Szczecin artykuł

Używane Tatry przyjadą do Szczecina

Mariusz Rabenda, Gazeta Wyborcza,

dodane przez Mareczek; zmodyfikowane

Decyzja zapadła. 23 żółto-czarne tramwaje z Berlina trafią na szczecińskie tory. Chyba że nie przejdą testów technicznych, co jest mało prawdopodobne.
Wiadomo już, kiedy i ile używanych berlińskich tramwajów kupi Szczecin. Wozy obecnie należą do berlińskiej firmy BVG. Na razie jeżdżą po torach w stolicy Niemiec, ale jesienią mają trafić do Szczecina. To będzie poważne wsparcie dla Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego. Berlińskie tramwaje typu Tatra KT4d mają co prawda po 20 lat, ale zastąpią o dziesięć lat starsze najgorsze wagony jeżdżące po naszych drogach. W piątek do Berlina pojechali technicy z MZK, by ustalić, w jaki sposób zaadaptować niemiecki tabor do naszych warunków technicznych, oraz ustalić termin przyjazdu pierwszego tramwaju na testy.

- Warunki zakupu 23 tramwajów [czyli wszystkich, które oferowali Niemcy - red.] są już ustalone przez zespół ds. finansowych - mówi Michał Przepiera, dyrektor wydziału gospodarki komunalnej i ochrony środowiska w magistracie. - Tramwaje kupimy w formie zbliżonej do leasingu, więc nie będziemy musieli wydawać od razu całej kwoty.

Ile miasto będzie musiało zapłacić za berliński tabor, Przepiera nie chciał zdradzić. Przynajmniej do czasu formalnego podpisania umowy. Wiadomo, że niemieckie Tatry kilka lat temu przeszły gruntowny remont i są w dobrym stanie technicznym. Mają też przerobione wnętrza, by zwiększyć pasażerom komfort podróżowania.

Warunki umowy są już uzgodnione, jednak w połowie kwietnia jeden z niemieckich tramwajów przyjedzie do nas i będzie jeździł po szczecińskich torach. Po co zaplanowano przyjazd testowej Tatry, gdy zakup jest praktycznie przesądzony?

- Wprawdzie obejrzeliśmy tramwaje dokładnie, ale to mimo wszystko nie to samo, co eksploatować je na naszych torach i przy naszej trakcji - mówi Przepiera. - Pewne rzeczy trzeba będzie w nich zmienić. Oprócz dostosowania elektronicznych tablic informacyjnych, m.in. także koła.

Wszystkie kupione od Niemców Tatry przyjadą do Szczecina najpóźniej jesienią. Umowa przewiduje, że BVG będzie także pośredniczyć w dostawie części zamiennych do tych tramwajów oraz współpracy przy szkoleniu motorniczych i mechaników.

BVG jest firmą, która dawnej działała na terenie wschodniego Berlina. Po zjednoczeniu Niemiec została zrestrukturyzowana. Obecnie obsługuje cały Berlin. Sprzedaje używany tabor, bo przy okazji piłkarskich mistrzostw świata zostanie wyposażona w nowe tramwaje. Szczeciński magistrat liczy na wieloletnią współpracę z tym partnerem.

źródło: Gazeta Wyborcza

Przeczytaj więcej na temat Tramwajowe „berlińczyki”: więcej na ten temat…

85 komentarzy