Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Jeszcze mamy miliony na szybki tramwaj

Andrzej Kraśnicki jr, Gazeta.pl,

dodane przez MQ

Szczecin spóźnił się z wnioskiem, ale jeszcze nie stracił unijnej dotacji na budowę linii szybkiego tramwaju z Basenu Górniczego do pętli w Zdrojach.
Żeby Szczecin zdobył 106 z 232 mln zł potrzebnych na realizację inwestycji, wniosek musiał być złożony w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego do końca marca tego roku. Miasto spóźniło się, bo na przeszkodzie stanęła willa w Zdrojach. W projekcie inwestycji założono, że należący przed wojną do właściciela fabryki dom (zwany od jego nazwiska willą Gruneberga ) będzie można wyburzyć. Zaprotestowali jej mieszkańcy i część miłośników historii Szczecina. Ostatecznie, w grudniu 2010 roku, wojewódzki konserwator zabytków uznał budynek za zabytek. Ustalono w końcu, że zostanie przesunięty, ale dopiero wtedy, gdy rozpoczną się prace przy budowie SST.

Zamieszanie opóźniło przygotowanie dokumentacji pozwalającej ubiegać się o eurofundusze. Prezydent Piotr Krzystek zapowiedział, że będzie gotowa dopiero w czerwcu 2011 roku. Opóźnienie miasta jak na razie nie spowodowało skreślenia projektu z listy projektów kluczowych, które mają zarezerwowane eurofundusze.

- Regularnie musimy przekazywać do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (to instytucja, która wdraża projekty transportowe dofinansowane z UE - red.) informację o realizacji projektu - mówi Dariusz Wołoszczuk z biura prasowego Urzędu Miasta. - Ostatnia z 5 kwietnia została w całości zaakceptowana.

Najnowsze plany miasta zakładają, że linia Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju powstanie w latach 2012-2014. Część inwestycji zostanie wykonana wcześniej. Miasto chce m.in. tak przebudować pętlę na Basenie Górniczym, by była ona już dostosowana do nowego układu torów prowadzących także na wprost w kierunku mostu Pionierów.

Kolejne tramwajowe wydatki



Jeszcze w maju ma zostać ogłoszony przetarg na zakup 22 nowych, niskopodłogowych tramwajów. Przetarg ogłosi spółka Tramwaje Szczecińskie, która będzie mogła zdobyć potrzebne na wkład własny fundusze dzięki wieloletniej umowie na świadczenie usług przewozowych w Szczecinie. W kwietniu tego roku zgodę na taką operację wydała rada miasta.

Inwestycja także ma zostać wsparta unijną dotacją. Wydatek rzędu 200 mln zł ma zostać dofinansowany w połowie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska (to fundusze unijne dzielone przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego).Po Szczecinie jeździ obecnie sześć tramwajów niskopodłogowych wyprodukowanych przez bydgoską Pesę. Pojazdy kosztowały 40 mln zł.

źródło: Gazeta.pl

1 komentarz