Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Przełom w sprawie szybkiego tramwaju. Miasto mówi: budujemy!

akr, Gazeta.pl,

dodane przez wiktor2115; zmodyfikowane

Szczecin złożył wniosek o dofinansowanie z unijnych funduszy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Miasto jest przekonane, że trwający spór o otoczenie zabytkowej willi w Zdrojach nie przeszkodzi w realizacji inwestycji.
To przełom w ciągnącej się sprawie jednej z największych, szczecińskich inwestycji, która będzie warta 232 mln zł. O złożeniu wniosku o dofinansowanie Piotr Krzystek poinformował na czwartkowej konferencji prasowej. Podczas spotkania zaprezentowane zostały grube tomy dokumentacji, które 27 grudnia trafiły do Centrum Unijnych Projektów Transportowych. To instytucja, która je teraz oceni i zdecyduje czy otrzymamy 100 mln zł. Pieniądze są zarezerwowane w puli eurofunduszy będących w gestii Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.

Miasto zagrało vabank, bo wciąż nie jest ostatecznie zamknięta sprawa otoczenia wilii w Zdrojach. Wojewódzki Konserwator Zabytków na połowę stycznia przełożył ogłoszenie decyzji czy waląca się komórka na tyłach willi oraz samo jej otoczenie zasługuje na miano zabytku i co z tym zrobić.

- Nie ma jednak merytorycznego uzasadnienia by pozostawiać ten teren w takim stanie jakim jest - mówił na konferencji Piotr Krzystek tłumacząc, że miasto chce przesunąć zabytkową willę, a potem udostępnić ją tym społecznikom, którzy twierdzą, że mają pomysł na jej wykorzystanie.

Na konferencji obecny był Mariusz Łojko, prezes Stowarzyszenia Ocalmy Zabytek, które nie zgadza się na jakąkolwiek ingerencję w działkę, na której stoi willa. Wdał się z Krzystkiem w dyskusję. Można obejrzeć ją na naszym filmie z konferencji.

- Projekt budowlany jest niezgodny z prawem - unosił się Łojko, twierdząc, że będzie to "gwóźdź do trumny" i miasto straci dotację.

- Prezydent nic nie ukrył, wyraźnie pokazujemy, że w ramach tego projektu przenosimy willę - odpierał Paweł Sikorski, szef Wydziału Inwestycji Miejskich. - Decyzja o pozwoleniu na budowę jest prawomocna.

Według Mariusza Łojko dokumentacja dotycząca przeniesienia willi jest zła, bo opiera się na archiwalnych planach budowlanych z 1911 roku, a nie współczesnego rekonesansu.

- Chcemy przecież przywrócić willi oryginalny wygląd - odpierał Krzystek.

Nowych badań nie było z jeszcze jednego powodu. Zamieszkująca willę rodzina (którą wspiera Mariusz Łojko) nie chciała się zgodzić na dokonanie ekspertyz.

Jeszcze w tym roku ma być ogłoszony i rozstrzygnięty przetarg na budowę SST. Inwestycja ma zostać zakończona do końca 2014 roku. Potem miasto będzie miało rok na rozliczenie unijnej dotacji.

- Budowa będzie podzielona na trzy etapy - wyjaśniał Paweł Sikorski, dyrektor Wydziału Inwestycji Miejskich.

Pierwszy to przebudowa ulicy Hangarowej. Zacznie się tu wykop, do którego po pokonaniu Mostu Pionierów zjedzie tramwaj.



Jadąc w wykopie między jezdniami skręci w prawo, w kierunku Zdrojów, przejeżdżając pod nitką wyjazdową z miasta.



Drugi etap to przebudowa ulicy Batalionów Chłopskich, pod którą, również w wykopie, przejedzie tramwaj.



Tam też będzie znajdować się jeden z przystanków. Tramwaj zatrzyma się też w przyszłości na wysokości terenów lotniska w Dąbiu, które przeznaczone są pod inwestycję. Ów przystanek ma wyglądać tak:



Trzeci etap to budowa samej linii, która zacznie się na Basenie Górniczym (pętla zostanie przebudowana), a skończy na tymczasowej pętli w rejonie Selgrosa w Zdrojach. Najbardziej kosztowny element infrastruktury, czyli most tramwajowy nad Regalicą jest już od lat gotowy. Wystarczy ułożyć tory i zawiesić sieć trakcyjną.

- Mamy nadzieję, że w następnej perspektywie finansowej (chodzi o pulę eurofunduszy na lata 2014-2020) uda się zrealizować drugi etap SST do Kijewa - mówił Paweł Sikorski.



Linię mają obsługiwać tramwaje niskopodłogowe. Kiedy linia SST będzie gotowa po Szczecinie powinno jeździć już co najmniej 28 takich pojazdów. Pasażerowie, którzy wsiądą w Zdrojach (czy też na późniejszych przystankach) będą mogli tramwajem dojechać bezpośrednio do centrum. Nie trzeba będzie przesiadać się na Basenie Górniczym. Dodatkowym atutem linii będzie zmodernizowane torowisko w ciągu ulicy Gdańskiej (inwestycję zrealizuje spółka Tramwaje Szczecińskie).

źródło: Gazeta.pl

55 komentarzy