Encyklopedia

description Tatra T5/T5A5

dodane 2.07.2007, godz. 18:09 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz; zmodyfikowane 4.07.2007, godz. 10:09 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz

04.07.2007
Dodano informacje o różnicy w oznaczeniu pierwszego i drugiego prototypu, jak i również zmieniono nazwę hasła. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
Początek lat 70-tych XX wieku wymusił opracowanie nowego typu tramwaju w zakładach ČKD. Dlatego też w 1972 roku zamówiono wykonanie kompletnie nowego wozu. Został on wyprodukowany w 1974 roku i oznaczony jako typ T5 i nadano mu numer 8000.

Był to tramwaj o kompletnie zmienionym wyglądzie. Nie posiadał już więcej zaokrąglonego dachu, tylko końcem okna zaczynał się dach. To właśnie na jego wyglądzie polscy konstruktorzy opracowali tramwaj 105N.

Tramwaj ten posiadał jeszcze klasyczną elektronikę znaną z wersji T3. Do 1976 roku przeprowadzano nim jazdy próbne w Moście. Po powrocie do Pragi wagon otrzymał tyrystorowy rozruch TV1, który był wielokrotnie potem ulepszany. Po zakończeniu testów z tramwaju usunięto elektronikę i wagon rozpoczęto testować w kierunku optymalnej elektroniki doczepnych wozów B6A2D. W 1985 podjęto decyzję o jego zezłomowaniu.

Drugi prototyp tramwaju oznaczony już jako T5A5 wyprodukowano w 1981 roku. Kolejny prototyp nie był wyprodukowany w celu rozpoczęcia produkcji seryjnej tylko w celu prób. Tramwaj ten wyposażono w rozruch tyrystorowy TV3 i po nadaniu mu numeru 0013 rozpoczęto testować jego w Pradze. Od 1984 roku przygotowano jego do jazdy ukrotnionej. W 1985 w tramwaju zamontowano nowe wózki a rok później nowszy rozruch tyrystor TV4. Próby tramwaju T5A5 zakończyły się „Cash-testem” z tramwajem RT8D5M w 1998 roku, które przeprowadzono na życzenie przewoźnika z Manili, który to zamówił właśnie wozy RT8M. W trakcie testu uszkodzenia tramwaju T5A5 były tak ogromne, że zaniechano jego odbudowy. Wartym odnotowania jest fakt, że wóz RT8M w wyniku testu nie ucierpiał.

Warto wspomnież, że pierwszy wyprodukowany prototyp oznaczono jako T5, a drugi już jako T5A5. Mimo tej różnicy w oznaczeniu w rzeczywistości były to wozy tego samego typu, gdzie pierwszy oznaczono według starej nomenklatury, a drugi według nowej.
opracował: Kajetan Szmuciński