Encyklopedia

Pragoimex/Aliance TW Team Vario LF2

dodane przez fan004

Pojazdy Vario LF2 to jednokierunkowe, przegubowe, częściowo niskopodłogowe pojazdy silnikowe. Zostały wyprodukowane przez czeskie firmy Pragoimex, Krnovské opravny a strojírny z Karniowa i VKV Praha, tworzące konsorcjum Aliance TW Team. Jest to trzeci, po wagonach LF i LF3, wyprodukowany w tej współpracy pojazd. 

Vario LF2 jest dwuczłonowym, sześcioosiowym wagonem silnikowym, u którego udział niskiej podłogi wynosi 43%. W przedniej i tylnej części pojazdu oraz nad środkowym wózkiem wysokość podłogi to 860 mm, zaś w środkowej 350 mm. Prototyp wagonu powstał w 2007 roku dla Ostrawy, a seryjną produkcję rozpoczęto rok później. Nadwozie składające się z dwóch części połączonych przegubem oparte jest na trzech wózkach, z których wszystkie są napędowe. Każdą oś zaopatrzono w asynchroniczny silnik Pragoimex TAM 1004C/R o mocy 90 kW, co pozwala osiągnąć prędkość 65 km/h. Wyposażenie elektryczne TV Europuls od firmy Cegelec zainstalowano na dachu pojazdu.

Wygląd Vario LF2, podobnie jak poprzednich produktów czeskiego konsorcjum, zaprojektował František Pelikán. Po prawej stornie pudła znajduje się czworo drzwi odskokowych (w pojazdach z Ostrawy) lub harmonijkowych (z Brna). W środku znajdują się 44 miejsca siedzące, z czego czternaście w części niskopodłogowej. Łącznie pojazd jest w stanie pomieścić 140 pasażerów. W niskopodłogowej części pierwszego członu znajduje się także miejsce na wózek dziecięcy i inwalidzki oraz rampa umożliwiająca dostanie się do pojazdu osobie niepełnosprawnej.

Model LF2 produkowany był tylko w wersji normalnotorowej – czyli takiej o rozstawie kół wynoszącym 1435 mm – w latach 2008–2018. Łącznie powstało 35 pojazdów, które eksploatowane są w Brnie (32 sztuki) i Ostrawie (3 sztuki). Były to wagony zarówno fabrycznie nowe, które oznaczano jako LF2.E, jak i modernizacje starszych Tatr K2, oznaczane symbolem LF2R.E. Wersją produkowaną w latach późniejszych jest zarówno wagon LF2 plus, różniący się m.in. niższą wysokością podłogi, jak i dwukierunkowe LF2/2 IN.

na podstawie wikipedia.org, dpo.cz, inforail.pl
opracował Wojciech Szłapacki ( fan004)