Forum

Czy MZK upadnie?

Jeden dzień strajku oznacza 180 tys. zł strat dla szczecińskiego MZK. Po trzech dniach przestoju nie ma mowy o podwyżkach w drugiej połowie roku, po tygodniu - firma zacznie tracić płynność finansową. MZK można szybko zastąpić innym podmiotem. A coraz więcej osób jest przeciwnych strajkowi.

wysłane przez alat57

lukas napisał(a):

> "Do miasta wpłynęła też oferta firmy Veolia Polska, > która zajmuje się m.in. przewozami autobusowymi, > tramwajowymi i na liniach metra. W Polsce ma już 11 > podmiotów, w które zainwestowała ponad 100 mln zł. Prosi > o wyznaczenie terminu spotkania z prezydentem Szczecina i nie > wyklucza przejęcia przewozów tramwajowych w mieście."

"Marek Sieczkowski Dlaczego Veolia Transport Polska przegrała walkę o MPK Kielce? Opublikowano: 2007-09-17 13:11:35

Nie tak dawno byliśmy świadkami jednego z najpoważniejszych kryzysów w polskiej komunikacji miejskiej. Tak – mam tu na myśli kielecki konflikt pomiędzy pracownikami Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Kielcach (MPK) a Urzędem Miasta Kielce. Dla przypomnienia – w wyniku braku porozumienia z Prezydentem załoga MPK rozpoczęła strajk pod hasłem „Dość złodziejskiej prywatyzacji kosztem pracowników”. Domagano się gwarancji pakietu świadczeń socjalnych, w tym pewności zatrudnienia, godziwej płacy oraz odnowy taboru. Strajk trwał 18 dni. W wyniku mediacji Biskupa Mariana Florczyka doszło do porozumienia. I chwała Bogu! Dzisiaj kielecka komunikacja miejska funkcjonuje normalnie, MPK przekształcono w spółkę pracowniczą i zagwarantowano jej monopol na rynku kieleckiej komunikacji miejskiej. Veolia Transport Polska (dawniej Connex Polska) przegrała batalię…

Przyznam szczerze, że pomimo usilnych starań monitorowania przebiegu konfliktu, swoją wiedzę czerpałem głównie z mediów ogólnopolskich. Nie zamierzam użalać się z tego powodu czy też prosić o wyjaśnienia… ooooo – właśnie na łamach portalu Infobus (http://www.infobus.pl/text.php?from=main&id=12918) ukazał się artykuł poruszający ten temat :)

Pisząc niniejszy blog chciałem się z Wami podzielić swoim spostrzeżeniem. Otóż twierdzę, że Veolia Transport Polska prowadząc skutecznie działania z zakresu public relations byłaby dziś jedynym operatorem komunikacji miejskiej w Kielcach! Jak mogła tego dokonać? Zanim Veolia Transport Polska przystąpiła do działań zmierzających do przejęcia kieleckiego MPK powinna przygotować plan działań komunikacyjnych. Uwaga – pisząc słowa „działania komunikacyjne” mam na myśli komunikację pomiędzy ludźmi, a nie komunikację rozumianą jako transport zbiorowy.

W pierwszej kolejności należało określić grupę docelową działań public relations. Urząd Miasta? Prezydent Kielc? – słusznie, w końcu to on jest decydentem jeżeli chodzi o organizację komunikacji miejskiej. Niestety zapomniano o innych równie ważnych grupach docelowych: pracownikach MPK, mieszkańcach stolicy województwa świętokrzyskiego jak także o mediach…

Pracownicy – należało poznać ich realia oraz pracę, przeanalizować opinie na temat prywatyzacji przedsiębiorstwa. Zobaczyć kim są, jak są zorganizowani, skąd czerpią wiedzę i komu ufają, jakimi kanałami komunikacyjnymi można do nich dotrzeć. Należało zdefiniować obawy pracowników, wytłumaczyć zmiany i pokazać ich cel. I co najważniejsze – korzyści płynące ze zmian dla każdego pracownika.

Mieszkańcy Kielc – pasażerowie komunikacji miejskiej. Ta grupa to również rodziny lub znajomi pracowników strajkującej załogi. Są to osoby szczególnie zainteresowane przebiegiem i efektem prywatyzacji. Również tą grupę należało poznać oraz prowadzić z nią komunikację. Nie zrobiono tego – jak duży to błąd można było zaobserwować podczas wspierania protestujących oraz w momencie uruchomienia komunikacji zastępczej (zaczepki kierowców komunikacji zastępczej , dewastacja pojazdów).

