Encyklopedia
Tatra T3D
dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez man
Z tego powodu, że tramwaje produkowane w Niemieckiej Republice Demokratycznej (NRD) nie były jak na tamte lata taborem nowoczesnymi i tamtejsze zakłady w dalszym ciągu produkowały tabor dwuosiowy, postanowiono poszukać źródła zaopatrzenia tramwajowego za granicą.
Po testach praskich wagonów T3 6401, 6402, 6405, które miały miejsce w Dreźnie między grudniem 1964 roku, a majem 1965 roku postanowiono sprowadzać tabor z Czechosłowacji.
Jednak szerokość wagonu wynosząca 2,5 metra spowodowała, że takie wagony mogły być eksploatowane jedynie w Szwerinie i Mieście Karola Marksa (obecne Chemnitz). Do tych miast postanowiono sprowadzić nowe tramwaje oznaczone symbolem T3D. Zasadniczą różnicą między nimi, a typem T3 była przekładnia umożliwiająca jazdę z prędkością maksymalną wynoszącą 55 km/h, gdyż tramwaje T3D miały kursować z doczepami B3D.
T3D w Mieście Karola Marksa (obecne Chemnitz)
25 lutego 1969 roku do Miasta Karola Marksa dostarczono pierwsze egzemplarze tramwajów T3D, które zostały skierowane na przekute z rozstawu 915 mm na 1435 mm trasy. W trakcie swojej eksploatacji tramwaje T3D wraz z dostarczonymi B3D w zakładach Bautzen przeszły modernizację w trakcie której zamontowano drzwi wychylno-odskokowe, jak i zmieniono wygląd wozu. Część tramwajów T3D została sprzedana do Kazachstanu do Ałmatów.
T3D w Szwerinie
Pierwsze tramwaje T3D trafiły do Szwerina w 1973 roku. W trakcie swojej eksploatacji wagony były poddane modernizacji polegającej na zamontowaniu nowych drzwi, jak i unowocześnienia wnętrza. Część wozów przerobiono na doczepy czynne oznaczając je symbolem T3DC2, w przeciwieństwie do wozów z kabiną motorniczego T3DC1. Wraz z dostawą nowego taboru typu SN 2001 do 2003 roku tramwaje wycofano, pozostawiając jedynie część jako wozy szkoleniowe lub zabytkowe. Odstawione wozy sprzedano do Ałmatów, ale również do Daugapolis, Dniepropietrowska i Tuły.
T3D w Ałmatach
Pierwsze tramwaje T3D dostarczono do Ałmatów w marcu 2002 roku. Były to wagony z Chemnitz, które dostarczono w 3 seriach w liczbie 22 sztuk. W końcu marca 2004 roku Ałmaty otrzymały dostawę 12 składów ze Szwerina. Po obu dostawach wagony poddano przystosowaniu na tor szerokotorowy, po czym wysłano w trasę.
Mara, R., "Tatra T3 1960-2000, 40 let tramwají Tatra T3" Klub Přátel Tramwaj Tatra, K-Report 2001, "Prager Straβenbahn-Frühling" w: "Strassenbahn Magazin 9/01", Straßenbahnen der Bauart Tatra, Wikipedia.de, Алматинский трамвай
opracował: Kajetan Szmuciński
Zmodernizowane: 3 (1-2-2)