Encyklopedia
Wegmann/Düwag 6ZGTW
dodane przez fan004; zmodyfikowane przez fan004
Wegmann/Düwag 6ZGTW są to przegubowe, dwuczłonowe wagony tramwajowe produkowane w latach 1966-1970 w zakładach Wegmann w Kassel przy użyciu gotowych komponentów firmy Düwag z Düsseldorfu. Wagony nie musiały zawracać na pętlach dzięki dwóm stanowiskom motorniczego oraz drzwiom po obu stronach. Firma wyprodukowała łącznie 17 sztuk tych pojazdów. Pojazdy kursowały w Kassel do roku 1999, a po ich wycofaniu wagonami zainteresował się MZK w Gorzowie Wielkopolskim. Łącznie MZK Gorzów zakupiło 9 sztuk tych pojazdów i jeden na części zamienne.
6ZGTW (6-achser Zweirichtungs Gelenktriebwagen), jak niemiecka nazwa mówi, jest to sześcioosiowy, dwukierunkowy, przegubowy, wagon motorowy. Po obu stronach pojazdu znajduje się kabina motorniczego. Wagon posiada trzy wózki, z czego na pierwszym i trzecim osadzone są dwa silniki o mocy 110 kW (po jednym na wózek) wyprodukowane w firmie AEG. Jeden wagon jest w stanie zabrać do 160 pasażerów, w tym 34 na miejscach siedzących. W pierwszych drzwiach został zamontowany wysuwany stopień, który ułatwia wsiadanie pasażerom. Masa własna wagonu wynosi 24300 kg, a jego szerokość jest o jedyne 15 cm mniejsza niż standardowego wagonu GT6 i wynosi 2200 mm. Cztery pary drzwi znajdują się po obu stronach wagonu w układzie 2-2-2-2.W Gorzowie Wlkp.
Na przełomie 1999 i 2000 roku w Gorzowie Wielkopolskim do ruchu włączono 7 wagonów 6ZGTW (ósmy zakupiony był dawcą części). Po przybyciu do Gorzowa wagony zostały przerobione na jednokierunkowe po zaślepieniu drzwi z jednej strony pojazdu. Dodatkowo zlikwidowano "bramki" w drzwiach pojazdu oraz zaślepiono jedną kabinę motorniczego. Wagony te zastąpiły wyeksploatowane już wagony 4EGTW. Pierwszy raz na liniach pojazdy zadebiutowały w grudniu 1999 roku. W roku 2011 do Gorzowa dostarczone zostały kolejne dwa pojazdy z serii 6ZGTW z muzeum z Amsterdamu, które zdecydowało się sprzedać eksponaty ze względu na złą sytuację finansową.
Do rozpoczęcia przebudowy torowisk w 2017 roku "helmuty" spotkać można było na wszystkich liniach kursujących po Gorzowie. Po rozpoczęciu remontu wagon #251 został skasowany, a pozostałe osiem wozów z przedziału 252-259 odświeżono i przemalowano w nowe barwy przewoźnika. Dodatkowo wagonom #258 i #259 przywrócono dwukierunkowość poprzez odbudowę drugiej kabiny i uruchomienie drzwi na obu burtach. Z kolei wagon #252 rozpoczął służbę jako wagon techniczny, również po przywróceniu mu dwukierunkowości. W założeniu Düwagi 6ZGTW mają stanowić rezerwę dla nowo zakupionych tramwajów Pesa 2015N. Nie pojawią się one już jednak na liniach 1 i 3 ze względu na likwidację pętli "Silwana" we wrześniu 2020 roku. Nie pojawią się też pod dworcem głównym, gdyż po planowanej tam przebudowie powstanie krańcówka zamiast starej, jednotorowej pętli (oczywiście za wyjątkiem pojazdów o przywróconej dwukierunkowości).Dnia 22 września 2021 roku na linii 1 niespodziewanie pojawił się wóz 6ZGTW #258. Był to pierwszy liniowy przejazd "Helmutem" po przywróceniu mu dwukierunkowości. Pozostałe pojazdy powróciły na trasy w lipcu 2022 roku, gdy przywrócono ruch tramwajowy do pętli "Piaski".
Numer taborowy | Ex | Sprowadzenie do Gorzowa | Zakończenie eksploatacji w Gorzowie | Uwagi |
---|---|---|---|---|
251 | ex Kassel #312 | --.08.1999r. | 2017 r. | |
252 | ex Kassel #309'' | --.09.1999r. | ---- | Remont w latach 2017-2020, przywrócona dwukierunkowość. Przerobiony na wagon techniczny. Przemalowany na pomarańczowo. |
253 | ex Kassel #314 | --.09.1999r. | ---- | Remont w latach 2017-2020 |
254 | ex Kassel #307 | --.10.1999r. | ---- | Remont w latach 2017-2020 |
255 | ex Kassel #313 | --.08.1999r. | ---- | Remont w latach 2017-2020 |
256 | ex Kassel #308 | --.12.1999r. | ---- | Remont w latach 2017-2020 |
257 | ex Kassel #311 | --.09.1999r. | ---- | Remont w latach 2017-2020 |
258 | ex Kassel #305 | --.04.2011r. | ---- | Sprowadzony z muzeum w Amsterdamie Remont w latach 2017-2020, przywrócona dwukierunkowość |
259 | ex Kassel #310 | --.04.2011r. | ---- | Sprowadzony z muzeum w Amsterdamie Remont w latach 2017-2020, przywrócona dwukierunkowość |
--- | ex Kassel #306 | --.09.1999r. | 2010 r. | Wagon przeznaczony na części zamienne Kasacja w 2010 roku. |
Na podstawie wiedzy własnej oraz stron: komunikacja.org i Tram2000 Kassel opracował Wojciech Szłapacki fan004