Encyklopedia

Wegmann/Düwag 6ZGTW

dodane przez fan004; zmodyfikowane przez fan004

02.02.2021
Wykaz wozów sprowadzonych do Gorzowa i poprawa błędów fan004

Wegmann/Düwag 6ZGTW są to przegubowe, dwuczłonowe wagony tramwajowe produkowane w latach 1966-1970 w zakładach Wegmann w Kassel przy użyciu gotowych komponentów firmy Düwag z Düsseldorfu. Wagony nie musiały zawracać na pętlach dzięki dwóm stanowiskom motorniczego oraz drzwiom po obu stronach. Firma wyprodukowała łącznie 17 sztuk tych pojazdów. Pojazdy kursowały w Kassel do roku 1999, a po ich wycofaniu wagonami zainteresował się MZK w Gorzowie Wielkopolskim. Łącznie MZK Gorzów zakupiło 9 sztuk tych pojazdów i jeden na części zamienne.

zdjęcie
Tutaj mogą poruszać się tylko tramwaje
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

6ZGTW (6-achser Zweirichtungs Gelenktriebwagen), jak niemiecka nazwa mówi, jest to sześcioosiowy, dwukierunkowy, przegubowy, wagon motorowy. Po obu stronach pojazdu znajduje się kabina motorniczego. Wagon posiada trzy wózki, z czego na pierwszym i trzecim osadzone są dwa silniki o mocy 110 kW (po jednym na wózek) wyprodukowane w firmie AEG. Jeden wagon jest w stanie zabrać do 160 pasażerów, w tym 34 na miejscach siedzących. W pierwszych drzwiach został zamontowany wysuwany stopień, który ułatwia wsiadanie pasażerom. Masa własna wagonu wynosi 24300 kg, a jego szerokość jest o jedyne 15 cm mniejsza niż standardowego wagonu GT6 i wynosi 2200 mm. Cztery pary drzwi znajdują się po obu stronach wagonu w układzie 2-2-2-2.

W Gorzowie Wlkp.

Na przełomie 1999 i 2000 roku w Gorzowie Wielkopolskim do ruchu włączono 7 wagonów 6ZGTW (ósmy zakupiony był dawcą części). Po przybyciu do Gorzowa wagony zostały przerobione na jednokierunkowe po zaślepieniu drzwi z jednej strony pojazdu. Dodatkowo zlikwidowano "bramki" w drzwiach pojazdu oraz zaślepiono jedną kabinę motorniczego. Wagony te zastąpiły wyeksploatowane już wagony 4EGTW. Pierwszy raz na liniach pojazdy zadebiutowały w grudniu 1999 roku. W roku 2011 do Gorzowa dostarczone zostały kolejne dwa pojazdy z serii 6ZGTW z muzeum z Amsterdamu, które zdecydowało się sprzedać eksponaty ze względu na złą sytuację finansową.

zdjęcie
Wagony 6ZGTW i 6EGTW po remoncie gotowe do ruchu
Do rozpoczęcia przebudowy torowisk w 2017 roku "helmuty" spotkać można było na wszystkich liniach kursujących po Gorzowie. Po rozpoczęciu remontu wagony z numerami #251 i #252 zostały skasowane, a pozostałe siedem wozów z przedziału 253-259 odświeżono i przemalowano w nowe barwy przewoźnika. W założeniu Düwagi 6ZGTW mają stanowić rezerwę dla nowo zakupionych tramwajów Pesa 2015N. Nie dojadą pojawią się one już jednak na liniach 1 i 3 ze względu na likwidację pętli "Silwana" we wrześniu 2020 roku. Nie pojawią się też pod dworcem głównym, gdyż po przebudowie planowanej na 2021 rok powstanie tam krańcówka zamiast starej, jednotorowej pętli.

Wykaz wozów 6ZGTW w Gorzowie Wielkopolskim:

  • #251 (ex Kassel #312) 
  • #252 (ex Kassel #309'') 
  • #253 (ex Kassel #314)
  • #254 (ex Kassel #307)
  • #255 (ex Kassel #313)
  • #256 (ex Kassel #308)
  • #257 (ex Kassel #311)
  • #258 (ex Kassel #305 - z Amsterdamu w 03.2011) 
  • #259 (ex Kassel #310 - z Amsterdamu w 03.2011) 
  • ex Kassel #306 (wagon przeznaczony na części)

Na podstawie wiedzy własnej oraz stron: komunikacja.orgTram2000 Kassel opracował Wojciech Szłapacki fan004