Encyklopedia

description Tatra T7B5

dodane 23.08.2007, godz. 19:17 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz; zmodyfikowane 26.08.2007, godz. 16:02 przez zdjęcie profilowe użytkownika X X

W 1988 roku zakłady ČKD wyprodukowały 4 prototypy nowych tramwajów oznaczonych jako T6B5. Tramwaje te na pierwszy rzut oka nie różniły się zbytnio wyglądem od tramwajów poprzednich generacji T5 i T6, jednak posiadały nowsze silniki, wózki wraz z osprężynowaniem łagodzącym jazdę, oraz zamiast pedałów służących do sterowania tramwajem zastosowano ręczny rozrusznik jazdy. Mimo iż tramwaj był tej samej długości co np. T6B5SU, to zastosowano jednakowe odległości pomiędzy drzwiami.

2 prototypy o numerach 0024 i 0025 były testowane w Pradze, a 2 o numerach 0026 i 0027 w Moście, a w 1989 roku przekazano je do Moskwy, gdzie otrzymały numery 7001 i 7002 i zostały skierowane do ruchu liniowego. Prototyp 0025 dostarczono w kwietniu 1991 roku do Oslo, gdzie po trwających 18 miesięcy jazdach próbnych przemalowano go w charakterystyczne dla norweskiej stolicy błękitne malowanie i pod numerem 200 skierowano do eksploatacji liniowej. 7 lat później tramwaj ten przekwalifikowano na wagon imprezowy o numerze 321. Jednak w listopadzie 1998 roku imprezy w Oslo w wagonie T7B5 dobiegły końca z powodu braku chętnych. Tramwaj oddano do Göteborgu, gdzie nadano mu numer 100 i imprezowy tramwaj znów dostarczał rozrywek chętnym na przejażdżkę.

Co się tyczy prototypów dostarczonych do Moskwy to 1994 roku otrzymały one nowe numery - 3321 i 3322. Obecnie pierwszy z nich można podziwiać w moskiewskim muzeum tramwajów. Ostatni z prototypów został odstawiony w Pradze na terenie zakładów ČKD.

W ramach produkcji seryjnej w 1993 roku wyprodukowano jedynie… 4 egzemplarze tramwajów, które dostarczono do Moskwy, gdzie otrzymały numery 7003-7006, a rok później przenumerowano je na 3323-3326. Wagon o numerze 3326 przekazano do moskiewskiego muzeum tramwajów. Obecnie w ruchu są jedynie 2 egzemplarze tramwajów T7B5.
opracował: Kajetan Szmuciński