Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Szczeciński szybki tramwaj nie zagrożony

Karol Wach, Infotram,

dodane przez andrew123; zmodyfikowane

W ostatnim czasie pojawiły się niepokojące sygnały, jakoby realizacja projektu "Szczeciński szybki tramwaj" była zagrożona. Postanowiliśmy to sprawdzić.
Jeszcze kilkanaście miesięcy temu, na konferencji prasowej, władze Szczecina z dumą prezentowały założenia do wspomnianego projektu oraz to, co już udało się zrobić. Przypomnijmy je pokrótce. Układ komunikacyjny linii tramwajowych w mieście obejmuje lewobrzeżną część miasta, kończąc się na pętli Basen Górniczy. Prawobrzeżna część miasta gdzie znajdują się osiedla mieszkaniowe i tereny handlowo - usługowe, skomunikowana jest z centrum kilkunastoma liniami autobusowymi. Przedłużenie linii tramwajowej poza pętlę Basen Górniczy, w okolice osiedli liczących ponad 80 tys. mieszkańców ma usprawnić znacznie transport publiczny, pozwalając jednocześnie na wyeliminowanie części połączeń autobusowych, co w rezultacie wpłynie też na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska. Aby zrealizować te założenia zaprojektowana została trasa szczecińskiego szybkiego tramwaju, która na całej długości przebiegać ma bezkolizyjnie w stosunku do istniejącego układu drogowego, tworząc sprawne i szybkie połączenie mieszkalnych dzielnic prawobrzeża z administracyjnym centrum i przemysłową północą miasta. W ciągu nowej linii tramwajowej powstać ma sześć przystanków zapewniających bezkolizyjny ruchu pieszych w rejonie ulic skomunikowanych z przystankami oraz będących jednocześnie ośrodkami lokalnego handlu i usług. W latach 2001 - 2005 w ramach zakończonej inwestycji pn.: "Przeprawa mostowa przez rzekę Regalicę w Szczecinie" wykonano most tramwajowy i wiadukty dojazdowe dla potrzeb budowy szczecińskiego szybkiego tramwaju. Wartość zadania wyniosła 62,29 mln złotych. Planowana długość linii tramwajowej szczecińskiego szybkiego tramwaju wynosi 6,5 km.

Zgodnie z założeniami realizacja projektu podzielona została na II etapy:

Etap I obejmuje budowę dwutorowej trasy tramwajowej od istniejącej pętli "Basen Górniczy" po trasie istniejących obiektów mostowych nad rz. Regalicą, z bezkolizyjnym przejazdem pod estakadą Leszczynowa i pod prawą jezdnią ul. Hangarowej w kierunku ul. Batalionów Chłopskich i budowę tymczasowej pętli "Turkusowa".

Etap II obejmuje przebudowę ul. Lnianej, Handlowej, Dąbskiej - budowę wiaduktów nad torami, tuneli i kładek dla pieszych oraz budowę trasy tramwajowej od pętli pośredniej "Turkusowa" do pętli końcowej "Kijewo".

Realizację rzeczową etapu I przewiduje się na lata 2010-2013. Warto zauważyć, iż ich szacunkowy koszt wynosi 223,3 mln zł. W tej kwocie zawierają się koszty: wykupu gruntów, prac budowlanych, nadzoru Inżyniera Kontraktu, nadzoru Projektanta i aktualizacji dokumentacji projektowej. I tu właśnie pojawiło się pytanie, czy rzeczywiście w tym roku prace wystartują? Nie zakładaliśmy rozpoczęcia budowy w roku 2010 - mówi nam Piotr Lewandowski z Biuro Promocji i Informacji UM w Szczecinie. Gmina przygotowuje się do realizacji inwestycji. W tym celu m.in.:
- 3 sierpnia 2009 podpisano preumowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych,
- w grudniu 2009 podpisano aneks do umowy na aktualizację dokumentacji projektowej inwestycji, aktualizacja obejmuje m.in. opracowanie analiz środowiskowych, studium wykonalności, aktualizację kosztorysów, uzyskanie wszelkich uzgodnień, decyzji administracyjnych w tym pozwolenia lub zmiany pozwolenia na budowę (uzyskanie pozwolenia na budowę uzależnione jest od zakończenia czterech postępowań wywłaszczeniowych prowadzonych przez Starostę Gryfińskiego),
- gmina zleci opracowanie modelu ruchu i prognozy ruchu w zakresie komunikacji zbiorowej i indywidualnej.

Wspomniane działania są niezbędne do przygotowania dokumentacji aplikacyjnej do CUPT (planowany termin złożenia dokumentacji do CUPT to listopad 2010) - informuje Piotr Lewandowski. Ocena złożonej dokumentacji aplikacyjnej w CUPT, Ministerstwie Infrastruktury, Ministerstwie Rozwoju Regionalnego i Komisji Europejskiej trwać będzie w roku 2011. Do tego czasu Gmina rozpocznie szereg ważnych zapisanych w budżecie miasta inwestycji. Jesteśmy przekonani, że zrealizujemy je taniej niż zakładamy. To przekonanie wynika z wyraźnej tendencji, polegającej na tym, że oferty składane w przetargach są niższe niż kwoty zaplanowane na realizację poszczególnych zadań (przykłady: budowa basenu 50-metrowego, szkoły na Warszawie, ronda przy ul. Dąbskiej, Chłopskiej i Handlowej). Dzięki temu można będzie dokonać zmian w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym i dostosować do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W naszej ocenie realizacja przedsięwzięcia w tym pozyskanie środków finansowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko nie jest zagrożone - mówi Lewandowski. A to dla realizacji inwestycji bardzo ważne, dofinansowanie ma wynosić bowiem aż 50%.

Do tych optymistycznych informacji uzyskanych w szczecińskim Urzędzie Miasta dodajmy jeszcze, iż cały program realizowany będzie do roku 2015. W tym czasie do Szczecina przyjedzie 36 tramwajów niskopodłogowych, zmodernizowanych zostanie blisko 30 kilometrów tras dwutorowych w obu kierunkach. Wyremontowanych będzie blisko 43 km sieci trakcyjnej, 8 podstacji, wybudowana zostanie jedna nowa i zmodernizowana zostanie jedna zajezdnia tramwajowa.

źródło: Infotram

6 komentarzy