Encyklopedia
Protram 205WrAs
dodane przez Mario; zmodyfikowane przez
fan004




Pojazdy posiadają bogaty system informacji pasażerskiej. Zamontowano w nich aż 5 pomarańczowych wyświetlaczy diodowych kierunkowych firmy BUSE (przedni, 3 boczne po jednym w każdym z członów oraz mniejszy na tylnej ścianie). Wewnątrz o przystankach pasażerów informuje głosowy system zapowiadania przystanków (gadaczki) oraz wyświetlacze diodowe zamontowane pod sufitem w przedniej części pierwszych dwóch członów. W pierwszych dwóch egzemplarzach (#2701, #2702) są one trójkolorowe, w kolejnych (#2703-#2706) czerwone. W wewnętrznej części kaset wyświetlaczy bocznych umieszczane są tablice z trasą linii.
W pierwszych dniach lutego 2008 roku do eksploatacji weszły kolejne 4 trójczłonowe przegubowce tego typu, co daje łącznie 6 sztuk. Wagony 205WrAs posiadają numery taborowe #2701-#2706, wszystkie stacjonują w zajezdni IV „Borek”. W ruchu liniowym najłatwiej je spotkać w obsłudze linii 4 i 6. Do końca 2009 roku na stan MPK wejść mają kolejne tramwaje tego typu dając łączną ich liczbę 20 sztuk, wypierając stare tramwaje 102Na.
Modernizacja i nowe życie jako Moderus Beta 205WrAs-MF 17 AC
W 2020 roku MPK Wrocław rozpisało przetarg na remont kapitalny 25 Protramów 205WrAs. Umowę podpisano 19 czerwca 2020 roku z firmą Modertrans Poznań. Jako jedyna złożyła ona swoją ofertę, w której przeprowadzenie modernizacji wyceniła na 73,8 mln złotych. Zamówienie powinno zostać zrealizowane w przeciągu 24 miesięcy.
Pierwszy zmodernizowany Moderus Beta 205WrAs-MF 17 AC (bo takie oznaczenie otrzymał według poznańskiej specyfikacji) wrócił do Wrocławia 6 listopada 2020 roku – był to częściowo spalony po zderzeniu z samochodem ciężarowym wagon o numerze #2707, który z powodu swojego wypadku otrzymał wdzięczne imię „Feniks”.
Wszystkie pojazdy objęte modernizacją otrzymują nowe pudło (co upodobnia je do „Bet” znanych z innych polskich miast), szkielet, podwozie oraz elektrykę. Dodatkowo wagon po remoncie będzie w całości klimatyzowany, co poprawi komfort podróżnych, szczególnie w lecie.
na podstawie danych Protram-u oraz Wikipedii
opracował: Mariusz Belko
na podstawie: Fotogaleria Transportowa TWB, Transport Szynowy i obserwacji własnych
o budowie i eksploatacji we Wrocławiu uzupełnił Łukasz Faluta
na podstawie enuncjacji MPK Wrocław i prasy internetowej informacje o modernizacji pojazdów dodał: Wojciech Szłapacki (fan004)