Encyklopedia

MAN NG262 (A11)

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man

29.12.2020
Doprecyzowano informacje dotyczące wycofywanych pojazdów man
15.02.2020
dodano informacje do roku 2018 man
28.07.2007
Dodano opis hasła X
29.06.2007
Hasło usunięte na żądanie autora MQ
30.04.2007
Hasło dostosowano do nowego układu opisów pojazdów MAN, oraz uzupełniono dane LLUZNIAK

zdjęcie
Logo grupy MAN
Po zakończeniu produkcji MAN-ów NG232 przedsiębiorstwo MAN Group zdecydowało się o stworzenie kolejnego modelu przegubowego, miejskiego autobusu drugiej generacji.

MAN NG262 jest osiemnastometrowym, przegubowym, niskopodłogowym autobusem miejskim zaliczanym do klasy pojemności MEGA. Został zaopatrzony w 260 konną jednostkę napędzającą - MAN D 2866 LUH 22. Autobus opiera się na podwoziu A11. Nadwozie zostało zaopatrzone w trzy
zdjęcie
Spotkanie ex-norwegów
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
pary drzwi otwierających się do środka. Przy trzecich drzwiach znajduje się kamera rejestrująca obraz, który wyświetlany jest na monitorze przy stanowisku kierowcy. Przy pierwszych drzwiach podłoga wznosi się na 34 cm, a przy ostatnich na 54 cm. Autobus jest przystosowany do przewozu niepełnosprawnych oraz wózków dla dzieci poprzez zamontowanie ręcznej rampy przy drugich drzwiach. Posiadają również udoskonalony pulpit kierowcy VDO znany z trzeciej generacji MAN-ów.

MAN-y NG262 w Szczecinie i Policach


zdjęcie
Komplet "norwegów" w zajezdni SPPK
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Do Szczecińsko Polickiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego autobusy te trafiły pod koniec czerwca 2006 roku. Polickie przedsiębiorstwo było ich już trzecim użytkownikiem. Wcześniej służyły w AS Sporveisbussene Oslo (stąd wzięło się przezwisko „Norweg”) oraz EVAG Essen. Wszystkie wozy zadebiutowały na Linii Samorządowej.

zdjęcie
Na stałe przydzielony do obsługi Linii Samorządowej "norweg" odpoczywa na pętli
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Cały system informacji pasażerskiej składał się z trzech matrycowych wyświetlaczy zamontowanych z przodu, boku i tyłu pojazdu. Zamontowany był również wewnętrzny wyświetlacz, który u polickiego przewoźnika pozostawał wyłączony. W Norwegii za przednią szybą zamontowany też był mały wyświetlacz informujący o brygadzie linii. Wszystkie autobusy posiadały kamery na przeciw trzecich drzwi, a także kamerę znajdującą się przy tylnym wyświetlaczu, która pomagała przy cofaniu i manewrowaniu autobusem.

Autobusy przez całą eksploatację nie zostały przemalowane w barwy zakładowe SPPK. Po ich przybyciu zostały naklejone logo firmy oraz numery taborowe. Nadano im numery od 765 do 768. Wszystkie pojazdy wyprodukowano w 1998 roku

zdjęcie
Pełnoletni MAN podczas krótkiego odpoczynku
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W zajezdni Dąbie eksploatowane były dwa MAN-y NG262. Jako pierwszy do zajezdni przybył w 2009 roku wóz 2704 sprowadzony z Münster, natomiast w 2012 roku kolejnym pojazdem tego typu w zajezdni stał się wóz 2893, którego poprzednim właścicielem było KVG Kiel.

Koniec eksploatacji

Proces wycofywania tych wozów rozpoczął się już w 2015 roku w związku z dostawami fabrycznie nowych pojazdów do zajezdni Police. Pierwsze zajezdnię w październiku 2015 opuściły pojazdy 765 oraz 768. W listopadzie 2016 odjechał 767, natomiast ostatni z "norwegów" 766 opuścił bezpowrotnie bramę zajezdni w sierpniu 2017 roku.

Pierwszy dąbskich pojazdów 2704, został wycofany w lutym 2017 roku, natomiast drugi (i ostatni) NG262 2893 zniknął z płyty zajezdni w czerwcu 2018, jednocześnie kończąc historię tych pojazdów w szczecińsko-polickiej komunikacji.

na podstawie: Komunikacja miejska w Szczecinie i w Policach
opracował: Michał Pilaszkiewicz

aktualizacja: man

Producent:
MAN
Model:
NG262 (A11)
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2-0)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
17 980 mm
Szerokość:
2 500 mm
Wysokość:
2 872 mm
Liczba osi:
3
Masa własna:
15 200 kg
Masa całkowita:
28 000 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
340 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
540 mm
Silnik:
MAN D 2866 LUH 22 [765-768]
Norma Euro:
Euro II
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 6 cylindrów, 11,96 dm3 [D 2866 LUH 22]
Moc silnika:
191 kW / 260 KM
Skrzynia biegów:
ZF 5 HP 500 [765-768]
Systemy ABS, ASR, EBS itp.:
ABS, ASR, EBS
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
6/0
oś przednia/wleczona:
MAN V9-65 L / MAN HONG 1100
oś napędowa:
MAN HQNL 1180
Zobacz też: MAN A11MAN NG272 (A11)MAN NG312 (A11)

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat