Encyklopedia

Wegmann/Düwag 6ZGTW

dodane przez fan004; zmodyfikowane przez fan004

31.10.2022
Aktualizacja informacji o pojazdach 6ZGTW w Gorzowie Wlkp. fan004
04.10.2021
Poprawiono wykaz pojazdów 6ZGTW w Gorzowie Wlkp. fan004
02.02.2021
Wykaz wozów sprowadzonych do Gorzowa i poprawa błędów fan004

Wegmann/Düwag 6ZGTW są to przegubowe, dwuczłonowe wagony tramwajowe produkowane w latach 1966-1970 w zakładach Wegmann w Kassel przy użyciu gotowych komponentów firmy Düwag z Düsseldorfu. Wagony nie musiały zawracać na pętlach dzięki dwóm stanowiskom motorniczego oraz drzwiom po obu stronach. Firma wyprodukowała łącznie 17 sztuk tych pojazdów. Pojazdy kursowały w Kassel do roku 1999, a po ich wycofaniu wagonami zainteresował się MZK w Gorzowie Wielkopolskim. Łącznie MZK Gorzów zakupiło 9 sztuk tych pojazdów i jeden na części zamienne.

zdjęcie
Tutaj mogą poruszać się tylko tramwaje
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
6ZGTW (6-achser Zweirichtungs Gelenktriebwagen), jak niemiecka nazwa mówi, jest to sześcioosiowy, dwukierunkowy, przegubowy, wagon motorowy. Po obu stronach pojazdu znajduje się kabina motorniczego. Wagon posiada trzy wózki, z czego na pierwszym i trzecim osadzone są dwa silniki o mocy 110 kW (po jednym na wózek) wyprodukowane w firmie AEG. Jeden wagon jest w stanie zabrać do 160 pasażerów, w tym 34 na miejscach siedzących. W pierwszych drzwiach został zamontowany wysuwany stopień, który ułatwia wsiadanie pasażerom. Masa własna wagonu wynosi 24300 kg, a jego szerokość jest o jedyne 15 cm mniejsza niż standardowego wagonu GT6 i wynosi 2200 mm. Cztery pary drzwi znajdują się po obu stronach wagonu w układzie 2-2-2-2.

W Gorzowie Wlkp.

Na przełomie 1999 i 2000 roku w Gorzowie Wielkopolskim do ruchu włączono 7 wagonów 6ZGTW (ósmy zakupiony był dawcą części). Po przybyciu do Gorzowa wagony zostały przerobione na jednokierunkowe po zaślepieniu drzwi z jednej strony pojazdu. Dodatkowo zlikwidowano "bramki" w drzwiach pojazdu oraz zaślepiono jedną kabinę motorniczego. Wagony te zastąpiły wyeksploatowane już wagony 4EGTW. Pierwszy raz na liniach pojazdy zadebiutowały w grudniu 1999 roku. W roku 2011 do Gorzowa dostarczone zostały kolejne dwa pojazdy z serii 6ZGTW z muzeum z Amsterdamu, które zdecydowało się sprzedać eksponaty ze względu na złą sytuację finansową.

zdjęcie
Wagony 6ZGTW i 6EGTW po remoncie gotowe do ruchu
Do rozpoczęcia przebudowy torowisk w 2017 roku "helmuty" spotkać można było na wszystkich liniach kursujących po Gorzowie. Po rozpoczęciu remontu wagon #251 został skasowany, a pozostałe osiem wozów z przedziału 252-259 odświeżono i przemalowano w nowe barwy przewoźnika. Dodatkowo wagonom #258 i #259 przywrócono dwukierunkowość poprzez odbudowę drugiej kabiny i uruchomienie drzwi na obu burtach. Z kolei wagon #252 rozpoczął służbę jako wagon techniczny, również po przywróceniu mu dwukierunkowości. W założeniu Düwagi 6ZGTW mają stanowić rezerwę dla nowo zakupionych tramwajów Pesa 2015N. Nie pojawią się one już jednak na liniach 1 i 3 ze względu na likwidację pętli "Silwana" we wrześniu 2020 roku. Nie pojawią się też pod dworcem głównym, gdyż po planowanej tam przebudowie powstanie  krańcówka zamiast starej, jednotorowej pętli (oczywiście za wyjątkiem pojazdów o przywróconej dwukierunkowości). 

Dnia 22 września 2021 roku na linii 1 niespodziewanie pojawił się wóz 6ZGTW #258. Był to pierwszy liniowy przejazd "Helmutem" po przywróceniu mu dwukierunkowości. Pozostałe pojazdy powróciły na trasy w lipcu 2022 roku, gdy przywrócono ruch tramwajowy do pętli "Piaski".

Wykaz wozów 6ZGTW w Gorzowie Wielkopolskim
Numer taborowy Ex Sprowadzenie do Gorzowa Zakończenie eksploatacji w Gorzowie Uwagi
251 ex Kassel #312 --.08.1999r. 2017r.  
252 ex Kassel #309'' --.09.1999r. ---- Remont w latach 2017-2020, przywrócona dwukierunkowość. Przerobiony na wagon techniczny. Przemalowany na czerwono.
253 ex Kassel #314 --.09.1999r. ---- Remont w latach 2017-2020
254 ex Kassel #307 --.10.1999r. ---- Remont w latach 2017-2020
255 ex Kassel #313 --.08.1999r. ---- Remont w latach 2017-2020
256 ex Kassel #308 --.12.1999r. ---- Remont w latach 2017-2020
257 ex Kassel #311 --.09.1999r. ---- Remont w latach 2017-2020
258 ex Kassel #305 --.04.2011r. ---- Sprowadzony z muzeum w Amsterdamie
Remont w latach 2017-2020, przywrócona dwukierunkowość
259 ex Kassel #310 --.04.2011r. ---- Sprowadzony z muzeum w Amsterdamie
Remont w latach 2017-2020, przywrócona dwukierunkowość
--- ex Kassel #306 --.09.1999r. ---- Wagon przeznaczony na części zamienne
Kasacja w 2010r.

Na podstawie wiedzy własnej oraz stron: komunikacja.orgTram2000 Kassel opracował Wojciech Szłapacki fan004

Producent:
Wegmann/Düwag
Model:
6ZGTW
Liczba członów:
2
Liczba i układ drzwi:
8 (2-2-2-2) - po obu stronach pojazdu
Długość:
24100 mm
Szerokość:
2200 mm
Liczba osi:
6
Masa własna:
24300 kg
Liczba i moc silników:
2 × 110 kW
Liczba miejsc siedzących:
34
Liczba miejsc stojących:
126
Liczba miejsc ogółem:
160
Lata produkcji:
1966 - 1970
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Prędkość maksymalna:
60 km/h
Rozstaw kół:
1435 mm