Encyklopedia

description HCP 105N/2

dodane 20.02.2007, godz. 11:58 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz; zmodyfikowane 26.02.2013, godz. 3:59 przez zdjęcie profilowe użytkownika paki paki

26.02.2013
Dodano informację o skreśleniu i kasacji wagonu. zdjęcie profilowe użytkownika paki paki
Powstanie wagonu

Powstanie wagonu 105N/2 wiąże się z planowaną budową trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Początkowo planowano, że trasa będzie obsługiwana testowanymi w październiku 1992 roku w Poznaniu wagonami GT6N, jednak ich wysoka cena jak i brak w ofercie Konstalu wagonów niskopodłogowych spowodowała, że MPK Poznań wraz z zakładami H. Cegielskiego postanowiło przebudować dwa wagony 105N na jeden niskopodłogowy. Miał to być wagon trójczłonowy z obniżoną podłogą w członie środkowym. Było to związane z obserwacją światowych trendów w modernizacji starych wagonów tramwajowych na wagony niskopodłogowe. Do budowy takiego wagonu niskopodłogowego użyto dwóch wagonów 105N o numerach 163 i 164. W 1994 roku przystąpiono do jego budowy.

Budowa wozu

Oba tramwaje 105N zostały użyte do budowy członu pierwszego i trzeciego, natomiast człon środkowy został wyprodukowany w fabryce HCP. Wagon 163 został obcięty w połowie pierwszego okna za trzecimi drzwiami, a wagon 164 na wysokości połowy okna za pierwszymi drzwiami. W obu wagonach dorobiono czop skrętu mocując go do dodanej belki. W obu wozach zlikwidowano po jednych drzwiach montując w ich miejscu wyposażenie elektryczne. Człon środkowy wagonu posiadał podłogę na wysokości 350 mm, od której prowadziły schodki do części skrajnych tramwaju. Wejście do członu środkowego z zewnątrz stanowiły dwie pary drzwi. Przegub został okryty z zewnątrz gumową harmonijką, a wewnątrz osłonięty zachodzącymi na siebie płytkami – rozwiązaniem znanym z rodziny tramwajów 102N. W przedziale pasażerskim zastosowano wykładzinę antypoślizgową, ergonomiczne siedzenia, oświetlenie w suficie i system informacji pasażerskiej. Kabina motorniczego wyposażono w wygodne siedzisko, oraz w nowy pulpit sterowniczy. W wagonie tym zastosowano standardowe silniki LTa-220, oraz klasyczny pantograf OTK1, który w odróżnieniu od innych wagonów ściągany jest automatycznie.

Eksploatacja wagonu

Wagon 105N/2 wszedł do eksploatacji 16 września 1995 roku z numerem taborowym 400. Jednak jego awaryjność, oraz sprawiająca kłopoty aparatura elektryczna powodowała, ze wagon ten pojawiał się na trasie sporadycznie. Po uruchomieniu PST tramwaj 105N/2 pojawiał się głównie na liniach ją obsługujących.
W 2003 roku dokonano przeglądu wagonu wraz z wymianą niektórych elementów aparatury elektronicznej. Dodatkowo wymieniono kaseton kierunkowy, jak i siedzenia. Po tej naprawie parametry eksploatacyjne wagonu poprawiły się. Mówi się, że wraz ze zbliżającą się naprawą główną wagonu, tramwaj otrzyma nowe plastikowe ściany czołowe. Niestety 14 kwietnia 2010 roku MPK Poznań skreśliło wagon z inwentarza, a 21 sierpnia 2011 roku "glizda" została skasowana.
Lubka Arkadiusz, Stiasny Marcin "Atlas tramwajów", Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004, Dutkiewicz Piotr "Tramwaje w Poznaniu", Kolpress, Poznań 2005, Lubka Arkadiusz "Tramwaje niskopodłogowe w Poznaniu" w "Świecie kolei" 07/2005
opracował: Kajetan Szmuciński
aktualizacja: paki i X