Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

9 mln zł dla Muzeum Techniki

Andrzej Kraśnicki jr, Gazeta Wyborcza,

dodane przez Phobos; zmodyfikowane

Po dwóch latach starań udało się. Szczecin dostał pieniądze na przebudowę starej zajezdni tramwajowej na Muzeum Techniki i Komunikacji.
Zyskamy atrakcję turystyczną, której będzie mogło nam pozazdrościć niejedno duże miasto w Polsce. Tylko u nas tramwaj-eksponat będzie mógł wyjechać z turystami na przejażdżkę po mieście.

- Otwarcie ekspozycji 5 lipca 2010, w kolejną rocznicę przejęcia Szczecina przez polskie władze - takie są moje plany - zapowiada dyrektor muzeum Stanisław Horoszko.

Na adaptację pomieszczeń muzeum dostało 9 mln zł z funduszy europejskich. Dwa mln zł musi wyłożyć miasto. To będzie tzw. wkład własny w realizację projektu. Pieniądze muszą zostać zapisane w przyszłorocznym budżecie.

Kosztowna adaptacja

Muzeum Techniki i Komunikacji istnieje formalnie od stycznia 2006 r. Tyle że jak na razie to taki trochę sztuczny twór, mimo że ma swoją siedzibę i pierwsze eksponaty. Placówka utworzona została w opuszczonej przez MZK przedwojennej zajezdni tramwajowej przy ul. Niemierzyńskiej. Dyrektor Horoszko przejął obiekt w takim stanie, w jakim zostawili go tramwajarze. Mocno nadszarpnięta zębem czasu hala zajezdni i przylegające do niej kamienice kompletnie nie nadawały się do otwarcia stałej ekspozycji. Adaptacja na cele muzealne wyceniona została na ok. 11 mln zł.

Miasto już od dwóch lat starało się zdobyć na ten cel pieniądze z europejskich funduszy. Największą szansą był Norweski Mechanizm Finansowy - czyli pieniądze kierowane przez Norwegów do "nowych" krajów Unii Europejskiej. Szczeciński projekt utworzenia Muzeum Techniki i Komunikacji idealnie pasował do jednego z priorytetów, jakie wyznaczyli Norwedzy ubiegającym się o fundusze.

Przy rozdaniu ubiegłorocznej puli nie mieliśmy jednak szczęścia. Tym razem udało się, chociaż o dofinansowanie ubiegało się aż 104 wnioskodawców. Muzeum znalazło się w grupie 14 projektów, które otrzymają dofinansowanie. Decyzję podjął komitet sterujący (czyli grupa ekspertów) przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ale ostateczny głos należy do Norwegów.

- To jednak formalność - zapewnia Jan Kasprzyk, rzecznik resortu.

Pieniądze zostaną przekazane za około dwa miesiące.

Eksponaty już czekają

Skala inwestycji w starej zajezdni jest ogromna. Wszystkie plany są już jednak gotowe od ponad roku. Są też pozwolenia na rozpoczęcie inwestycji. Dlatego termin otwarcia rzeczywistego muzeum podawany przez dyrektora jest realny.

Jak będzie wyglądać Muzeum Techniki i Komunikacji po przebudowie? Jako że jest to obiekt zabytkowy, nie ma mowy o ingerencji w jego kształt. Hala zostanie podzielona na dwie części. W jednej z nich będą eksponowane stare tramwaje. Dzięki szczecińskim miłośnikom komunikacji mamy do pokazania ponad 10 wozów (najstarszy z 1928 r.).

Od czasu powstania placówki udało się też zdobyć kilka egzemplarzy starych autobusów. Jest też sporo drobnego sprzętu (np. przedwojenny, szczeciński magiel). Te eksponaty staną w drugiej części hali. Trwają też negocjacje na temat zakupu kolekcji około setki starych pojazdów - od prototypów aut po rowery. Niektórzy szczecińscy kolekcjonerzy nie wykluczają oddania swoich zbiorów w depozyt, tak by ich zabytki mogli zobaczyć wszyscy chętni.

źródło: Gazeta Wyborcza

2 komentarze