Encyklopedia

description Tatra T3YU

dodane 5.05.2007, godz. 21:41 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz; zmodyfikowane 9.07.2007, godz. 16:24 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz

09.07.2007
Dodano informację o przeniesieniu pantografu nad pierwszy wózek w trakcie eksploatacji. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
Jugosławia również zainteresowała się zakupem czechosłowackich tramwajów. Pierwszy prototyp tramwaju T3YU został zbudowany w 1967 roku. W odróżnieniu od wcześniej powstałych tramwajów T3 i T3SU odbierak prądu umiejscowiony został na tyle pojazdu na wysokości wózka. Taki wagon dostarczono do Sarajewa, gdzie odbywał swoje jazdy próbne. W trakcie swojej eksploatacji odbierak prądu przeniesiono nad przedni wózek. Było to spowodowane tym, że mechanizm ścągania pantografu był umieszczony na rufie pojazdu, co w przypadku pożaru stawało się niebezpieczne, gdyż jego ściągnięcie zajmowało dużo czasu motorniczemu, który musiał wybiec ze swojej kabiny w celu jego ściągnięcia.

Kolejne wagony T3YU trafiły do Osijeka. W odróżnieniu od tramwajów dostarczonych do Sarajewa pantograf umieszczony został nad przednim wózkiem. Z powodu położenia odbieraka prądu z przodu, jak i rozstawu szyn jaki jest w Osijeku (1000 mm), tramwaj ten bardziej przypominał tramwaje T3 jeżdżące w Libercu bądź w Bratysławie, gdzie rozstaw szyn wynosi właśnie 1000 mm.
Mara, R., "Tatra T3 1960-2000, 40 let tramwají Tatra T3" Klub Přátel Tramwaj Tatra, K-Report 2001, "Prager Straβenbahn-Frühling" w: "Strassenbahn Magazin 9/01" i Straßenbahnen der Bauart Tatra
opracował: Kajetan Szmuciński