golęcin ex 5204 (BVG Berlin) ex Pogodno w 11.2018
219 T6A2D 1991 27.11.2008 Pogodno ex 5210 (BVG Berlin)
220 T6A2D 1991 27.11.2008 Pogodno ex 5211 (BVG Berlin)
221 T6A2D 1988 23.12.2008 Golęcin ex 5105 (BVG Berlin) ex Pogodno w ??.2018
222 T6A2D 1988 23.12.2008 Golęcin ex 5102 (BVG Berlin) ex Pogodno w ??.2018
223 T6A2D 1988 17.06.2010 Pogodno ex 5119 (BVG Berlin)
224 T6A2D 1988 17.06.2010 Pogodno ex 5153 (BVG Berlin)
225 T6A2D 1988 21.07.2010 Pogodno ex 5132 (BVG Berlin)
226 T6A2D 1989 21.07.2010 Pogodno ex 5165 (BVG Berlin)
227 T6A2D 1988 21.09.2010 Pogodno ex 5120 (BVG Berlin)
228 T6A2D 1988 21.09.2010 Pogodno ex 5126 (BVG Berlin)
231 T6A2D 1988 13.10.2010 Pogodno ex 5111 (BVG Berlin)
232 T6A2D 1988 13.10.2010 Pogodno ex 5134 (BVG Berlin)
233 T6A2D 1988 18.10.2010 Pogodno ex 5140 (BVG Berlin)
234 T6A2D 1988 18.10.2010 Pogodno ex 5115 (BVG Berlin)
235 T6A2D 1988 23.10.2010 Pogodno ex 5127 (BVG Berlin)
238 T6A2D 1988 30.10.2010 Pogodno ex 5145 (BVG Berlin)
239 T6A2D 1991 10.04.2008 Golęcin ex 1201
240 T6A2D 1989 10.04.2008 Golęcin ex 1202
241 T6A2D 1991 27.06.2008 Golęcin ex 1203
242 T6A2D 1989 27.06.2008 Golęcin ex 1204
243 T6A2D 1988 08.07.2010 Golęcin ex 1213
244 T6A2D 1988 08.07.2010 Golęcin ex 1214
245 T6A2D 1991 01.09.2008 Golęcin ex 1205
246 T6A2D 1991 01.09.2008 Golęcin ex 1206
247 T6A2D 1989 05.04.2009 Golęcin ex 1207
248 T6A2D 1991 05.04.2009 Golęcin ex 1208
249 T6A2D 1988 22.08.2010 Golęcin ex 1215
250 T6A2D 1988 22.08.2010 Golęcin ex 1216
251 T6A2D 1988 20.06.2010 Golęcin ex 1211
252 T6A2D 1988 06.10.2010 Golęcin ex 229