Media – o których nie na darmo mówi się „czwarta władza”. Dziennikarze, przede wszystkim mediów regionalnych, ale nie tylko – w relacje z Kielc zaangażowały się najbardziej opiniotwórcze media: TVN, TVP, Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, Polska Agencja Prasowa i inne. To właśnie z ich relacji strony konfliktu zdobywały swoją wiedzę, to oni przedstawiali sytuację i ją komentowali. Nie tylko przedstawiali wydarzenia, decydowali które i jak przedstawić. Ba, media także same kreują rzeczywistość. Dlatego w działaniach public relations to najważniejsza grupa docelowa! Czy informowano media? Czy Veolia Transport Polska komunikowała się z dziennikarzami? Sądzę, że nie – w relacjach prasowych, radiowych czy też telewizyjnych nie było wypowiedzi przedstawicieli Veolii Transport Polska. Trudno się dziwić, skoro w strukturach tej firmy nie ma rzecznika prasowego…

Oczywiście braku komunikacji winna nie jest tylko Veolia Transport Polska. Wina leży również po stronie Władz Miasta Kielce. Jednakże Veolia Transport Polska przegapiła ogromną szansę stania się rozjemcą stron konfliktu, pozyskania przychylności mieszkańców, a więc przyszłych swoich klientów. Co więcej – nie dość, że zmarnowała tą szansę to jeszcze postąpiła zupełnie odwrotnie – zaangażowała się w konflikt występując po jednej ze stron – organizując komunikację zastępczą. Ciekawe jest również to, że Władze Miasta Kielce zapomniały, że nie prowadzą konfliktu tylko ze strajkującymi, ale również, a może przede wszystkim, ze swoimi wyborcami…

Wiemy już czego Veolia Transport Polska nie zrobiła. Skupmy się również na ich dokonaniach – jestem przekonany, że poznała strukturę, organizację, możliwości, zarządzanie MPK. W końcu zdecydowała się przejąć kieleckie przedsiębiorstwo. Co więcej, prowadziła skuteczne negocjacje z Prezydentem Kielc – angażując go w proces prywatyzacji. W samym konflikcie zapewniając komunikację zastępczą też brała udział. Po co Veolia Transport Polska chciała przejąć MPK Kielce? No właśnie – o tym zapomniała zakomunikować…

Planując działania public relations, po określeniu celów i grup docelowych, należy określić przekazy i techniki – czyli treści i formy jakimi będziemy się komunikować. Jestem całkowicie przekonany, że Veolia Transport Polska „nie odrobiła tego punktu” – nie było przekazów, nie było komunikatów – nie było komunikacji. A rozwojowi sytuacji kryzysowej sprzyja brak jednoznacznej, wiarygodnej informacji – prowadzi to do szybkiego rozprzestrzeniania się plotek, niestety niejednokrotnie wywoływanych przez media. A brak przewidywania, przygotowania, informowania, błyskawicznej reakcji na pojawiające się plotki to podstawowe grzechy prowadzące do sytuacji kryzysowej. Należy pamiętać, że najlepszym sposobem walki z sytuacją kryzysową jest po prostu niedopuszczanie do niej…

W wyniku braku komunikacji Veolii Transport Polska powstało wiele plotek, nieporozumień, przekłamań w kontekście prywatyzacji komunikacji miejskiej w Kielcach. Przykład? Jednym z postulatów kierowców MPK była gwarancja zatrudnienia. Jestem przekonany, że 90% załogi pracowałoby u nowego właściciela. Dlaczego? Odpowiedź jest banalnie prosta. Przecież Veolia Transport Polska chciała przejąć komunikację miejską w Kielcach aby prowadzić przewozy, a nie po to aby ją zlikwidować. Co więcej, aby skutecznie wykonywać działania powierzone przez Urząd Miasta, trzeba mieć tabor oraz ludzi. A skąd wziąć pracowników? Najprościej i najtaniej – z przejętego właśnie przedsiębiorstwa. Nikt mi nie wmówi, że Veolii Transport Polska bardziej opłacało się prowadzić przewozy na zasadzie zaoferowanej komunikacji zastępczej niż w sposób, jaki do tej pory działało MPK Kielce...

