Encyklopedia
Konstal 105N1k
dodane przez Mario ; zmodyfikowane przez
man
Realizacja koncepcji unowocześniania wagonów generacji 105N zaowocowała w 1995 roku, kiedy to Konstal wyprodukował dla Warszawy 2 pojazdy typu 105N1k.
Tramwaje posiadały nowe pudła z drzwiami odskokowo-wychylnymi. Napędy i płaty drzwiowe dostarczyła znana z rozwiązań dla komunikacji firma IFE. Udoskonalone „stopiątki” otrzymały tyrystorowy układ rozruchu produkcji GEC Alstom ACEC. Sterownik umieszczono w nietypowym miejscu tj. pod trzecim i czwartym siedzeniem pasażerskim. Ponadto wagony otrzymały przetwornicę statyczną firmy ABB Transportation Łódź i 4 silniki o mocy 41,5 kW każdy. W pojazdach zainstalowano także zintegrowany pulpit motorniczego (podobny do warszawskich wagonów typu 105Ng - nie mylić z 105Ng/S!) oraz pantografy OTK-2.
Niestety, koszt aparatury był za wysoki jak na możliwości Tramwajów Warszawskich i po wyprodukowaniu dwóch egzemplarzy seria nie doczekała się kontynuacji. W 2004 roku istniejące wagony zostały przebudowane na 105N2k. Obecnie w stolicy nie istnieje już żaden przedstawiciel typu 105N1k.
na podstawie: Tramwaje Warszawskie oraz Lubka, A., Stiasny, M. "Atlas tramwajów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004
opracował: Mariusz Belko