Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Trasa z przeszkodami

Mirosław Winconek, 24Kurier,

dodane przez MQ; zmodyfikowane

Wojewódzki konserwator zabytków wydał pozwolenie na przesunięcie dawnej willi Gruenebergów przy ul. Batalionów Chłopskich w Zdrojach, do której zdążyła już przybliżyć się budowa nitki tramwaju ze stacją końcową między Selgrosem i nasypem kolejowym niedaleko pierwszych wieżowców osiedla Słonecznego. Mija półmetek inwestycji, ale budynek to nie jedyna przeszkoda, jaką trzeba pokonać.
Konsorcjum firm Szybki Tramwaj sp. z o.o. i Strabag sp. z o.o. dostało niespełna dwa lata na realizację inwestycji. Plac budowy wykonawcy przejęli 23 kwietnia 2013 roku. Pierwsze swingi powinny przejechać torowiskiem z centrum Szczecina przez nową już pętlę na Basenie Górniczym do ul. Turkusowej najpóźniej w połowie przyszłego roku. Obecny przystanek końcowy na Basenie Górniczym czeka przebudowa, podobnie jak torowiska w ulicach Energetyków i Gdańskiej. Ta inwestycja ma być zgrana w czasie tak, by mogła się zakończyć równolegle z finałem robót i oddaniem do użytku tego odcinka trasy szybkiego tramwaju, a ruszyć powinna niebawem.

Do tej pory fragment torowiska wraz z szynami i słupami przyszłej trakcji ułożony został od pętli przy Basenie Górnicznym, na moście Pionierów aż do ul. Eskadrowej do wysokości stacji energetycznej Enei przed skrzyżowaniem z ulicami Leszczynową i Hangarową. Dokładnie do miejsca, w którym teraz trwają prace przy montażu rusztowań przed budową konstrukcji kładki nad jezdniami i przyszłym torowiskiem. To będzie dojście do zlokalizowanego właśnie tutaj przystanku tramwajowego "Lotnisko".

W szybkim tempie powstaje jednocześnie już znacznie dalej, bo w ul. Hangarowej (przed dojazdem do ul. Citroena i dalej ulic Gryfińskiej, Bagiennej i Struga) nowy wiadukt nad wylaną z betonu rynną w wykonanym wcześniej wykopie, w której znajdzie się torowisko. Trwają tu już równocześnie roboty drogowe przy wylewaniu asfaltu na nowe odcinki jezdni.

Betonowa obudowa trasy, która biec będzie częściowo poniżej poziomu ziemi, gotowa jest (nie licząc stworzonego i czynnego na czas budowy jeszcze tymczasowego przejazdu w ul. Batalionów Chłopskich) także wzdłuż ul. Jaśminowej do skrzyżowania z ul. Piechoty. Tu na razie, tzn. w odległości kilkudziesięciu metrów od wiaduktu kolejowego, półtunel się na razie kończy. Tu bowiem pojawiły się kolejne przeszkody w gruncie. Nieopodal, na głębokości ledwie półtora metra w ziemi ułożona została niegdyś nitka miedwianki, czyli rura, którą płynie woda z Jeziora Miedwie, jednego z najważniejszych źródeł zasilających szczecińskie wodociągi. Nowym korytem - po skanalizowaniu - trzeba też puścić płynący tutaj strumyk.

Jak wyjaśnia Tomasz Makowski, rzecznik prasowy ZWiK, chodzi o kolizję ze starszą z nitek magistrali wodociągowej Miedwie-Szczecin o średnicy 1200 mm w okolicy ul. Jaśminowej.

- Zgodnie z ostatnimi ustaleniami w tej sprawie - wykonawca zgodnie ze sztuką inżynierską - przełoży ok 50 m tej magistrali wodociągowej, natomiast my zapewnimy mieszkańcom nieprzerwane dostawy wody do picia w czasie trwania tych prac. Bo sieć daje nam takie techniczne możliwości, by nie trzeba było odcinać dopływu wody do mieszkań. Aktualnie nie jest określony dzień rozpoczęcia tych robót - informuje Tomasz Makowski, rzecznik prasowy ZWiK.

Natomiast kwestią kilku do kilkunastu dni - jak twierdzi Łukasz Kolasa z biura prasowego urzędu miasta - jest wyznaczenie konkretnej daty operacji przeniesienia budynku przedwojennej willi Gruenebergów, uznanej za zabytek, w nowe miejsce. Tomasz Wolender, zastępca zachodniopomorskiego konserwatora zabytków, powiedział nam, że wykonawcy zawiadomili go, że są gotowi od 17 bm. do rozpoczęcia akcji przewiezienia bryły budynku w całości - po wykonaniu niezbędnych prac konserwatorskich i zabezpieczających konstrukcję, a także elementy dekoracyjne i architektoniczne wnętrz i elewacji. Pozwolenie konserwatorskie na to zadanie ważne jest do marca 2015 roku.

źródło: 24Kurier

brak komentarzy