Drugie nieporozumienie to odnowa taboru. Oczywiste jest to, że efektywniej jest prowadzić działalność przewozową nowym niż starym taborem. Co więcej, sądzę, że Veolia Transport Polska, z racji swojej wielkości i możliwości finansowych, byłaby w stanie szybciej kupić nowe autobusy niż spółka miejska. To duży atut na rzecz prywatnego przewoźnika, o którym nikt nie wspomniał…

Trzecia sprawa to posiadane „know-how” – „wiedzieć-jak” – czyli doświadczenie. Oczywiście, braku odpowiedniej wiedzy nie można zarzucić MPK Kielce. Należy mieć jednak świadomość, że jest ona zdecydowanie mniejsza niż Veolii Transport Polska. Międzynarodowy koncern, działający w różnych warunkach, ma zdecydowanie większe kompetencje, a jego menedżerowie są lepiej przygotowani do wykonywania funkcji (chociażby z racji szkoleń i praktyki w działaniu w różnych spółkach)…

Reasumując w procesie prywatyzacji zabrakło komunikatów Veolii Transport Polska dotyczących przyszłości MPK Kielce. To spowodowało niewiedzę pracowników, mieszkańców oraz mediów i spotęgowało strach przed zmianami. A wystarczyło pokazać zmiany, jakie zaszły w Tczewie po przejęciu komunikacji miejskiej…

Nie będę dalej rozwodził się nad tym jak Veolia Transport Polska mogła prowadzić działania public relations, Wypunktowałem kluczowe zagadnienia, które uważam, że gdyby były spełnione rynek komunikacji miejskiej w Kielcach byłby zgoła odmienny. A tak - wynik znamy – mimo usilnych działań Prezydenta Kielc – nie udało się sprywatyzować MPK. Tak, to właśnie w wyniku braku działań public relations Veolia Transport Polska poniosła porażkę…

W całej sytuacji dziwi mnie również brak stanowiska Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej (przynajmniej ja, mimo usilnych starań, nigdzie nie znalazłem) w sprawie kieleckiego konfliktu. Niewątpliwie, przydałaby się mediacja stowarzyszenia branżowego…

Uważam, że konflikt bezspornie wygrali pracownicy MPK Kielce – pokazali jak bardzo są potrzebni w prawidłowym funkcjonowaniu miasta, że są niezastąpieni, załoga się zintegrowała i zdobyła przychylność mieszkańców. MPK Kielce zagwarantowało sobie monopol i stało się spółką pracowniczą. Teraz nieprędko ich sprywatyzują…"

Nie jest to takie proste jak się niektórym wydaje:)

Jak by nie było, pasażerom zawsze będzie źle:)
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.
Czy MZK upadnie? · 16 lat temu · Jasiek
Re: Czy MZK upadnie? · 16 lat temu · konjo 
Re: Czy MZK upadnie? · 16 lat temu · BatiX 
Re: Czy MZK upadnie? · 16 lat temu · konjo 
Re: Czy MZK upadnie? · 16 lat temu · t105n 
Re: Czy MZK upadnie? · 16 lat temu · BatiX 
Re: Czy MZK upadnie? · 16 lat temu · lhb178
Re: Czy MZK upadnie? · 16 lat temu · konjo 
Re: Czy MZK upadnie? · 16 lat temu · alat57
Re: Czy MZK upadnie? · 16 lat temu · konjo 
Re: Czy MZK upadnie? · 16 lat temu · Jasiek
Re: Czy MZK upadnie? · 16 lat temu · Robert
Re: Czy MZK upadnie? · 16 lat temu · alat57
Re: Czy MZK upadnie? · 16 lat temu · Robert
Re: Czy MZK upadnie? · 16 lat temu · Phobos
Re: Czy MZK upadnie? · 16 lat temu · alat57
Re: Czy MZK upadnie? · 16 lat temu · Phobos
Re: Czy MZK upadnie? · 16 lat temu · t105n 
[OT] Re: Czy MZK upadnie? · 16 lat temu · Phobos
Re: [OT] Czy MZK upadnie? · 16 lat temu · t105n 
Re: Czy MZK upadnie? · 16 lat temu · Phobos
Re: Czy MZK upadnie? · 16 lat temu · torwid 
Upadek Mzk · 16 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: Upadek Mzk · 16 lat temu · Iwo
Re: Upadek Mzk · 16 lat temu · 662
Re: Upadek Mzk · 16 lat temu · alat57