Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Wracają problemy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju

Rynek Infrastruktury,

dodane przez MQ

Powracają problemy, wydawałoby się pewnej już budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Ministerstwo Kultury uchyliło korzystne dla miasta decyzje konserwatora zabytków, który musi ponownie rozpatrzyć sprawę. Przedłuża się też przetarg na wybór wykonawcy.
Przygotowania do budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju do prawdziwa epopeja. Walkę legislacyjną z inwestycją prowadzi stowarzyszenie "Ocalmy Zabytek", które uważa, że budowa SST zagraża zabytkowej Willi Grüneberga. W ramach inwestycji budynek zostanie przesunięty i odrestaurowany, jednak jego właściciele uważali, że trzeba go zachować w obecnym kształcie - wraz z zabudowaniem warsztatowym oraz otoczeniem. Wojewódzki Konserwator Zabytków nie zgodził się z taką interpretacją uznając, że cennym zabytkiem jest tylko sama willa. To pozwoliło miastu kontynuować przygotowania do inwestycji i rozpisać przetargi na budowę linii tramwajowej i nadzór nad inwestycją. Decyzja konserwatora została zaskarżona przez pięć osób prywatnych oraz wspomniane stowarzyszenie "Ocalmy Zabytek".

3 sierpnia Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego nakazał uchylić w całości zaskarżoną decyzję i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji. W uzasadnieniu czytamy, że Zachodniopomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków bezzasadnie umorzył postępowanie w sprawie wpisania otoczenia działki do rejestru zabytków. Ministerstwo uznało, że konserwator powinien, posiadając stosowne uprawnienia i dokumenty rozpatrzyć sprawę, a nie ją umorzyć. Wytknęło też urzędowi konserwatora inne błędy w postępowaniu.

Inwestycja się opóźni?



- Jako strona postępowania administracyjnego zostaliśmy powiadomieni o decyzji Ministra Kultury. Korespondencja w tej sprawie dotarła do Urzędu Miasta 21 sierpnia. O szczegółach postępowania może wypowiedzieć się jedynie Wojewódzki Konserwator Zabytków, który wydawał decyzje uchylone przez Ministra. Będziemy oczekiwać na rozpatrzenie sprawy przez konserwatora. Od decyzji służb konserwatorskich uzależnione będą nasza działania - powiedział "Rynkowi Infrastruktury" Piotr Landowski z Urzędu Miasta w Szczecinie.

Najważniejsze w tej chwili jest pytanie, czy ponowne rozpatrywanie przez konserwatora sprawy zabytku opóźni samą, mocno już opóźnioną inwestycję. - Na dzisiaj nie ma decyzji o wstrzymaniu przetargów na wykonawcę prac i inżyniera kontraktu dla Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju - stwierdził Landowski.

Problemy również z przetargiem



Firmę, która zbuduje SST mieliśmy poznać w połowie wrześnie. Jedynym kryterium, które przesądzi o wyborze wykonawcy jest cena. Jednak wczoraj Krajowa Izba Odwoławcza rozpatrzyła odwołania firm Energopol-Szczecin i Erbu od warunków przetargu. - Izba uwzględniła obydwa odwołania i nakazała zamawiającemu modyfikację określonych postanowień Specyfikacji i w konsekwencji modyfikację treści ogłoszenia o zamówieniu - powiedziała "Rynkowi Infrastruktury", Małgorzata Stręciwilk Rzecznik Prasowy Krajowej Izby Odwoławczej. To może opóźnić procedurę przetargową.

Według wyroku KIO, zmienione mają zostać postanowienia SIWZ odnośnie m.in.: warunków udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia, obowiązków zamawiającego związanych z przekazaniem placu budowy, czasu uzgodnień pomiędzy inżynierem kontraktu a zamawiającym, uprawnień wykonawców do żądania podwyższonego wynagrodzenia za prace wykraczające poza ilość opisaną w tabeli elementów rozliczeniowych, co do wprowadzenia płatności za opóźnienie w dostarczeniu dokumentów, do których przygotowania zobowiązany jest zamawiający lub inżynier kontraktu.

Długo oczekiwana inwestycja



W ramach zadania wykonawca tramwaju będzie musiał wykonać kilkadziesiąt zadań. Są to m. in.: roboty przygotowawcze i rozbiórki, przesunięcie wspomnianej Willi, oraz oczywiście budowa torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną, odwodnieniem, trzema stacjami prostownikowymi i trzema przystankami tramwajowymi: Gryfińska, Lotnisko i Turkusowa.

Wykonawca będzie też musiał dokonać przebudowy jezdni, chodników, zjazdów i zatok autobusowych, oraz zbudować nowe ciągi pieszo-rowerowe, estakadę w ciągu prawej jezdni ul. Hangarowej, wiadukt i kładkę technologiczna w ciągu ul. Batalionów Chłopskich - Gryfińska, tunel Turkusowa ze schodami i pochylniami, tunel pod bocznicą kolejową do EC Dąbska z murami oporowymi. Kolejnym elementem inwestycji będzie przebudowa istniejącej i budowa nowej kanalizacji i przepompowni. Konieczna będzie też przebudowa sieci wodociągowej, cieplnej, gazowej, telekomunikacyjnej i elektroenergetycznej.

Trasa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju ma być przedłużeniem linii tramwajowej na prawobrzeże. Od Basenu Górniczego trasa ma być bezkolizyjna - będzie przebiegać częściowo w wykopie oraz po estakadach. W pierwszym etapie inwestycji tramwaj pojedzie trasą o długości 4 kilometrów do pętli przy ul. Turkusowej. Miasto planuje rozpoczęcie inwestycji jesienią tego roku. Tramwajem na osiedle Słoneczne szczecinianie mają pojechać jeszcze w 2014 roku - na oddanie inwestycji wykonawca będzie miał dwa lata od podpisania umowy. Koszt budowy SST wyniesie około 230 mln zł, z czego 100 mln zł. ma pochodzić z POIiŚ. Wniosek o dofinansowanie analizuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

źródło: Rynek Infrastruktury

9 komentarzy