Encyklopedia

HCP 105N/2

dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez man

26.02.2013
Dodano informację o skreśleniu i kasacji wagonu. paki

Powstanie wagonu

Powstanie wagonu 105N/2 wiązała się z planowaną budową trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Początkowo planowano, że trasa będzie obsługiwana testowanymi w październiku 1992 roku w Poznaniu wagonami GT6N, jednak ich wysoka cena jak i brak w ofercie Konstalu wagonów niskopodłogowych spowodowała, że MPK Poznań wraz z zakładami H. Cegielskiego postanowiło przebudować dwa wagony 105N na jeden niskopodłogowy. Miał to być wagon trójczłonowy z obniżoną podłogą w członie środkowym. Było to związane z obserwacją światowych trendów w modernizacji starych wagonów tramwajowych na wagony niskopodłogowe. Do budowy takiego wagonu niskopodłogowego użyto dwóch wagonów 105N o numerach 163 i 164. W 1994 roku przystąpiono do jego budowy.

Budowa wozu

Oba tramwaje 105N zostały użyte do budowy członu pierwszego i trzeciego, natomiast człon środkowy został wyprodukowany w fabryce HCP. Wagon 163 został obcięty w połowie pierwszego okna za trzecimi drzwiami, a wagon 164 na wysokości połowy okna za pierwszymi drzwiami. W obu wagonach dorobiono czop skrętu mocując go do dodanej belki. W obu wozach zlikwidowano po jednych drzwiach montując w ich miejscu wyposażenie elektryczne. Człon środkowy wagonu posiadał podłogę na wysokości 350 mm, od której prowadziły schodki do części skrajnych tramwaju. Wejście do członu środkowego z zewnątrz stanowiły dwie pary drzwi. Przegub został okryty z zewnątrz gumową harmonijką, a wewnątrz osłonięty zachodzącymi na siebie płytkami – rozwiązaniem znanym z rodziny tramwajów 102N. W przedziale pasażerskim zastosowano wykładzinę antypoślizgową, ergonomiczne siedzenia, oświetlenie w suficie i system informacji pasażerskiej. Kabinę motorniczego wyposażono w wygodne siedzisko, oraz w nowy pulpit sterowniczy. W wagonie tym zastosowano standardowe silniki LTa-220, oraz klasyczny pantograf OTK1, który w odróżnieniu od innych wagonów ściągany był automatycznie.

Eksploatacja wagonu

Wagon 105N/2 wszedł do eksploatacji 16 września 1995 roku z numerem taborowym 400. Jednak jego awaryjność, oraz sprawiająca kłopoty aparatura elektryczna powodowała, że wagon ten pojawiał się na trasie sporadycznie. Po uruchomieniu PST tramwaj 105N/2 pojawiał się głównie na liniach ją obsługujących.

W 2003 roku dokonano przeglądu wagonu wraz z wymianą niektórych elementów aparatury elektronicznej. Dodatkowo wymieniono kaseton kierunkowy, jak i siedzenia. Po tej naprawie parametry eksploatacyjne wagonu poprawiły się.

Wraz z planowaną naprawą główną wagonu, tramwaj - według doniesień - miał otrzymać m.in. nowe plastikowe ściany czołowe.

Po raz ostatni na trasie wagon 105N/2 pojawił się pod koniec 2006 roku, a kolejne lata spędził, oczekując na decyzję w sprawie swojego dalszego losu.

14 kwietnia 2010 roku MPK Poznań skreśliło wagon z inwentarza, a 21 sierpnia 2011 roku „glizda” została skasowana.

Lubka Arkadiusz, Stiasny Marcin "Atlas tramwajów", Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004, Dutkiewicz Piotr "Tramwaje w Poznaniu", Kolpress, Poznań 2005, Lubka Arkadiusz "Tramwaje niskopodłogowe w Poznaniu" w "Świecie kolei" 07/2005
opracował: Kajetan Szmuciński
aktualizacja: paki, X, man

Producent:
HCP
Model:
105N/2
Liczba członów:
3
Liczba i układ drzwi:
6 (2-2-2-2-2-2)
Długość:
26,5 m
Szerokość:
2,4 m
Wysokość:
3,06 m
Liczba osi:
8
Masa własna:
35 000 kg
Wysokość podłogi:
350 / 910 mm
Liczba i moc silników:
8 x 41,5 kW
Liczba miejsc siedzących:
34
Liczba miejsc ogółem:
245
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Zobacz też: Konstal 105NAdtranz GT6NTatra RT6N1