Encyklopedia
Neoplan N4009
dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man
W latach dziewięćdziesiątych autobusy niskowejściowe cieszyły się bardzo dużą popularnością. Autobusy klasy MIDI były nieodłączną częścią wielkomiejskiej komunikacji
Neoplan N4009 był niskowejściowym autobusem miejskim klasy MIDI. Autobus na swój pokład mógł zabrać razem 53 pasażerów, z czego 23 osoby na miejscach siedzących. Klient miał bardzo duży wybór wśród modeli silników. Były to modele: DAF NS133M, DAF GS160M oraz MAN D0826 LOH 17. Klient mógł dokonać wyboru skrzyni biegów spośród dwóch wiodących na rynku firm, specjalizujących się w ich produkcji. Opcjonalnie mógł to być Voith D851.3 z trzema przełożeniami lub ZF 4HP 500 posiadający cztery przełożenia. Pasażerów o kierunku oraz numerze linii informowały trzy matrycowe wyświetlacze: przedni wyświetlający kierunek oraz linię, boczny pokazujący linię oraz jej przystanek końcowy i tylny wyświetlacz pokazujący numer linii. W wyposażeniu standardowym autobusu wchodził również system ABS, jako dodatek mógł być również zamontowany system ASR i klimatyzacja.
Rozwinięciem konstrukcyjnym N4009 był Neoplan N4407 i Neoplan N4411, natomiast po przejęciu firmy Neoplan przez spółkę Solaris - Solaris Urbino 9.
Neoplan N4009 w Poznaniu
Do stolicy Wielkopolski najkrótsze wyroby firmy Neoplan trafiły w 1996 i 1997 roku w liczbie 22 sztuk. Nadano im numerację w przedziale 1251-1272. Autobusy zostały wycofane z eksploatacji w 2012 roku.
Jeden z dawnych poznańskich N4009, o numerze #1272, w 2022 roku po 10 latach eksploatacji u przewoźnika Kombus Kórnik, został odkupiony przez Klub Miłośników Pojazdów Szynowych w Poznaniu na cele muzealne.
Neoplan N4009 w innych miastach Polski
Łącznie na rynek polski wyprodukowano 38 sztuk tych pojazdów, a ich właścicielami były m.in. MZK Starogard Gdański (10 sztuk), MZK Piła (2 sztuki), MZK Chodzież (2 sztuki) oraz warszawski LOT do obsługi linii na Okęcie (1 sztuka) i Zakład Komunikacji miejskiej „Necko” w Augustowie (1 sztuka).
na podstawie: Wikipedia.org, Polskia Strona Komunikacyjna, Przegubowiec, Pojazdy Komunikacji, Solaris Bus&Coach
opracował: Michał Pilaszkiewicz
DAF GS160M (218KM);
MAN D0826 LOH 17 (240KM)
ZF 4HP 500